HansKerom Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hallo Jeg har nylig satt opp en trådløs bro i hjemmenettet mitt. Broen er satt opp mellom en ZyXEL 2602HWT 11g (Telenor sin router) og en Jensen AL 29150 11n. Jensen er satt opp som universal repeater og broen fungerer fint, men er akkurat ikke rask nok til streaming av video. Jeg har ikke gjort målinger på den enda, men mitt enkle spørsmål er om jeg vil kunne forvente bedre hastighet ved å bytte ut Zyxel- routeren til en med 11n? Med vennlig hilsen Hans Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Ja - enkelt og greit. Ved å bruke g nettet i bridge så blir en i utgangspunktet dårlig hastighet "halvert". N nettverket har både bedre rekkevidde og høyere hastighet, så det bør gi deg vesentlig bedre resultat. 2 Lenke til kommentar
HansKerom Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei Taxman. Tusen takk for svaret. Vet Bridge ikke er ideelt men håper at det kan bli kjapt nok til stream. Jeg ser på 3 muligheter for å få dette til. 1. Jeg kan bugge Telenor litt mer og få den nye routeren deres med 11n. 2. jeg kan la Zyxel 11g'en stå og koble til kablet en Linksys jeg har med 11n. Ser for meg å lage en dedikert 11n bro, og la 11g nettet være til laptoper, smartphones og slikt. 3. Bytte til Nextgentel og forlange Thompson 789 som er dere eneste alternativ med 11n. Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig å gå for løsning 2 i forhold til 1? Eget nett for bro kontra at 11n nettet deler med annet WLAN trafikk. Løsning 3 ser jeg på som siste utvei da hverken Nextgentel eller Routeren deres ser ut til å få spesielt god omtale. Hans Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Bridge er greit - det er "repeater" funksjonen som halverer båndbredden tilgjengelig. Alternativ 3 er bortkastet - det er billigere å kjøpe ny ruter for å lage skikkelig N bridge enn å gå runden med leverandørbytte. Det du kan gjøre er å sette Jensen ruteren din rett ved telenor sin, og sette opp jensen med N nettverk og låne deg en N dongle eller en N ruter som støtter bridge hos en kamerat. Da får du testet. Men jeg er ganske overbevist om at hvis du "nesten" klarer det med G nettverket, så vil du klare det med god margin med N nettverk. Hvis du bor i Bergen, så skal du få låne en N ruter av meg til å sette opp en testbro. Lenke til kommentar
HansKerom Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei Igjen. Har faktisk akkurat satt det opp nesten som du sa. Zyxel står med 11g, En Linksys 11n står ved siden av med Kabel, og Jensen står i stua som AP- client i 11n. Er det bedre enn repeater? Forsøkte også med bro, men da fungerer ikke DHCP fra Zyxel'en. Uansett fungerer streamingen knirkefritt nå. Xboxen klager litt over feil NAT- innstillinger, men det er vel i Zyxel'en for det er i 11g nettet også. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Løsningen din med å bruke Jensen som AP-client er helt OK. Du trenger ikke stresse med å lage en dediktert trådløs bro dersom den løsningen du har nå fungerer. Når det komer til NAT, vil det trolig være beste å få modemet fra telenor i bridge, og la linksys stå for DHCP/nat'ing. Hvis det ikke lar seg gjøre, bør du kanskje prøve å sette DMZ mot linksys, og i linksys sette DMZ mot Jensen. Har aldri prøvd 2 dmz på den måten, men det kan kanskje løse problemet dit med nat'ing. Signalene dine blir jo NAT'et 3 ganger slik som det er satt opp i dag. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg ble litt giret i går etter denne gjennomgangen, og fant ut at tiden var moden for å prøve selv, i og med at jeg har byttet ruter. Koblet fra powerline adapteret (som bare klarer 3-4MB, de største mkv filene hakker litt) og satt opp ap-client med en tp-link sak. De linket på 300, og med praktisk filoverføring så fikk jeg 11-12MB - og fant ut årsaken var at tp linken bare har 100mb nic.. Så teknologien er moden nå, må få meg en 5ghz AP-client med giganic, så tenker jeg at mine problemer er løst. Håper ditt nettverk også viser seg stabilt. NB - Dersom du ikke har gamle enheter på nettet ditt, bør du prøve å sette det opp med 40hz pr kanal, da får du hele hastigheten som ruteren "skryter" av (typisk 300/450mb). Lenke til kommentar
HansKerom Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 Hehe. Bra du ble gira. Jeg har sett på slike løsninger lenge og aldri fått tilfredstillende resultat med powerline. Broen fungerer utmerket nå. Jeg har da som tidligere omtalt nå "2" trådløse nett. 11n som er broen og et 11g som de andre enhetene bruker. Dette fungerer nå helt perfekt selv om det kanskje ikke er den mest ideele løsningen. Eneste jeg ikke lykkes med var å lage en ren point- to- point bro, men da tror jeg en skal gå for 2 like enheter for å unngå for mye tukling. Linksys-en min står nå som en ren sender, og jensen som AP- client, og disse to tar seg av bro-trafikken alene. Streaming og trafikk denne veien fungerer nå helt knirkefritt. NAT- problemet har ikke med broen å gjøre (jeg testet med kabel og fikk samme resultat, men rett og slett Zyxel-en til Telenor. Har forsøkt å åpne portene som skal, men det får bli en annen tråd Helt enig med deg. Kommer til å bli 40hz på broen etterhvert, men da må Linksys- boksen ut da den ikke har støtte for det. Kanskje det kommer med ny firmware eller så kostet Jensen AL29150 499 kroner så det er jo ikke all verden. Da blir det sikkert PtP også. Takker masse for hjelpen med dette. For andre som leser denne tråden og prøver å få til det samme kan det nevnes at Alle Jensen- modeller har dette innebygget og et temmelig rett frem grensesnitt for oppsettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå