telealf Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei, Har en omtrent ny Citroen C4 Picasso som gir feilmelding "tyre pressure(s) not monitored" etter å ha fått skiftet til vinterdekk. Regner med at det har noe med systemet som monitorerer dekktrykk å gjøre. Noen som vet: - Kan man koble ut dette via meny? - Skal Citroen omprogrammere noe ved skifte av dekk? På forhånd takk! Lenke til kommentar
KristobalM Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Inni sommerdekkene dine sitter det en trykkføler rett innenfor ventilen. Rart du ikke fikk vinterdekk med trykkføler også. Dessverre vet jeg ikke om noen måter å skru av meldingen på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Den mest vanlige måten å overvåke dekktrykket på er ikke sensorer i felgene, men at man benytter ABS-sensorene til å overvåke hjulenes rotasjonshastighet. Dersom et hjul begynner å rotere litt fortere enn de andre, er lufttrykket lavere i dette dekket, og systemet varsler. Dersom det er denne type på din bil, MÅ du nullstille systemet hver gang du bytter hjul for at det skal fungere. Hvordan du gjør dette er beskrevet i brukerhåndboken. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Takk for svar. Jeg har googlet og lest meg opp på dette. Det ser ut til at det er et system med trykk følere i ventilen slik KristobalM sier. Faktisk fikk jeg bekreftelse på at systemet virket i sommer ved at det kom opp en beskjed om lavt trykk i et dekk. Da jeg sjekket dekkene var det lite luft i et, og det viste seg at det sto en skrue inn i dekket. Dekk ble reparert, og melding ble borte. Det er et EU regulativ som sier at alle nye biler skal begynne å bruke slik overvåking av lufttrykk, og Peugot / Citroen har begyn å montere dette på nyere biler. Ser også at det selges slike sett på ebay for de som ønsker å montere selv ;-) Sjekker nå med Citroen om det bare er å omprogramere, eller om det ikke er satt in sensorer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hva hvis du kjøper nye felger da? Må man montere sensorene selv da? Lenke til kommentar
KristobalM Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Denne teknologien jeg refererer til er ganske ny for meg, men jeg mener at sensorene er montert rett på innsiden av ventilen, og dermed hører til dekket, ikke felgen. Slike ventiler kan kjøpes til et hvilket som helst dekk, men har en betydelig høyere pris enn en vanlig ventil. Teknologien er på engelsk forkortet til TPMS, og et google-søk vil nok gi deg en mer grundig innføring i alt dette omhandler. Endret 16. oktober 2012 av KristobalM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå