Gå til innhold

[Løst] Kjøp av (flyttbar) spill, video- og bilderedigerings PC ~11k, har handleliste

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg vurderer å bygge meg en stasjonær PC fordi sparekontoen tillater det!

Har lekt meg litt på Dustin, og endte opp med denne handlelisten:

Hovedkort: Asus P8Z77-V Pro Z77

Prosessor: Intel Core i7 3770k (Hovedkort og prosessor kommer i en bundle)

Minne: 2x8GB Corsair Vengance 1600MHz

Strømforsyning: Corsair TX 750W m/ modulære kabler

Kabinett: Fractal Design R4 (skulle gjerne hatt noe som er lett å dra med seg i stedet)

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB

Harddisker: OCZ Agility 3 240GB SSD (for OS og programmer jeg vil skal gå kjapt.)

Seagate Barracuda 2TB 7200OPM (til alt annet)

Totalpris: 11.150,- inkl. frakt.

Overdriver jeg med noe her? Er usikker på strømforsyningen, men jeg vil gjerne ha ett med modulere kabler, hørt at det var lurt.

Lurer også på om jeg trenger lydkort? Jeg ser at hovedkortet kommer med WiFi, som er en av grunnene til at jeg valgte det, ellers har jeg ikke tenkt særlig over prosessor og hovedkort.

Noe som mangler?

Angående kabinett skulle jeg som sagt gjerne hatt et som jeg lett kan ta med meg da jeg må få den med meg opp gata en gang i uka.

Finnes det noe ikke alt for dyrt med håndtak eller tilbehør som holder ting på plass?

Når det kommer til bruk så blir det som nevnt i tittelen mest redigering og spill. Liker at ting ser ekstra bra ut når jeg spiller og jeg ville ikke gå over tre tusen på skjermkort så jeg tok det som visstnok lar seg overklokke best.

Jeg har som oftest flere programmer åpne samtidig, men min nåværende Asus G74Sx sine 8GB ser ut til å akkurat være på nippet.

Hvis noen kan forsikre meg om at 16GB virkelig blir overkill så kan jeg gledelig gå ned til 12, selv om jeg stadig vekk er borti at diverse programmer spiser opp minnet mitt. Men kan jeg jo alltids kjøpe mer i så fall.

Jeg kommer ikke til å overklokke CPU, ikke enda i alle fall. Kanskje jeg bestemmer meg for å overklokke skjermkortet når det begynner å dra tungt.

Har ingen formening om Intel eller AMD oppsett, så hvis jeg kan få lik ytselse for en billigere penge med ett AMD kort eller prosessor så fyr løs!

Trenger heller ikke være varer fra Dustin.

Håper jeg har dekket alt da. Noen innslag eller ser dette brukbart ut?

Endret av Vent180dager
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lista ser ganske grei ut den, støtter dog gkja over her og anbefaler disse RAM brikkene istedet.

SSD bør du bytte snarest da OCZ disker har et frynsete rykte.

Jeg anbefaler en Samsung 830 eller en Intel 520.

Kabinett er jeg derimot mer usikker, R4 er litt flyttbar, men problemer er vel at det ikke har et handtak for bæring. Anbefaler deg og ta en titt her.

Ellers så er lista du har satt opp helt grei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med kabler? Er det Serial-ATA kablene som kommer med strømforsyningen de jeg skal koble i SSD og HDD-en? I så fall, er det SATA-III kabler? Jeg blir ikke noe klokere av å Google det..

Lista ser ganske grei ut den, støtter dog gkja over her og anbefaler disse RAM brikkene istedet.

Er 4x4GB bedre enn 2x8GB?

Jeg mener å ha lest ett sted at det er mer krevende på en eller annen komponent?

Òg; er den ekstra farten jeg får av Intel SSD-en verdt 400,- og -16GB?

Lenke til kommentar

Hva med kabler? Er det Serial-ATA kablene som kommer med strømforsyningen de jeg skal koble i SSD og HDD-en? I så fall, er det SATA-III kabler? Jeg blir ikke noe klokere av å Google det..

Er 4x4GB bedre enn 2x8GB?

Jeg mener å ha lest ett sted at det er mer krevende på en eller annen komponent?

Òg; er den ekstra farten jeg får av Intel SSD-en verdt 400,- og -16GB?

4x4 vs 2x8 har ikke noe særlig utslag i det hele tatt.

Ytelsen er nesten helt lik, det er bare to forskjeller;

Du taper muligheten til og evnt. oppgradere med mer RAM senere med de brikke jeg har valg da disse tar all RAM slotsene på Hovedkortet.

De jeg har valgt er LP/"Low profile" brikker, de store kjølerne som står på de du postet først her har ingenting og si på ytelsen eller temperatur. De er bare en gimmick som er satt på for og gi brikkene et "tøffere" preg.

LP brikkene har også den fordelen at de kommer ikke til og kollidere med kjøleren til prosessoren hvis du en gang senere setter på en annen kjøler enn Intel sin.

Til hverdagslig bruk vil du ikke merke noen stor forskjell mellom Samsungen og Intel SSD'n.

Samsung SSD'n er kjent for og være kjapp og meget stabil, Intel SSD'n er også kjapp og stabil, men jeg ser ofte Samsungen anbefalt over Intel SSD'n til folk som vil ha et stabilt system.

Her en en sammenligning av SSDene.

Intel SSD'n kommer dog med 5 års garangti mot Samsungens 3år.

Prisen er dog problemet, vil du betale de ekstra 400,- for 2 år lengre garanti og litt mindre plass?

Valget er da som ditt, men mitt tips er at du bør gå for Samsungen.

Jeg har denne selv og er meget fornøyd med ytelsen og stabiliteten.

EDIT: Glemte det med HDD/SSD instalasjon.

Installering av Harddisken er ganske enkelt egentlig, det er en enkel prosedyre som ikke tar lang tid.

Først setter du inn diskene i ramma.

Etter det plugger du inn Sata kabelen.

Til SSD'n bruker du en SATA 6Gb/s kabel som du kobler til disken og en av SATA 6Gb/s portene på hovedkortet.

HDD'n kobler du opp med en SATA 3Gb/s kabel som du kobler inn i disken og en av SATA 6Gb/s portene på hovedkortet.

Plugg deretter inn strømkabelen inn i harddiskene.

Når du har gjort dette er du ferdig med installasjon av harddiskene.

NB: Bruk Intel SATA portene så lenge det er mulig da disse er kjappere og bedre.

Hvilke porter som er Intel eller ikke står i brukermanualen til hovedkortet.

Endret av CastleLord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, leste litt på overclocking.com og der sa de det samme om Samsungen.

Eneste jeg undrer litt på nå er om strømforsyningen er brukbar, eller om en dyrere en ville vært mer pålitelig?

Kommer nødvendige kabler o.l. med delene eller strømforsyningen eller er det risiko for at jeg må kjøpe dem separat?

Kom SSD-en med 2,5" til 3,5" adapter?

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Ja, leste litt på overclocking.com og der sa de det samme om Samsungen.

Eneste jeg undrer litt på nå er om strømforsyningen er brukbar, eller om en dyrere en ville vært mer pålitelig?

Kommer nødvendige kabler o.l. med delene eller strømforsyningen eller er det risiko for at jeg må kjøpe dem separat?

Kom SSD-en med 2,5" til 3,5" adapter?

Du kan eventuelt se på denne strømforsyninga in stedet.

Den har alle kablene du trenger + 80Plus Gold sertifisering så du trenger ikke kjøpe noen kabler.

Så dette skal være ei meget god strømforyning plus at den har 7års garangti.

Nei, SSDen kom ikke med adapter, dette bruker derimot og følge med mange kabinetter som selges.

Et annet valg er at du kjøper den 100kr dyrere pakken med SSDen fra Samsung som kommer med alt det du trenger for og installere den i PC'n.

Du trenger mest sansynlighvis ikke denne pakken da SSDer ikke trenger en perfekt plassering.

Du kan teipe den fast i sidedøra med ei ristende vifte uten at noe vil gå galt med den da SSD'er ikke har bevegelige deler. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har litt teip liggende :D

Får ikke kjøpt noe som helst før i morgen, så jeg har forsåvidt god tid til å diskutere og kontemplere.

Så litt nøyere på strømforsyninger og bestemte meg for å droppe den TX750 jeg først hadde valgt og går for den du foreslo, hvis 650W blir nok?

Så også litt på to fullmodulære strømforsyninger, Corsair AX750 og Seasonic X-760, begge til samme pris, Corsair med sju års garanti og Seasonic som visstnok er veldig stille.

Med den 650W strømforsyningen du foreslår, vil jeg ha mulighet for å sette inn én GTX 670 til om noen år? Rent teoretisk. Jeg tviler på at jeg kommer til å gidde styret med SLI, men det er kjekt å vite. Hvis nei; vil en 750W gjøre det mulig?

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har litt teip liggende :D

Får ikke kjøpt noe som helst før i morgen, så jeg har forsåvidt god tid til å diskutere og kontemplere.

Så litt nøyere på strømforsyninger og bestemte meg for å droppe den TX750 jeg først hadde valgt og går for den du foreslo, hvis 650W blir nok?

Så også litt på to fullmodulære strømforsyninger, Corsair AX750 og Seasonic X-760, begge til samme pris, Corsair med sju års garanti og Seasonic som visstnok er veldig stille.

Med den 650W strømforsyningen du foreslår, vil jeg ha mulighet for å sette inn én GTX 670 til om noen år? Rent teoretisk. Jeg tviler på at jeg kommer til å gidde styret med SLI, men det er kjekt å vite. Hvis nei; vil en 750W gjøre det mulig?

Med to GTX 670 + en del snakcs kommer jeg fram til at systemet ditt vil trekke ca 500watt ved 100% belastning.

Du kan sjekke det selv her.

Så 650W strømforsyninga blir nok til alt du kan ønske deg av saker og ting.

De andre strømforsyningene er også gode valg da de er modulære og dette vil da føre til mindre kabelrot i kabinettet du velger.

Begge to er meget gode strømforsyninger så du kan velge fritt blandt dem uten bekymring.

Kan da nevne at Strømforsyninga er en ting du bør putte en del penger i da du ofte bruker den samme strømforsyninga I denne Pc'n og kanske de neste 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åja, men da holder jeg meg til den 650W strømforsyninga og håper at det holder noen år.

Da har jeg vel egentlig alt i boks. Nå er det bare å krysse fingrene for at jeg ødelegger minst mulig når jeg prøver å sette den sammen.

Tusen takk for hjelpen!

P.S: Litt urelatert, men siden kabinettet jeg går for er så minimalistisk og tamt så har jeg fått tak i litt pynt.

Lenke til kommentar

Åja, men da holder jeg meg til den 650W strømforsyninga og håper at det holder noen år.

Da har jeg vel egentlig alt i boks. Nå er det bare å krysse fingrene for at jeg ødelegger minst mulig når jeg prøver å sette den sammen.

Tusen takk for hjelpen!

P.S: Litt urelatert, men siden kabinettet jeg går for er så minimalistisk og tamt så har jeg fått tak i litt pynt.

Kan anbefale disse to guidenefor eventuell hjelp med bygginga. (Litt gamle, men det meste skal være helt likt)

HW sin

Komplett sin

Heh, må vel godkjenne pynten du har valgt. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

Ja, PSU vil nok holde en stund, spesielt i fremtiden, da strømforbruket på komponenter for det meste går ned ;)

Youtube video: http://www.youtube.com/watch?v=TWkH_8b1Q9Y&feature=plcp

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...