Gå til innhold

Innbetalinger - er dette korrekt?


Anbefalte innlegg

Hei, sitter og fører regnskap for min egen lille bedrift og lurer på en ting.

 

Jeg har sendt ut en del fakturaer, og disse er betalt og registrert betalt i mitt regnskapsprogram. Derimot er en del av disse betalingene kommet inn i et annet navn enn det som fakturaene er sent ut til.

 

Er det problematisk eller er det godt nok?

 

Eks 1:

Faktura 101 på kr 24.000 er sendt til FirmaA, som ble betalt men ble betalt fra FirmaB.

 

Eks 2:

Faktura 102 på kr 10.000 er sendt til FirmaC, men ble betalt av daglig leder i FirmaB personlig, altså fra hans egen privatkonto.

 

 

Jeg er ikke noe ekspert på regnskapsføring og regler rundt dette, men i mitt hode er en innbetalt faktura som er betalt av andre like gode som en fakura som er betalt fra rett firmanavn, så lenge innbetalingene er registrert med korrekt fakturainfo (bruker ikke KID).

 

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg må oversende hele regnskapet mitt til UDI i forbindelse med en søknad om familiegjenforening og siden jeg driver for meg selv, må jeg vise både komplett regnskap og kontoutskrifter for å bevise min inntekt. Vil det evt være negativt eller ikke i henhold til boken at en del fakturaer er innbetalt fra et annet firma/person enn det fakturaen er sendt til? Jeg tenker at det er likegyldig hvem som har betalt en faktura, så lenge beløp og innbetalingen er merket med korrekt fakturainfo, men vet ikke om evt noen revisor eller autorisert regnskapsfører ville reagert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...