Iriver Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hei, Jeg ønsker å bruke fylkesvåpen for å velge fylke på en nettside jeg arbeider med. Når jeg ser på de forskjellige fylkene sine hjemmesider så ser jeg at man må søke. Men andre treff, som dette, sier at Norske kommune- og fylkesvåpen, samt andre heraldiske våpen, reguleres av andre lover enn Åndsverksloven, og kan derfor lastes opp. Hva er riktig? På forhånd, takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Åndsverksloven gjelder rettighetene til åndsverk, men ikke retten til å bruke heraldiske våpen. Bruk av heraldiske våpen reguleres av straffeloven pgf 328: Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som ... 4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike. Dette innebærer at du er nødt til å følge det enkelte fylkes regler om bruk av fylkesvåpenet. Alle fylkene jeg har sjekket (Akershus, Østfold, og Hedmark) har imidlertid en regel som tilsvarer forskrift om bruk av Riksvåpenet nr 4 som fastslår at bruk av Norges riksvåpen er tillatt når riksvåpenet brukes til dekorasjon eller informasjon, og det ikke forsøkes fremstilt slik at brukeren har offentlig stilling, tjeneste, eller myndighet. 1 Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Takk for svar! Fylkesvåpenet er et heraldisk våpen? Alle fylkene jeg har sjekket... Hvor har du sjekket dette? Finner ikke noe jeg.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Fylkesvåpenet er et heraldisk våpen, ja. Stikk inn på fylkeskommunenes nettsider og søk på "våpen" eller "fylkesvåpen", se etter et dokument kalt "reglement for bruk av fylkesvåpen" eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå