olegunnaro Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Det er helt klart noen som mener at komprimert musikk er fy-fy, og piratkopierer av den grunn - men det jeg sier, er at flertallet som piratkopierer nok sannsynligvis gjør det for at de enten ikke har penger eller for at det er mer praktisk. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Rettighetshaver har rett til å distribuere den slik de vil selv. Det betyr ikke at du har rett til å forsyne deg som du vil hvis kostnaden, formatet og distribusjonformen ikke passer deg. Det er vel omtrent det samme som Gadhaffi og Bashar al-Assad mente/mener; det er jeg som har makta her. Resultatet er vel sivil ulydighet når den gemene hop blir misfornøyd, uansett hvor mye en har retten på sin side. Jeg forstår piratene på samme måte som jeg forstår "terroristene" i Syria, de vil begge ha noe som ikke tilbys dem. Så kan en diskutere riktig og galt til en blir blå i trynet. Jeg tror ikke mine egne øyne. Gadhaffi? Bashar al-Assad? Mener du at dette er sammelignbart med piratkopiering? Måtte du aldri få politisk makt når du ikke skjønner forskjell på folk som krenker, terroriserer og fratar mennesker menneskerettigheter og piratkopiering. Jeg skjønner at du har gått tom for argumenter nå. Hvis jeg kommer på en ide eller lager et kunststykke så mener du at det er greit at folk tar det fra meg hvis folk flest mener det er greit? Regner med at du vil jobbe gratis selv for jobben din. Du skal være glad arbeidsgiveren din ikke har samme holdninger som deg. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Rettighetshaver har rett til å distribuere den slik de vil selv. Det betyr ikke at du har rett til å forsyne deg som du vil hvis kostnaden, formatet og distribusjonformen ikke passer deg. Det er vel omtrent det samme som Gadhaffi og Bashar al-Assad mente/mener; det er jeg som har makta her. Resultatet er vel sivil ulydighet når den gemene hop blir misfornøyd, uansett hvor mye en har retten på sin side. Jeg forstår piratene på samme måte som jeg forstår "terroristene" i Syria, de vil begge ha noe som ikke tilbys dem. Så kan en diskutere riktig og galt til en blir blå i trynet. Jeg tror ikke mine egne øyne. Gadhaffi? Bashar al-Assad? Mener du at dette er sammelignbart med piratkopiering? Måtte du aldri få politisk makt når du ikke skjønner forskjell på folk som krenker, terroriserer og fratar mennesker menneskerettigheter og piratkopiering. Jeg skjønner at du har gått tom for argumenter nå. Hvis jeg kommer på en ide eller lager et kunststykke så mener du at det er greit at folk tar det fra meg hvis folk flest mener det er greit? Regner med at du vil jobbe gratis selv for jobben din. Du skal være glad arbeidsgiveren din ikke har samme holdninger som deg. Må si meg enig der. Småkvalmt å sidestille behov for gratis underholdning i riktig format, med folk som sloss for liv og tilværelse. ...men hva gjør man ikke når det er tomt for andre usakligheter. Endret 19. oktober 2012 av Sajber Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg tror ikke mine egne øyne. Gadhaffi? Bashar al-Assad? Mener du at dette er sammelignbart med piratkopiering? Måtte du aldri få politisk makt når du ikke skjønner forskjell på folk som krenker, terroriserer og fratar mennesker menneskerettigheter og piratkopiering. Jeg skjønner at du har gått tom for argumenter nå. Selvfølgelig er det sammenlignbart. Når folk generelt er misfornøyde, foretar de seg det mulighetene tillater. Dersom bryggeriene hadde innført beskt øl kun lovlig solgt på 220 liters fat hadde du fått samme effekten. Det hjelper fint lite at bryggeriene påberoper seg eierskap til ølet og at de vil ha det sånn. Folk veit at det er teknisk mulig å tappe gode halvlitere, moonshining hadde blomstra opp. Det er forståelig, det ligger til menneskenaturen. (Hva den enkelte finner som god moralsk grunn til å forsvare massenes handlinger er irrelevant i sammenhengen.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Må si meg enig der. Småkvalmt å sidestille behov for gratis underholdning i riktig format, med folk som sloss for liv og tilværelse. ...men hva gjør man ikke når det er tomt for andre usakligheter. Det å lese er tydeligvis vanskelig. Muligens det er viljen. Jeg skal gjenta i kortform; Når massene er misfornøyde vil de foreta seg noe for å lempe på forholdene, slik sett er piratkopiering forståelig. Lenke til kommentar
n0s Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 ?Get on the internet and just steal all my music off of it, because I really don?t care about that, I?ve had lots of arguments with executives about that, and I think that they have a lot of audacity accusing children of stealing music when they?ve been robbing artists for years.? - Immortal Technique Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Det å lese er tydeligvis vanskelig. Muligens det er viljen. Jeg skal gjenta i kortform; Ingen lesevansker. Om noe bør du heller sammenligne disse fildelerne med Gadhaffi da kanskje? Begge tråkker på andre menneskers rettigheter. Når massene er misfornøyde vil de foreta seg noe for å lempe på forholdene, slik sett er piratkopiering forståelig. Massene? Mener du å påstå at den gruppen pirater du omtaler tilsvarer massene? De er ilikhet med dine utvalgte diktatorer et mindretall som påberoper seg retten til å bestemme over andre. Høres det kjent ut? Du bør lære deg å telle. Disse snylterne gjør heller ABSOLUTT INGENTING for å "lempe på forholdene". De spiller derimot rollen som nyttige idioter for de som ønsker strengere lover og mer overvåkning. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Andelen av befolknigen som kopierer og har lastet ned/ sett på ulisensiert musikk/programvare utgjør nok en ganske stor del "massene". Mange av dem som piratkopierer er sannsynligvis av den yngre garde - og piratkopiering/nedlasting gjør at dem får en større musikkatalog enn økonomien deres tilsier. Du får håpe at dem liker musikken din, og at dem kjøper den på autopilot når dem blir eldre. Selv har jeg en lignende historie om dataspill. Før i tiden kopierte vi alt. Jeg hadde CM94. 95-2002 piratkopierte jeg. Så falt jeg fra noen år, før jeg kom tilbake å kjøper FM-spillene uten å tenke. Siste spillet (altså fjorårets) ligger fortsatt i plasten. MS kjører vel den strategien i Kina. For å komme tilbake mot topic og musikkbransjen - om folk får et "behov" for å ha mye forskjellig musikk, som følge av piratkopiering, så vil det i mange tilfeller føre til en større interesse for musikk i moden/voksen alder. Jeg vil før ha en platesamling på 200 LPer enn en digitalsamling på 200GB på en PC. 1 Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Du får håpe at dem liker musikken din, og at dem kjøper den på autopilot når dem blir eldre. Er det en sånn avtale du har med din arbeidsgiver ? Du håper at noen likker jobben du gjør, for da kan du jo få betalt for jobben en eller annen gang seinere i livet. Men dette skal jo selvfølgelig ikke gjelde deg, men andre. Det er nok ikke sånn det fungerer i hverken marked eller arbeidsliv. Man går ikke og "håper" man får betalt, men du jobber kanskje gratis og håper å få betalt seinere i livet? Endret 21. oktober 2012 av Sajber Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Sajber: Du liker virkelig å diskutere. Men når du spørre om kilder på noe som andre motsier deg med, så burde du vel ha lagdt vel litt kilder sølv av og til? At folk har eit forskjellig synspunkt burde vel ikkje vere vanskelig å fårstå. Å selge lossless og mp3 burde ikkje vere eit problem, da begge kommer fra samme kilden.. Vist du ikke var klar over dette så har du litt å lese deg opp på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg tror årsaken er en kombinasjon av tilgjengelighet, utdødd fanmiljø, økonomi, og behov. Tilgjengelighet: Fysiske album trykkes opp i et bestemt antall, og når de er solgt ut er ikke albumet tilgjengelig mer. Dette er jo også det som gjør det til en skattejakt for samlere, og samtidig uintressant for piratene. Om man liker en artist og skal ha et bestemt album, og det ikke lenger finnes i fysisk format, så vil mange piratkopiere fordi det er det eneste alternativet. Resten aksepterer at det er en del av gamet å ikke få alt man vil ha. Utdødd fanmiljø: Jeg er en av dem som blir fan av bestemte artister og musikk ikke bare er bakgrunnsstøy for. Fysiske album utgjør da en viktig del av helheten. Fra gamle maidencovre man finkjemmet for å finne "maidenlogoen" til derek riggs, via puslespillbitene som marillion tok fra en plate og gjemte på en annen, til alice coopers the last temptation tegneserie som sammen med albumet gav en helhetlig opplevelse. Andre lar covrene danne bilder når de settes sammen, omtrent som ved donald pocketene, og hva er vel wasp uten de samfunnspolitiske kommentarene til blackie i coverne. Dimmus speil, burzums lighter, sanger som hver for seg er middels men som utgjør en del hvor helheten er spredd utover flere fysiske album. Jokkes tegneserier som utfyller musikken, og hint i f.eks enigmaplatene betyr kun noe om man har helheten fra alle fysiske albumene som igjen løfter alle album flere hakk fordi det utgjør en helhet som krever fysiske album. Jeg har også mange album hvor sanger er gode fordi de er på akkurat det albumet i akkurat den settingen med akkurat de medlemmene og gitt ut akkurat det året. Det har med en setting som kun er fornuftig om man er fan og kjenner til det. Fanmiljøet er stort sett utdødd, ihvertfall slik det var på 70-80 tallet. Økonomi: Det at det er gratis å piratkopiere og at det koster mye å kjøpe betyr mye. Musikk og film er luksusvarer for mange med trang økonomi, og står valget mellom en cd man ønsker og bleier til ungene så vinner stort sett bleiene. Er man 10 år og blir bowie fan og skal kjøpe alle platene så går ukelønna fort. Store gamle artister har fort sluppet 50 album inkludert samlealbumene. Om man betaler 150,- pr. stk så ender man opp på 7500,- og etter noen år så har man 5000 plater og har brukt 750000,- Er man glad i film også, og har veggende dekket med bøker så finner mange som oss ut at de har brukt like mye på musikk, filmer og bøker som leiligheten de er i er verdt. Mange finner ut at de ikke har råd til dette, ihvertfall ikke på det nivået. Behov: For min del er musikk knyttet til en helhet hvor fysiske album, cover og microskopiske detaljer utgjør forskjellen mellom liv og død. For meg er det totalt uinterressant å streame og piratkopiere, med mindre man har fest og skal gi gjestene lov til å velge musikk. Da funker spotify greit. Andre vil bare ha de nyeste og bryr seg ikke om detaljer og laptophøyttalere er like gode som et hifianlegg til 20000,- Det er et miljø rundt musikken som piratene aldri vil forstå helt. Det er også et miljø rundt piratkopiering som får musikkentuaiastene til å gråte seg i søvn. To totalt ulike miljøer med totalt ulike behov. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Sajber: Du liker virkelig å diskutere.Men når du spørre om kilder på noe som andre motsier deg med, så burde du vel ha lagdt vel litt kilder sølv av og til?At folk har eit forskjellig synspunkt burde vel ikkje vere vanskelig å fårstå.Å selge lossless og mp3 burde ikkje vere eit problem, da begge kommer fra samme kilden.. Vist du ikke var klar over dette så har du litt å lese deg opp på. Som på side2? Mp3 og lossless fra samme kilde? Ehh skulle det liksom komme fra en annen kilde? Du tror vel ikke det er så enkelt. Dersom selskapene hadde sett at det var masse penger der, tror du kanskje ikke de hadde gjort det? De er jo så "grådige" er de ikke? Du kan være sikker på at når det er et marked kommer det tilbud. Det er en naturlov så og si. Det er jo heller ingen som har problemer med å skjønne at folk har forskjellige synspunkter. Det er ethvert menneskes rett. Problemet oppstår når enkelte oversetter disse synspunktene til handling og lurer seg selv til å tro at det er heeelt iorden. "Det går jo ikke utover noen", "Det er så dyrt", "Plateselskapene er grådige", "Jeg kjøper det jeg liker" ""Jeg får ikke det jeg vil ha".....argumentasjonen er så fullstendig perspektivløs. Man ljuger best når man ljuger til seg selv. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Dersom selskapene hadde sett at det var masse penger der, tror du kanskje ikke de hadde gjort det? De er jo så "grådige" er de ikke? Du kan være sikker på at når det er et marked kommer det tilbud. Det er en naturlov så og si. Det er jo heller ingen som har problemer med å skjønne at folk har forskjellige synspunkter. Det er ethvert menneskes rett. Problemet oppstår når enkelte oversetter disse synspunktene til handling og lurer seg selv til å tro at det er heeelt iorden. "Det går jo ikke utover noen", "Det er så dyrt", "Plateselskapene er grådige", "Jeg kjøper det jeg liker" ""Jeg får ikke det jeg vil ha".....argumentasjonen er så fullstendig perspektivløs. Man ljuger best når man ljuger til seg selv. Det er neppe masse penger for selskaper å selge lossless, men det finnes nok et marked. Det viser vel også nedlastingsstatistikken. Når de store selskapene kontrollerer markedet så godt som dem gjør, så kan du ikke være for sikker på at det kommer et tilbud. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Mp3 og lossless fra samme kilde? Ehh skulle det liksom komme fra en annen kilde? Du tror vel ikke det er så enkelt. Dersom selskapene hadde sett at det var masse penger der, tror du kanskje ikke de hadde gjort det? De er jo så "grådige" er de ikke? Du kan være sikker på at når det er et marked kommer det tilbud. Det er en naturlov så og si. De fleste bedrifter vil tjene penger, allikevel går mange konkurs. Det holder ikke å ønske å tjene penger for å helt sikkert vite hva som lønner seg mest. AtW Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Dersom selskapene hadde sett at det var masse penger der, tror du kanskje ikke de hadde gjort det? De er jo så "grådige" er de ikke? Du kan være sikker på at når det er et marked kommer det tilbud. Det er en naturlov så og si. Det er jo heller ingen som har problemer med å skjønne at folk har forskjellige synspunkter. Det er ethvert menneskes rett. Problemet oppstår når enkelte oversetter disse synspunktene til handling og lurer seg selv til å tro at det er heeelt iorden. "Det går jo ikke utover noen", "Det er så dyrt", "Plateselskapene er grådige", "Jeg kjøper det jeg liker" ""Jeg får ikke det jeg vil ha".....argumentasjonen er så fullstendig perspektivløs. Man ljuger best når man ljuger til seg selv. Det er neppe masse penger for selskaper å selge lossless, men det finnes nok et marked. Det viser vel også nedlastingsstatistikken. Kilde? Når de store selskapene kontrollerer markedet så godt som dem gjør, så kan du ikke være for sikker på at det kommer et tilbud. Aldri noe som er sikkert. For alt vi vet kan det dukke opp mye nytt i fremtiden, men det er nå engang sånn at der det er etterspørsel er det også tilbud. Det er vel heller absolutt ingenting som hindrer mindre labels å gi ut musikk i lossless? Man står helt fritt til å velge hva du vil kjøpe? Det er ikke noe monopol heller. Hva mener du med at de "kontrollere markedet"? De har vel egentlig ikke noe mer kontroll over sitt eget marked enn Stein Erik Hagen har over RIMI's dagilgvarekunder. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) De fleste bedrifter vil tjene penger, allikevel går mange konkurs. Det holder ikke å ønske å tjene penger for å helt sikkert vite hva som lønner seg mest. AtW Nei. det er det vel heller ingen som har påstått. Hadde det vært tilfelle hadde de lempet ut alt som var, men det er en riskovurdering med. Du har sikkert hørt begrepet "markedsunderssøkelse". Det er ikke uten grunn at man gjennomfører slike for å kartlegge markedet. Deter faktisk ikke vanskeligere en en demografisk spørreundersøkelse. En tid tilbake gikk de fleste utgivelse i minus. Oppspiste marginer hjelper normalt ikke på risiko og investeringsvilje. Det krever tilpasning for å ikke gå under. Færre utgivelse er en måte. Mindre investering på nye artister, endrede kontraktsforhold ( eksempelvis det som går under navnet "360-avtaler" ) Dette har vært realiteten i mange år nå, men er i ferd med å endres. UMG varslet f.eks nylig en dobling av A&R budsjettet. Hva betyr så det? Ikke så rent lite da det renner langt nedover i systemet, helt ned til han som sitter hjemme og mekker låter. Fler nyutgivelser, smalere utgivelser, bedre lønnsvilkår for såkalte grådigebakmenn som såvdt tjener til smør på brødskiva. noe som gir forbrukeren større utvalg. Hvorfor skjer dette nå? Nye forretningsmodeller og nyfunnet optimisme er selvfølgelig en viktig årsak og ikke minst tilpasning til endringer i forbrukervaner/marked. Endret 22. oktober 2012 av Sajber Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Har mengden musikk som har blitt utgitt noen gang gått ned? Eller mengden nye artister? Det tror ikke jeg. Kanskje via plateselskap, men jeg ville blitt overrasket om mengden musikkutgivelser totalt i verden ikke har vært kontinuerlig stigende det siste tiåret. AtW Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Har mengden musikk som har blitt utgitt noen gang gått ned? Eller mengden nye artister? Det tror ikke jeg. Kanskje via plateselskap, men jeg ville blitt overrasket om mengden musikkutgivelser totalt i verden ikke har vært kontinuerlig stigende det siste tiåret. AtW alle kilder jeg har sett viser at de selger mer nå en før.. men de "taper" jo penger fordi de tjener 100 milliarder istedenfor 101 milliarder. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 http://simplyzesty.com/wp-content/uploads//2012/01/music-industry.jpeg Lenke til kommentar
ancient_scars Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Problemet er at plate- og filbransjen tviholder på gammelmådig distribusjon, Blank løgn.Musikkbransjen har over 50 prosent av omsetningen på nett.Du har et forklaringsproblem når du påstår at de ikke omfavner denne modellen. De har gjort og fortsetter å gjøre det.Det var en artikkel på tek nettverket som tok for seg platebransjens villmannskjøring helt fra Napster-tiden. Platebransjen omfavner en modell som er lite brukervennlig og som selger filer komprimert med lossy algoritmer som gir dårlig lydkvalitet. Distribusjon på internett er forøvrig ikke en modell i seg selv. Derimot finnes det mange modeller for å selge digitalt innhold. Vi har streaming( m offline løsninger) online salg av filer. Online salg av CD/DVD, salg i butikker, kabel TV osv Da må jeg bare spørre deg HVILKEN av disse modellene du mener bransjen har "omfavnet"? Bransjen har omfavnet distribusjon via www ++ De har over HALVPARTEN av omsetningen sin der, og allikevel blir de beskyldt for å være bakstreverske Jeg har spurt samtlige som kommer med denne utdaterte argumentasjon om at de underbygger denne påstanden med noe FAKTA. Ingen svarer, men fortsetter derimot å GJENTA løgnen som om det skulle gjøre det mere sant. Når det er sagt har det heller ALDRI vært platebransjen virkeområde å hverken utvikle teknologi eller drive detaljsalg. Det folk stempler som en "bakstreversk" kamp mot intenett og nye distribusjonformer er i realiteten kun et resultat av myndigheten mangelfulle håndheving av lovverket. Du vet sikkert at noen av disse "grådige plateselskapen KJØPTE opp Napster. OG at de har kjøpt seg opp i Spotify. Er det det du mener med at de omfavner en brukerfiendtlig model? Platebransjen legger seg stort sett på en modell/modeller som er direkte kundefiendtlig(e). Det at bransjen har halvparten av sin omsetning fra en kanal betyr ikke at de omfavner en kundevennlig modell. Det meste av musikk som blir utgitt av de store selskapene er f.eks ikke tilgjengelig i lossless format. I de fleste tilfellene er det snakk om 192 kbit/s eller 256 kbit/s. Da snakker vi om filer som allerede er komprimert en gang med et lossy format. Dersom jeg så vil overføre filene til mobilen og komprimere ned til 128 kbit/s for å spare plass så vil jeg få et større kvalitetstap enn om jeg hadde lossless filer i utgangspunktet. De "grådige plateselskapene" (dine ord) kjøpte opp Napster for å legge det ned. De startet en modell der som ikke akkurat innbydde til kjøp med høye priser og lav kvalitet på mp3-filene. Jeg vet ikke hvilken agenda du har, men det virker som du er ganske ensidig i din støtte til bransjen. Personlig er jeg ikke imot at bransjen tjener penger, men jeg er opptatt av at produktet jeg kjøper ikke skal være dårligere enn en CD i lydkvalitet. Nei. Dette handler ikke om støtte til hverken dagligvare bransjen, underholdningsbransjen. Dette handler om at man har rett til å råde over det man eier. Denne retten er godt forankret både morals og juridisk. Dette handler om at man betaler for varene uansett hvilken bransje det er snakk om Folk har samme innstilling til dette som økonomisk kriminalitet ala underslag, momsundragelse. Det er en illusjon å tro at dette IKKE går utover andre en bedrifter. Det er ikke disse bedriftene som lager b.la musikken. Det er stort sett vanlige mennesker. Når det er sagt tror jeg de fleste skjønner at alle bransjer bvør kunne drive uten at lovbrytere skal spise opp innntekter. Men det er feil å tro at dette bare handler om penger. DU forventer at andre skal respektere det du eier, men unner ikke andre det samme. Det kaller man hyklieri og/eller dobbeltmoral. Alt etter hva som PASSER DEG. Jeg er ganske ensidig når det gjelder hva som er ditt og hva som IKKE er ditt. Jeg er også ganske ensidig når det gjelder lovlig/ulovlig., men du må gjerne nyansere dette for meg og andre lesere om du kan Hvliken kundefiendtlig modell snakker du om Streaming av verdensstørste platesamling 24/7 for 99.- kr/mnd. Det eneste du har å plukke på er at du ikke får det produktet du vil ha. Da driter man i å kjøpe det. Helt vanlig. 1. Snakk for deg selv og ikke andre lesere. 2. Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil betale for produkter. Jeg sa jeg vil ha en tjeneste som er likeverdig eller bedre enn CD som jeg mener er et minimum av kvalitet. 3. De store aktørene i platebransjen er bare interessert i penger. De er distributører/produsenter og ikke de som faktisk skaper det de selger. Det er ikke synd på dem. De tjener sykt mye penger. 4. Hvor i all verden får du det fra at jeg ikke respekterer det andre eier? Jeg laster ikke ned musikk lovlig (fordi produktene ikke holder mål) eller ulovlig (fordi jeg vil betale for meg). 5. Streaming av musikk 24/7 i lav kvalitet har ingen ting med kundevennlighet å gjøre. Kundene er fratatt eierskapet av musikken og betaler i uendelighet for å lytte til musikk. Det er greit for de som liker slikt, men jeg hører ikke på ørten forskjellige hit-låter. Jeg velger å kjøpe musikk jeg virkelig liker. Resten gir jeg blanke i. Forøvrig tjener bransjen langt mer på slike som meg enn streamerne. Jeg er en musikkelsker og kjøper musikk og går på konserter for 5000-10000 kroner i året. 6. Streaming av musikk 24/7 gir også latterlig lite i avkastning til artistene. Derimot havner brorparten av pengene i lommene til tilbyder av tjenesten ooog plateselskapene. Det er en grunn til at mange artister velger å trekke seg fra slike tjenester. Til slutt vil jeg bare anbefale å lese denne artikkelen av Courtney Love. Det er ganske mye hun hadde og har fått rett i. De som faktisk "stjeler" mest fra artistene er plateselskapene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå