HFL Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Hei! Har vært på loftet å hentet en pensjonert stasjonær, som jeg tenkte å gjøre om til stuepc. Har nå brukt en hel dag på å rense alt av deler for støv, koble om kabler, oppdatere den til windows 7, i tillegg til å laste ned drivere. Da alt så ut til å fungere, og jeg endelig skulle slå meg ned i sofaen med en film, hakket bilde og lyd helt grusomt ved avspilling av filer i 720p (VLC player.) Filer i lavere kvalitet fungerte derimot smertefritt. Maskinen er koblet opp til en Sony Bravia 46 tommer EX724, med vga-kabel. PCens specs: HK: Asus K8V CPU: AMD Athlon 64, 3200+ (2,ettellerannet ghz) GK: Sapphire Radeon 9800 pro Ram: 1024 mb HDD: WD 60GB (systemdisk), WD 160GB + Maxtor 200GB (Sata) Lydkort: Soundblaster Audigy 2 ZS Noen som aner om problemet skyldes hardware, software, om det hadde fungert bedre med windows xp, eller om pcen rett og slett bare burde pensjoneres, eventuelt om det er noen av komponentene som kan byttes ut for en rimelig penge for å sikre litt bedre ytelse? Maskinen ble før brukt til gaming og video/bilderedigering, og jeg er rimelig sikker på at jeg har spilt av 720p video på den før, uten problemer. Endret 16. oktober 2012 av HFL Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Minimum Configuration (to play 720p video) Windows XP Windows Media Player 9 Series 2.4 GHz processor or equivalent 384 MB of RAM 64 MB video card DVD drive 1024 x 768 screen resolution 16-bit sound card Speakers Optimum Configuration (to play 1080p video with 5.1 surround sound) Windows XP Windows Media Player 9 Series DirectX 9.0 3.0 GHz processor or equivalent 512 MB of RAM 128 MB video card DVD drive 1920 x 1440 screen resolution 24-bit 96 kHz multichannel sound card 5.1 surround sound speaker system Tror jeg ville ha forsøkt XP selv, win 7 kan bruke litt for mye av minnet. Om du finner en minnebrikke til tror jeg det hadde gått litt bedre. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Sett på hardware akkselerasjon i vlc? Pleier å være deaktivert i fleste tilfeller, med nye cpu-er skal cpu-bruk stå på 1-3 prosent på hver kjerne, så hva i all verden kan det egentlig kreve? Men du bør helst ha dobbeltkjerneprosessor da... Jeg husker at det ikke fungerte med 720p på en athlon xp 2500 på 3ghz og nvidia 6800gt 512mb. spørs om du er out of luck men prøv forskjellige codecs og mpc-hc og hardwareakkselerasjon. Tror ikke windows xp vil gjøre saken bedre for å si det sånn, men det var en litt vel gammel pc du hadde der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå