Nørd Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Heihei! Jeg står fast på en oppgave her. Er det noen som kan hjelpe meg? Oppgaven lyder som følger: En bedrift produserer bildeler for en bilfabrikk, og sist år gikk det ikke så bra. Underskuddet ble på kr 300.000. Dekningsgraden var på 40 % og de faste kostnadene utgjorde kr 15 000 000. a) Hvor stor var omsetningen det siste året? b) Hvor stor var nullpunktomsetningen og sikkerhetsmarginen i %? Hvordan forklarer du sikkerhetsmarginen i dette tilfellet? For å bedre lønnsomheten vurderer bedriften ulike strategiske tiltak: Alternativ 1: Den forhandler frem en prisøkning på 10 % ovenfor bilfabrikken. Det foretas en investering som øker de faste kostnadene til kr 17 000 000, samtiig som de variable kostnadene da kan reduseres med 5 %. Omsetningen vil ikke bli påvirket ved dette alternativet. Alternativ 2: Den vurderer å ta opp konkurransen i markedet generelt ved å redusere prisen 5 %. Ingen investeringer blir foretatt. Bedriften regner nå med at omsatt volum vil øke med 10 %- c) Hvilket alternativ vil du råde bedriften til å satse på? Begrunn svaret med beregninger. Lenke til kommentar
znuff Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hei! Er på mobil nå så får ikke hjelpet deg så mye, men kan komme tilbake senere (typ 30 min). Første oppgaven løser du lett. Dekningsgraden er hvor mye % av Inntekt - VK som kan brukes til å betale FK. Siden han gikk i underskudd, er FK for høyt i forhold til inntekten, og det førte til underskuddet. Sett opp en ligning NPO er en formel du kan finne i boken din, samme med sikkerthetsmarginen. Alternativ 2 ser ved første øyekast bedre ut, men dette er noe du må bruke formelen din til å regne ut. Denne er lett hvis du finner ut oppgave A. Håper du fikk det til nå, ellers er jeg tilbake om 30 min Lenke til kommentar
Nørd Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg skjønner halveis tror jeg. Men jeg får det ikke helt til. :/ Har ikke lært NPO enda.. Har du sjanse å hjelpe meg litt til hvis du er på dataen nå? Er seriøst ufattelig dårlig i dette faget.. Håper jeg skjønner det etterhvert Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå