sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Jeg har hatt min første it-prøve(Informasjonsteknologi Vg2) og jeg må si at jeg er skuffet over hvor dårlig prøven var. Jeg har lagt ved et bilde som viser et par spørsmål fra prøven. Noen av dem er jo bare direkte feil, men er det noen som om et program starter fortere hvis det allerede har vært åpnet(Og lukket) på Windows? Et annet spørsmål var om prosessoren er den eneste komponenten i en pc som gjør beregninger. Her var svaret ja, men dette er jo også feil for de aller fleste moderne datamaskiner med GPU. Som vil si så godt som alle datamaskiner i dag. Endret 16. oktober 2012 av sivertaa Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Så relativt teit ut, men kort innpå: I følge W3schools, så er det W7 per 2012 som har støsrst oppslutning, med 54,7%, kontra Apple med bare 8,7% http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp Lenke til kommentar
sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Ja, men Apple er jo ikke en gang et operativsystem. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Det der så ut som en forferdelig dårlig lagd prøve ja. For det første kan CD-rom både være eksternt og internt, og et minnekort kan vel også kalles ekstern komponent, selvom det er et lurespørsmål. Og det med operativsystemet..ja her kan man klø seg i hodet å lure på hvilken n00b som har laget det spørsmålet.. EDIT: USB kan brukes til å koble seg til internett, da det faktisk selges USB adaptere til trådløst internett og WLAN som erstatter et internt nettverkskort, spørsmålet er latterlig og avhenger jo helt hvordan man vinkler det.. Endret 16. oktober 2012 av MrLG Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 USB? God til å overføre store mengder data? Tja, vil ikke påstå det. USB 3 er vel akseptabelt (aldri prøvd det, egentlig) - men USB 2 er rimelig seigt. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Det første spørsmålet er greit nok. Det finnes bedre måter å overføre store datamengder, men USB (3.0) fungerer greit nok etter hva jeg har hørt. USB kan ikke brukes til å koble seg på internett direkte, men man kan koble til nettverkskort. Litt som at man ikke kan printe direkte fra USB-porten, men printeren som er koblet til den. CD-ROM er CD-platene, og disse kan vel regnes som eksterne. CD-ROM-drevet derimot er som regel internt. Windows er det eneste alternativet som er et operativsystem, men også dette er unøyaktig da det referer til en OS-serie og ikke et spesifikt OS. Programmer laster faktisk litt kjappere om de har vært startet før, såfremt cachen ikke er overskrevet. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hahahaha. Håper det ikke er læreren din som har laget prøven. Hvis dette er kunnskapene hans, så bør han oppdatere kunnskapene sine. Windows har vært større enn MacOS siden det begynte, sånn omtrent, hvis ikke jeg tar feil. Lenke til kommentar
sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Her er dette noen flere spørsmål fra prøven: Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hva i all verden? Hva er definisjonen hans på "små datamaskiner"? PC-er kan virkelig være små de også. Har sett en PC med Windows Vista på størrelse med en PSP. Lenke til kommentar
sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Hahahaha. Håper det ikke er læreren din som har laget prøven. Hvis dette er kunnskapene hans, så bør han oppdatere kunnskapene sine. Windows har vært større enn MacOS siden det begynte, sånn omtrent, hvis ikke jeg tar feil. Nei det er ikke læreren min som har lagd den, det fikk han elevene han hadde i fjor til å gjøre. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Vel, han burde i hvert fall ha kontrollert spørsmålene. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Bra, men hvorfor i all verden slapp slike spørsmål gjennom? Hz er ikke instrukser i sekundet, det er i dette tilellet klokkeskluser per sekund. Artig prøve. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Skal man snakke generelt om Hz, så er det antall svingninger (eller hendelse) i sekundet. Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Må spørre: Er dette på Kvadraturen VGS? Fikk nemlig ca lite dumme spm der. Og læreren leste alt fra nettet (elektronisk lærebok greie). Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Det er ikke den første dårlige prøven jeg har sett om data. Vi hadde i fjor en sånn "undersøkelse" om hvor mye data vi kunne og jeg fant flere direkte feil som jeg måtte si til læreren. det er jo en ganske stor feil å si at man ikke kan komme på nett med usb. Hva skal man ellers gjøre hvis man ikke har lang nok kabel eller trådløs wifi-mottaker i pc-en Lenke til kommentar
sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Se på det øverste spørsmålet på det siste bildet jeg postet, så det finnes vist ikke andre metoder for og koble seg på Internet med en ADSL-forbindelse, ISDN-adapter eller kabelmodem. Endret 16. oktober 2012 av sivertaa Lenke til kommentar
sivertaa Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Må spørre: Er dette på Kvadraturen VGS? Fikk nemlig ca lite dumme spm der. Og læreren leste alt fra nettet (elektronisk lærebok greie). Nei, det er ikke Kvadraturen VGS. Men vi har en lærebok som er minst like dårlig som prøva, for det første er den latterlig utdatert, men det inneholder også en rekke feil. Som at én Byte kan representere et tall mellom 0-254. (Noe som selvsagt er feil, en Byte kan representere 256 forskjellige verdier eller tallene 0-255) Endret 16. oktober 2012 av sivertaa Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Undervisningen innen IKT på videregående skole er stort sett en vits, så dette kom ikke som noe sjokk. Men det er kanskje ikke så rart. Om jeg skal utdanne meg til lektor, så må jeg studere et år ekstra og vil ende opp med lavere størtlønn enn det som er vanlig etter kun master - og mulighetene for å stige i lønn vil være dårligere. Dessuten får man vesentlig større faglige utfordringer som konsulent enn lærer. Jeg forstår veldig godt at folk i IT-bransjen ikke velger læreryrket, og da må man jo gjerne ta til takke med de som enten ikke har undervisningskompetanse i det - eller som kun har karret til seg de nødvendige 60 studiepoengene. Men for ordens skyld, så skal det sies at man også ved NTNU tidvis får dårlige spørsmål (f.eks. på eksamen) som kan tolkes på flere måter. MC-oppgaver kan være skikkelig møkk, for man vil ofte redegjøre for svaret sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå