Gå til innhold

3 ødelagte PSU'er

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg har en corsair 700w strømforsyning som jeg har hatt på reperasjon, fått ny 2 ganger på rad nå.

Det betyr at jeg har hatt 3 av denne typen og alle tre har blitt/vært ødelagt. Den ene begynte å pipe høyt under load, mens dem to andre har vifta sluttet og virke.

Jeg begynner å grunne om det kan være noe annet som kan skade/ødelegge strømforsyninga i maskinen?

Noen som har hatt samme problem?

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken modell har du? Er et par Corsair 700W-modeller av forskjellig kvalitet ser du. ;)

Etter selve beskrivelsen å si så høres det nå mest ut som om du har fått noen skikkelige dårlige strømforsyninger, og/eller at du belaster dem for mye. Ville nok vurdert å bytte merke, da jeg går ut fra at du kan gjøre det ved 3-gangs bytte. Enten kreve ny tilsvarende, eller heve hele beløpet.

I noen tilfeller så kan dårlig strømkvalitet være en årsak til at du trigger defektheter, eller rett og slett ødelegger strømforsyningene. Men når du påpeker at selve vifte stoppet, så høres det mer ut som en defekt strømforsyning fra deres side.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så sjokkerende, så er altså Corsair sin GS modellrekke i deres budsjettsere, og er like håpløs som VX og CX-modellene. Corsair er jo egentlig kjent for å ha meget gode strømforsyninger, men har falt litt på noen av budsjettmodellene. Men i motsetning til andre deler av halvlederindustrien/PC-industrien så er prisforskjellen på strømforsyningen for det meste direkte relatert til hvor høy kvalitet du får.

For med resten av bransjen så er det gjerne eldre teknologi, lavere ytelse, eller bare mindre effektive komponenter som skiller fra prisen. Kvaliteten er ofte rimelig lik, eller ikke like relevant.

Legg derfor litt penger i en skikkelig strømforsyningen så er du kanskje ikke like uheldig. ;)

Først og fremst så må jeg vite hva slags behov du har (hva skal du bruke PCen til, oppgraderingsplaner etc?), samt hvilke komponenter du har, og hva du forventer for fremtiden. Greit å ha en skikkelig strømforsyning som du kan bruke over flere generasjoner.

Crosair lager alt fra noe ikke fullt så gode strømforsyninger, til noe av det beste som produseres.

Fra dårligst til best: CX, VX, GS, TX, HX, AX og "AX i".

De tre beste er modulære og holder meget høy standard, mens TX har både modulære og ikke, og er et rimelig greit alternativ når man trenger noe bra til en bra pris. GS og CX prøver jeg å styre unna.

Seasonic lager også svært gode strømforsyninger. Kvaliteten er på topp, og effektiviteten er så bra som du får det. En som ligger i ditt sjikt: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Eller strengt talt så er det jo Seasonic som bla. lager alle de beste strømforsyningen til Corsair, så det blir jo det samme å kjøpe f. eks Corsair sin AX-serie, som også kan anbefales på det sterkeste:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

(å spare 50kr for å få modellen under med 100W mindre er ikke vits)

Om du ikke ønsker å investere fullt så mye for å få det beste i sin klasse, så kan man gå ned et lite hakk og kjøpe noe som fortsatt har meget god kvalitet, men også en fin pris. Ja, rett og slett et knallkjøp.

XFX sin XXX-serie: http://www.komplett....aspx?sku=760107

Kan du gjette hvem som har laget innmaten til denne da? Ja, du gjettet rett. Den er også egentlig lagd av Seasonic. :p

Men for all del, det kan jo hende du ikke trenger så mye strøm, og kunne klart deg med en langt mindre strømforsyning, selv om det ofte gir mindre støy, høyere efektivitet (penger spart) og bedre fremtidssikring å gå for en kraftigere strømforsyning enn du trenger der og da. ;)

Edit: Men for all del, det kan jo hende strømnettet ditt (i området, elelr kanskje også i huset) ikke er særlig bra med for høye svingninger i spenning. Du får tak i litt forskjellige vern for å spare de dyrebare komponentene dine, men det KAN koste.

Alt fra 1000-2000kr for en UPS tilpasset ditt krav, hvor du har din egen strømkrets om det oppstår store spenningsfall etc. Samt såkalte "strømrensere", eller bare billige rene overspenningsvern. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra dårligst til værst: CX, VX, GS, TX, HX, AX og "AX i.

Er det dette du mener eller skal det være :

Fra dårligst til Bærst: CX, VX, GS, TX, HX, AX og "AX i.?

Hehe, stemmer. Gikk litt kjappt i svingene. Var ment å stå fra dårligst til best. Rettet opp nå, takk. :)

Lenke til kommentar

Corsair sine CX gikk fra bra til ikke så bra når de gikk fra Seasonic til CWT som leverandør på disse.

Er man ute etter ikke modulære rimelige PSU-er er Seasonic sin S12-II serie et godt alternativ. Finnes fra 380 til 620 Watt, og fra 470 til 750 kr.

Andrull nevnte ellers XFX som et alternativ der innmaten kommwe fra Seasonic. Et annet merke som også har innmat (bygd av) fra Seasonic er Silver Power.

Lenke til kommentar

Såklart, bare fordi en størmforsyning funker med normale behov og spesielt når du kun har brukt dem i et år, så kan selv den værste størmforsyningen funke fint. Det betyr dog ikke at de er gode på noen som helst måte.

Men som Bolson nevner så kan det være forskjeller i innmaten i revisjoner, og visse modeller innenfor samme serie kan også avvike i kvalitet. GS-serien kjører alle med CWT-innmat og det er en negativ sak.

Har selv hatt noe rundt 5-6 strømforsyninger som alle har fungert, men svært varierende kvalitet. Ingen av ordentlig god kvalitet.

Noen av dem:

- Billig 400W som fulgte med kabinett -> Død / hadde alt for dårlig 12V rail, til å duge til noe annet enn søppla.

- En bedre NorthQ 400W, med god 12V rail, og generelt god ytelse. Ble rett og slett for lite kraftig og døde.

- Thermaltake Toughpower 750W. Skulle være forholdsvis bra på tiden, men døde da sikkerhetsrutinene var for dårlige ved overbelastning, og den tålte for lite etter noen års bruk.

Og det er jo en grunn til at jeg har hatt en del størmforsyninger, og det er fordi de enten dør av belastningen jeg gir dem, til at de skaper ustabilitet i systemet. Problemene trenger ikke komme frem før man skal tyne systemet sitt, eller ved tidens tann.

Har nå en 1200W Chieftech Super Series strømforsyning som er helt ok, og kanskje litt over middels kvalitet. Den har gode sikkerhetssystemer som slår av PSUen, selv ved den minste kortslutning som sikkert at spart meg noen komponenter, men også ved overbelastning. Har ikke sjekket selv på rippelen i dag, men sikkert ganske grei.

Den skal kunne klare 1080W på 12V railen, men klarer ikke dette etter et par års tjeneste. Setter jeg på en skikkelig tung benchmark så vil PCen kutte når målt effekt når rundt 1150-1200W, og trekker vi fra rundt 12 % som selve PSUen forvandler til varme, så sitter vi igjen med maks 1000-1050W totalt.

Silver power har en del gode PSUer, men har også en del dårlige. Kan være noe "risikabelt", men om man kjenner til skjærene så er det null problem å gå for SP.

Lenke til kommentar

ser at du har lagt ut flere strømforsyninger. Jeg vil helst ha modulær nå, IKKE corsair. fått helt flass for det :D

noen forslag?

Har som sagt lagt ut et par-tre stykk som ikke er corsair og som er modulære. Du får selv velge HVOR god kvalitet du ønsker.

Den rimeligste av de jeg virkelig kan anbefale er denne: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Skal du ha litt mer kraft (trengs vel strengt talt ikke med mindre du skal overklokke kraftig), samt litt mindre støy: http://www.komplett....aspx?sku=760107

Skal du bare ha det beste av kvalitet, så blir det kanskje denne med kvalitet i toppsjiktet: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kan derimot helt klart forstå at trådstarter ikke ønsker å gå for Corsair igjen. Med tanke på alt han har opplevd.

TX serien er helt middelmådig av kvalitet, og er ikke veldig langt bak HK. At det er japanske kondensatorer er bare et absolutt minimum i mine øyne. TX-serien kan fortsatt anbefales, men det finnes absolutt mye som er like bra og bedre der ute. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...