*F* Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei igjen. Jeg, som mange andre her inne har sikkert bil, og jeg regner med de fleste med bil har minst ansvarsforsikring på bilen sin. Når det gjelder forsikring, spessielt for unde førere er prisen viktig, da vi gjerne har DYRE forsikringer generelt, men det er jo ingne hemmelighet at man kan forhandle seg til billigere forsikring, og jeg regner med det er mange tips og triks. Jeg dedikerer derfor denne tråden til tips og triks rundt temaet: Hvordan få billigst mulig forsikring. Har et par spørsmål her, når man tegner en forsikring oppgir man km-stand, denne er utgangspungtet for å se til at avtalt årlig kjørelengde er innenfor, spørsmålet mitt er så, vil forsikringen noen gang få rede på hva man egentlig kjører? avleses dette på eukontroll og sendes til forsikringselskapet? eventuelt, hva skjer om man oppgir en høyere kmstand ved inngåelse av forsikringen? Da har man mer å gå på i forbindelse med å nå grensene til avtalen. Selvsagt er juksing med dette umoralsk og sannsynligvis ulovlig, men jeg lurer likevel litt på det, og jeg regner med det ikke er i mot reglene. (Det er vel lov å spør hvordan man trimmer mopeden selv om det ikke er lov å trimme mopeden og kjøre på vei etterpå) Et annet spørsmål jeg har er. Dersom et annet forsikringselskap ønsker meg som kunde spør dem gjerne om hvilken bonus jeg allerede har, hvilken mulighet har selskapet til å sjekke ut andre selskaper? Kan jeg potensielt si at jeg har 50% bonus hos et annet selskap så får jeg et supertilbud? Jeg regner med dette ikke er offentlig informasjon som dem bare kan hente ut av hverandre, men jeg regner med det heller ikke er så enkelt som jeg beskriver? Så, etter spørsmålene kan jeg komme med et tips, dette er både på rett side av loven og svært moralsk riktig: Bor du på sørlandet så ta dette kurset: http://www.18pluss.no/ Da vil du hos If få 10-15% på forsikringen (husker ikke helt sikkert) og hos gjensidige vil du også få noe slikt, jeg har ikke sjekket hvor mye enda. Så, tips, triks spørsmål, svar. kom med det 2 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Km standen min har aldri blitt sjekket, men hvis det skjer noe (ulykke) og de oppdager at den er mindre enn det du har oppgitt f.eks vil du nok få et tilbakebetalingskrav.. Et lovlig tips er at flere selskaper opererer med at man kan gå opp 1 trinn hvis man har hatt forrige i 1/2 år eller mer, så på den måten kan du gå opp 2 bonus nivåer pr år hvis du gidder å bruke et par minutter på nettsiden deres 2 ganger i året. Vil være litt prisforskjeller, jeg har funnet at Storebrand er desidert billigst for meg, og flere av mine bekjente. De sjekker bonusen du oppgir, og skulle de ikke gjøre det så kan du banne på at det blir dobbelsjekket før en evt. utbetaling!! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Det er flere plasser man kan være medlem for å få rabatter, klubber og lignende. Disse kan man se når man sjekker pris på nettet. Er vel også noen fagforbund som gir rabatter. Når det gjelder KM avlesning, så ville jeg oppgitt litt høyere KM stand enn du faktisk har når du kjøper din første forsikring/bytter bil. Dette gjør at du har litt mer å gå på. Det å ha flere forsikringer gir deg også bonus, jeg la på en uføreforsikring som kostet meg noen øl på byen, men som gjorde at jeg totalt sparte det dobbelte. Hvilken bil man velger er også veldig viktig, kjøper man en f.eks BMW 316/318 er man forhåndsdømt. Slike biler har allerede ungdommene før deg ødelagt ryktet til. Går du for en trygg og enkel bil, Toyota Corolla eller lignende, så vil du nok få en fordel i pris. Også det Actibus sier er et god tips, bytter du selskap (spesielt nå som du er ung og ikke spesielt attraktiv som fast kunde) så vil du fortere øke i bonus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Når det gjelder KM avlesning, så ville jeg oppgitt litt høyere KM stand enn du faktisk har når du kjøper din første forsikring/bytter bil. Dette gjør at du har litt mer å gå på. Dette punktet bør ikke overdrives. La oss si at du kjøper en bil som er kjørt 90.000 km, du oppgir 100.000, og når du kræsjer etter 2 måneder vil selskapet finne ut at bilen er kjørt 95.000, altså 5.000 mindre enn du sa den var kjørt for 2 måneder siden. Du har da et forklaringsproblem. Husk at forsikringssvindel som oppdages kan medføre at du ikke får forsikring i det hele tatt, kanskje heller ikke i andre selskaper. Endret 16. oktober 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Skal selvsagt ikke missbrukes. Men å legge på 100-200 på telleren kan være greit. Uten at man burde spekulere for mye i det, så er det ingen som kontrollerer hva du skriver på skademeldingskjemaet heller... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (...) ingen som kontrollerer hva du skriver på skademeldingskjemaet heller... Takstmann sjekker km-stand. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hei igjen. Jeg, som mange andre her inne har sikkert bil, og jeg regner med de fleste med bil har minst ansvarsforsikring på bilen sin. Når det gjelder forsikring, spessielt for unde førere er prisen viktig, da vi gjerne har DYRE forsikringer generelt, men det er jo ingne hemmelighet at man kan forhandle seg til billigere forsikring, og jeg regner med det er mange tips og triks. Jeg dedikerer derfor denne tråden til tips og triks rundt temaet: Hvordan få billigst mulig forsikring. Har et par spørsmål her, når man tegner en forsikring oppgir man km-stand, denne er utgangspungtet for å se til at avtalt årlig kjørelengde er innenfor, spørsmålet mitt er så, vil forsikringen noen gang få rede på hva man egentlig kjører? avleses dette på eukontroll og sendes til forsikringselskapet? eventuelt, hva skjer om man oppgir en høyere kmstand ved inngåelse av forsikringen? Da har man mer å gå på i forbindelse med å nå grensene til avtalen. Selvsagt er juksing med dette umoralsk og sannsynligvis ulovlig, men jeg lurer likevel litt på det, og jeg regner med det ikke er i mot reglene. (Det er vel lov å spør hvordan man trimmer mopeden selv om det ikke er lov å trimme mopeden og kjøre på vei etterpå) Et annet spørsmål jeg har er. Dersom et annet forsikringselskap ønsker meg som kunde spør dem gjerne om hvilken bonus jeg allerede har, hvilken mulighet har selskapet til å sjekke ut andre selskaper? Kan jeg potensielt si at jeg har 50% bonus hos et annet selskap så får jeg et supertilbud? Jeg regner med dette ikke er offentlig informasjon som dem bare kan hente ut av hverandre, men jeg regner med det heller ikke er så enkelt som jeg beskriver? Så, etter spørsmålene kan jeg komme med et tips, dette er både på rett side av loven og svært moralsk riktig: Bor du på sørlandet så ta dette kurset: http://www.18pluss.no/ Da vil du hos If få 10-15% på forsikringen (husker ikke helt sikkert) og hos gjensidige vil du også få noe slikt, jeg har ikke sjekket hvor mye enda. Så, tips, triks spørsmål, svar. kom med det Jeg har jobbet som forsikringsmegler i noen år, forsikringsagent i noen år, samt rådgiver på bedriftsmarkedet i flere år. Føler jeg kan si at jeg er en rimelig dreven forsikringsmann, finnes det triks/loopholes etc, har jeg hørt om de, prøvd de eller tatt noen i å bruke de. Nå er det en stund siden jeg jobbet mot privatmarkedet, men den gangen jeg jobbet i et av norges største forsikringsselskap på privatsiden, tror jeg jeg så alt kunder og kunderådgivere har å by på når det kommer til triksing og fiksing. Tror ikke det er mye en kan komme opp med, vi ikke har sett før for å si det sånn. Jeg dømmer ingen, bare så det er sagt, kan komme med hva jeg tenker om emnet, uten å røpe for mye. Kilometerstandjuks kan en bare drite i for å si det sånn, som noen nevner her, så får jo takstmann rede på kilometerstanden ved en skade. Det funker å kjøpe kun 8000km pr år så lenge du ikke kommer i en krasj. Der blir du sannsynlig busta, og du vil oppleve en solid avkortning i skadeoppgjøret, samt en etterfakturering av underkjørte kilometer. Dette gjøres som oftest kun ved større avvik, ikke om det mangler + - 1000km. Vedr. bonus, så er dette informasjon som utveksles mellom forsikringsselskap. Man sjekker elektronisk hvilken bonus du har/hadde i forrige selskap. Man sjekker også motorvognregisteret og ser etter hvor bilen er forsikret pt, og ringer selskapet å hører etter. Bonus har blitt strengt! Så du får sikkert en pris på den bonusen du oppgir, men en etterfaktura når forsikringsselskapet får beskjed om din egentlige bonus/malus. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Kan komme med noen tips framfor triks: Om du er ung, og skal ha bilforsikring, hør med samme rådgiver dine foreldre bruker. Der kan du spare deg noen kroner. Har du kjørt firmabil, skaff deg en attest på dette, og du kan få godskrevet bonus på lik linje med en vanlig bil. 10% pr år, opp til 50%. Hør med flere selskap om tilbud, Codan, Nemi, Terra (lokal sparebank), Enter m.f. Ikke bare IF, Gjensidige og Tryg som selger forsikring. Kjøper du gjennom en franchisekar, kan du ofte spare tusenlapper det første året. Skaff deg en bil du nødvendigvis ikke trener kasko på, da sparer du MYE penger. Er det noe forsikringsselskap kan, så er det å avsløre juks i det skjulte uten at du får mye beskjed før brevet dumper ned i postkassa di, evt rekomandert om stevning/avkortning e.l. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Et lite spørsmål. om jeg krasjer og påfører selskapet mitt mye kostnader, hva om jeg skifter selskap før saken er ferdig behandlet og bonusen er mistet, da vil jeg vel sånnsett få fikset dette uten bonustap? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Har du kjørt firmabil, skaff deg en attest på dette, og du kan få godskrevet bonus på lik linje med en vanlig bil. 10% pr år, opp til 50%. Så dette er ikke noe som ligger løpende, men noe man ordner i ettertid hvert år? For hvis det ligger løpende så kan man vel miste bonus ved firmakjøring også? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Et lite spørsmål. om jeg krasjer og påfører selskapet mitt mye kostnader, hva om jeg skifter selskap før saken er ferdig behandlet og bonusen er mistet, da vil jeg vel sånnsett få fikset dette uten bonustap? Når du bytter selskap, så skal du oppgi om du har hatt skade de i det siste. Det er godt mulig at du en liten periode beholder bonus, men den forsvinner nok på sikt og gjerne med en tilhørende faktura. Det beste er absolutt å få deg én kundebehandler i et selskap. Det har jeg, og han jobber for at jeg skal få en best mulig avtale. Jeg har nå en skade hvor jeg trolig blir holdt ansvarlig, da vil han bytte meg over til et annet selskap i 6 mnd før han tar meg tilbake og dermed har jeg 10% bonus.. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Er veldig lurt å kjøpe en billigst mulig bil dersom man ikke har noe bonus fra før. Da kan man opparbeide seg bonus på denne billigbilen slik at man ikke blir fullstendig rævkjørt når man skaffer seg en litt bedre bil senere som krever kasko++. 1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Har du kjørt firmabil, skaff deg en attest på dette, og du kan få godskrevet bonus på lik linje med en vanlig bil. 10% pr år, opp til 50%. Så dette er ikke noe som ligger løpende, men noe man ordner i ettertid hvert år? For hvis det ligger løpende så kan man vel miste bonus ved firmakjøring også? Dette er noe man bruker om man f.eks ikke har hatt privatbil på over tre år, og mistet opptjent bonus. Da skaffer man seg en attest fra firma (gitt at man har kjørt skadefritt), om antall skadefrie år, og man får bonus deretter. Evt skader på firmabil overføres ikke til deg som privatperson, men følger forsikringsselskapet bilen står forsikret i. Har du mange skader mens du har firmabil, er da følgelig attesten fra arbeidsgiver ikke mye verdt. Et lite spørsmål. om jeg krasjer og påfører selskapet mitt mye kostnader, hva om jeg skifter selskap før saken er ferdig behandlet og bonusen er mistet, da vil jeg vel sånnsett få fikset dette uten bonustap? Skaden følger registrert eier og forsikrngsselskap i det skaden skjer. Så det hjelper liite/ingenting å bytte selskap etter en krasj. Bonusen mister du uansett om du blir idømt skyld i skaden, og bilen er registrert på deg. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Høres rart ut, så om jeg ordner en avtale med et selskap kan selskapet bryte avtalen vår grunnet hva som har skjedd hos et annet firma? Hva om jeg svarer "ja" på spørsmålet om du har vert borti noe i det siste og ikke utdyper dette noe mer. Er veldig lurt å kjøpe en billigst mulig bil dersom man ikke har noe bonus fra før. Da kan man opparbeide seg bonus på denne billigbilen slik at man ikke blir fullstendig rævkjørt når man skaffer seg en litt bedre bil senere som krever kasko++. Jeg har hørt at bonusen følger bilen og ikke brukeren, er dette feil? Endret 17. oktober 2012 av Evelen! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Høres rart ut, så om jeg ordner en avtale med et selskap kan selskapet bryte avtalen vår grunnet hva som har skjedd hos et annet firma? Hva om jeg svarer "ja" på spørsmålet om du har vert borti noe i det siste og ikke utdyper dette noe mer. Selskapene utveksler informasjon om bonus, ikke bare når du bytter selskap, men også om du mister bonus etter å ha byttet selskap, men før en skadesak er endelig avgjort. Det er meget sannsynlig at forsikringsvilkårene dine inneholder en setning som ligner på denne: Gjensidige har anledning til å kontrollere opplysinger om tidligere skader og opparbeidet bonus fra andre forsikringsselskap. Da vil du rykke ned i bonus når selskapet ditt får melding om skaden; kanskje ikke før neste hovedforfall, men om du hadde holdt deg i samme selskap ville du ikke rykket ned før neste fornyelse der heller. Jeg har hørt at bonusen følger bilen og ikke brukeren, er dette feil? Den følger forsikringstakeren (bileieren - ikke bilen), som jo ikke nødvendigvis er samme person som brukeren/sjåføren. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Du har avtalt en årlig kjørelengde på 16.000km med forsikringselskapet. De første 2 årene kjører du kun 10.000km, kan man da i teorien kjøre totalt 28.000km det 3.året? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Du har avtalt en årlig kjørelengde på 16.000km med forsikringselskapet. De første 2 årene kjører du kun 10.000km, kan man da i teorien kjøre totalt 28.000km det 3.året? Det googlet jeg faktik og fant dette tipset: http://www.nrk.no/de...showtopic=76550 Selvsagt må du gjøre det når du tegner forsikring på din nyanskaffede bil, men ikke ellers.Bakgrunnen til min oppfordring er at jeg i flere år har overforsikret bilen min, dvs. tegnet en forsikring med lenger kjørelengde enn det jeg klarte å kjøre. Da jeg endelig kom meg ut av "dvalen", tok jeg kontakt med forsikringsselskapet og ba dem redusere kjørelengden betydelig. Jeg sparte ca. 2000 på det. Men når du gjør slike endringer, er standardspørsmålet til selskapet: "Hva er km-standen nå?" Jeg spurte hva konsekvensene var dersom jeg oppga dette. Svaret jeg fikk var at den vil være det nye utgangspunktet for forsikringsselskapet og det jeg kjører fremover. De 20.000 km jeg hadde kjørt for lite de tidligere årene, ville ha blitt blåst bort som ved et trylleslag. Jeg nektet selvfølgelig å oppgi km-standen, noe som ikke ba på noen problemer. Dersom du har vært så sløv som meg, oppgi aldri km-stand. Jeg har nå tegnet en forsikring med lavere kjørelengde enn det jeg i realiteten har behov for. Og årsaken er at jeg kan forbruke av de 20.000 km jeg har "opparbeidet" meg tidligere år. Men det beste rådet er jo å ikke være så sløv og fraværende som meg Endret 17. oktober 2012 av Evelen! Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Dette med kjørelengde og hovedforfall er noe alle nye forsikringsrådgivere og kunder roter med. En grei tommelfingerregel er at du kjøper X-antall kilometer pr år, og dette nulles ut ved hovedforfall. F.eks: Du har en forsikringsavtale som løper fra 1.1.11-1.1.12. Du har 20.000km pr år som avtalt kjørelengde. ila 1.1.11 - 1.1.12 kjører du derimot kun 12.000km. da skal du få igjen penger for underkjørte kilometer fra selskapet du bruker. Kjører du over, må du også raportere dette, og betale for flere kilometer. Dette bør du gjøre ca 1 måned før hovedforfall (1.12.11), slik at det kan beregnes tilgodesalo for riktig periode. Dette betyr også da selvfølgelig at man ikke kan "spare seg opp" kilometer da dette kjøpes pr år. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Ok, nå har jeg kanskje rotet meg borti noe kjipe greier Forrige uke ringte en selger fra gjensidige og ville ha meg over fra if til gjensidige, jeg takket ja da tilbudet var bedre en det jeg hadde, halv kasko. I dag krasjet en trailer i meg og ene siden av bilen ble skrapet vekk, ingen tvil om at det var trailerens feil, men så sitter jeg nå mellom to forsikringselskaper, jeg logget inn på gransidige som er mitt nye forsikringselskap, ders står det at min nye forsikring er gjeldende fra 16.11.12, derfor har jeg fremdeles if. Tenker at jeg får logge inn og se ann hvordan det ligger med forsikringen, så ser jeg til min store overaskelse dette: Kilometerstand: 200.000 - Avlest 10 2010 Maksimal kilometerstand 1. 10 2012: 216.000 Maksimal kilometerstand 1. 10 2013: 224.000 jeg tenker, WTF, min står jo på 269 000. Jeg tenker, har jeg virkelig kjørt så mye? jeg sjekker min PDF utskrift fra finn annonsen datert 15.10.09, der står det 222400,-. Og her sitter jeg i en knipe, det er tydelig at jeg hadde mye høyere km stand da jeg kjøpte bilen en oppgitt her, grunnen er nok at jeg hadde vert våken i 2 døgn den gangen jeg snakket med selgeren i if, men det er vel neppe en god grunn juridisk sett. Så, hva gjør jeg nå`? på fjensidige har jeg registrert min reele km-stand, men denne er per nå ikke enda gjeldnede. Vil dette ha noe å si da jeg ikke kommer til å bli ansvarlig? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Du får forklare situasjone for forsikringsselskapet og vise til finn annonse og si at det må ha vært en miskomunikasjon mellom deg og forsikringsagenten, men siden du tydeligvis har hatt 8.000 km per år så har du uansett kjørt for mye da du ikke skulle vært over 246.400 på neste forfall, så du må antagelig betale en noe høyere premie siden du har kjørt ca 23.000 km for mye, så regner med at du må betale et tillegg for det her, men at det ikke vil ha noe å si på utbetalingen med tanke på at det ikke er din feil. Du kan jo og være heldig og at de ikke gjør noe med det, men det er vel heller tvilsomt. Du kan jo og prøve å si at du byttet speedometer til et med høyere km stand grunnet det gamle røyk og du har glemt å informere om det, men det blir jo i så måte forsikringssvindel så det vil jeg ikke anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå