Gå til innhold

Hverdagsrasisme. Hvor vanlig er det?


Svar gjerne på disse spørmålene. Det er en anonym avstemning.  

90 stemmer

  1. 1. Du går på bussen, og ser at det er to ledige seter igjen. På sete A sitter en person med samme etnisitet som deg, på sete B sitter det en som ikke er det. Vilket sete velger du?

    • A.
      34
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      56
    • B.
      3
  2. 2. Hadde du kunnet leie ut en leilighet til en med ikke-vestlig bakgrund?

    • Det hadde jeg ikke hatt noe problem med.
      53
    • Helst ikke.
      32
    • Det hadde jeg ikke gjort
      6
  3. 3. Du finner ut att din nye sjef (evt. lærer) kommer fra et ikke-vestlig land.

    • Jeg synes det hadde vært positivt
      13
    • Jeg hadde ikke tenkt noe over det.
      65
    • Jeg hade nok vært skeptisk.
      11
    • Jeg hadde sett negativt på det.
      5
  4. 4. Du skal ta taxi. To har to biler å velge i. Bil A med en ikke-vestligsjåfør, eller bil B med en vestlig sjåfør.

    • Jeg velger bil A
      4
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      61
    • Jeg velger bil B
      25


Anbefalte innlegg

Rasisme

 

Rasisme = tro på at egen rase står over andre raser

 

According to the United Nations convention, there is no distinction between the terms racial discrimination and ethnic discrimination, and superiority based on racial differentiation is scientifically false, morally condemnable, socially unjust and dangerous, and that there is no justification for racial discrimination, in theory or in practice, anywhere.[6]

 

Ulovlig = brudd kan føre til bruk å rå makt for å stanse brudd

Diskriminere = forskjellsbehandle folk, vanlig adferd

 

Men her er "logikken" til media

 

1. Hitler myrdet millioner av jøder (medias versjon av VK2)

2. Rasisme er det verste som finnes, jmf. pkt 1

3. Diskriminering er "rasisme", jmf. pkt 2

 

...som skal "begrunne" lovene

Logikken holder ikke

Martin Luther king og slavene som ble henrettet pga hudfargen tenkte ikke på hitler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du snakker om er båderasistiske og ulovlig i USA. En kan ikke bruke hudfarge som en av de kriteriene. En kan bruke oppførsel, enten det er dårlig forhold med kvinner eller dårlig språk kunnskaper. Hvis du krever at alle jobbsøkere må ha bevis at de har demonstrert ho oppførsel i mange år, da trenger du ikke å diskriminere, noe som erbåde umoralske og ulovlig

 

Det samme fordommer ble brukt mot kvinner, statistikkene viste vet du hvordan kvinner oppføre seg- det tillater meg å diskriminere!

 

Det må du gjerne mene, jeg for min del ser ikke hvordan det er mer rasistisk enn det er diskriminerende å fastslå at overvektige eller røykere lever kortere. Det er lett å være både moraliserende og prinsippfast når man krever at andre skal ta belastningen, og risikoen, det blir fort verre når ditt eget livsverk står på spill. Må presisere at det selvfølgelig ikke var noe absolutt krav slik man kunne få inntrykk av i mitt tidligere innlegg, litt klønete formulert fra min side, men det skal mye til, han skal ha veldig gode både referanser og erfaringer, før hun eventuelt ansetter en muslimsk nordafrikansk mann igjen.

 

Jeg bodde sørstatene når kom civil rightsbevegelsene og erfarte race riots. jeg kjønner problemene godt.

Det er ulovlig å diskriminere pga rase fordi det er unødvendig og fordi de som diskrimineres er et individ , et menneske, ikke statistikk. De som påstår noe annet ikke tilhører gruppen som diskrimineres. Ble det ditt barn som ikke fikk jobb pga statistikk ville du mene annerledes

 

Jeg sier ikke at jeg synes det er bra at mange tenker slik, og jeg er helt enig i at konsekvensene kan bli veldig negative, samtidig får jeg meg ikke til å fordømme noen som tar ett slik valg på bakgrunn av erfaring og statistikk. De risikerer trossalt livsverket sitt. Det samme kan man si om å annsette en nygift dame på 30.

 

Jeg synes rett og slett ikke det er så rart om personens bakgrunn og situasjon tas med i beregningen. Sist jeg søkte jobb fikk jeg kommentar på at det at jeg planla å ta opp fotball igjen på fritiden teller negativt på grunn av eventuelle skader. At jeg bodde i nærheten og hadde god arbeidserfaring og gode uttalelser talte positivt. Alt dette en form for diskriminering. Om jeg hadde en kulturell bakgrunn som gjorde sjansen for at jeg kunne ha problemer med å passe inn på arbeidsplassen synes je ikke det ville vært helt urimelig å også ta med dette. De ansetter meg trossalt ikke for min skyld.

 

Med det sagt synes jeg det er positivt at mange tar sjansen og ansetter mer risikable grupper, jeg tror det er eneste veien å gå for at vi skal lykkes, samtidig har jeg ikke problemer med å forstå hvorfor mange ikke gjør det. Dessverre.

Lenke til kommentar

Å skyte slaver er forbudt, det blir vandalisme og straffbart. Vandalisme på egen eiendom er kanskje ikke forbudt med lov, men det skjer ikke.

Hva hvis du oppfatter slavene som din egen eiendom? Er det da forbudt eller ikke?

 

Geir :)

 

Spørsmålet er vel om det er galt, ikke om det er forbudt?

 

Opp gjennom tidene og frem til våre dager har det stort settt alltid eksistert endel lover som har gitt en viss beskyttelse til slavene. Mao selv om du eier slaven innebærer ikke dette nødvendigvis at du lovlig kan drepe denne.

 

Jeg trenger vel ikke å henvise til dagens praksis innen slaveri?

Lenke til kommentar

Helt til Martin Luther Kings civil rights bevegelse ble ingen eller få straffet i USA når de drepte afrikanske amerikaner om de var slaver eller ikke, selv om det var alltid ulovlig. Korrupsjon og rasisme var så sterkt at enten politi valgte å ikke finne de som myrdet eller juryene ble skremt av andre rasister

 

At dette hendte da jeg var ung gutt og en mørkhudete mann kan sitte i det hvite hus idag synes jeg er utrolig.

 

Det hendte bare fordi flertall amerikaner mener idag at diskriminering pga hudfarge er galt.

 

Statistikkene villle si at Obama (som ville bli kalt både innvandrer og aldri norsk i norge) kunne aldri bli president som sønnen til nord afrikansk innvandrer. Heldigvis så brukte ikke flertall amerikaner sine statistikke fordommer men evaluerte Obama som et et individ

Lenke til kommentar

I "Tatt av vinden" omtales også drap på svarte, men konteksten slik jeg forstod den var å drive terror mot svarte oppviglere.

 

Var det "rasisme" eller "terrorisme" vi var vitne til i USA fram til 1960 ca? Den enkle forklaringen, i mangel av konkret informasjon, er at det var terrorisme.

 

Den typiske terrorist er en politisjef eller høyere opp som gir ordrer til sine agenter.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Ikke mye belegg her for at mordet på Martin Luther King var et rasistisk drap.

Ray var en småkriminell som skulle være syndebukk for terroristene.

Han døde av sykehusbehandling.

 

http://no.wikipedia....Luther_King_jr.

På denne tiden kjempet King ennå aktivt, og hadde fått seg mange motstandere, blant annet Ku Klux Klan. Det var ikke uvanlig at han og familien fikk trusler. En gang ble en bombe med dynamitt funnet tikkende på verandaen i hans eget hus.

 

http://en.wikipedia....uther_King,_Jr.

In 1997, King's son Dexter Scott King met with Ray, and publicly supported Ray's efforts to obtain a new trial.[157] Two years later, Coretta Scott King, King's widow, along with the rest of King's family, won a wrongful death claim against Loyd Jowers and "other unknown co-conspirators". Jowers claimed to have received $100,000 to arrange King's assassination. The jury of six whites and six blacks found Jowers guilty and that government agencies were party to the assassination.[158] William F. Pepper represented the King family in the trial.[159]

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg regner kristne som lite rasistiske. En hel likhets-ideologi ligger innebygd i selve troen. Tyskerne er kristne og lite rasistiske, selv om de teknologisk er mer avanserte enn de fleste (men vi skal tro ut fra historien at kristne amerikanere og kristne tyskere var veldig rasistiske). Vi skal tro at problemene i historien ligger i "rasisme"

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg regner kristne som lite rasistiske. En hel likhets-ideologi ligger innebygd i selve troen. Tyskerne er kristne og lite rasistiske, selv om de teknologisk er mer avanserte enn de fleste (men vi skal tro ut fra historien at kristne amerikanere og kristne tyskere var veldig rasistiske). Vi skal tro at problemene i historien ligger i "rasisme"

 

Klu Klux Klan bruker deres tolkning av bibelen som grunnlag for deres rasisme og terror virksomhet

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia....ki/Ku_Klux_Klan

The second KKK preached "One Hundred Percent Americanism" and demanded the purification of politics, calling for strict morality and better enforcement of prohibition. Its official rhetoric focused on the threat of the Catholic Church, using anti-Catholicism and nativism.[2] Its appeal was directed exclusively at white Protestants.[20] Some local groups took part in attacks on private houses and carried out other violent activities. The violent episodes were generally in the South.[21] The second Klan was a formal fraternal organization, with a national and state structure....

 

The "Ku Klux Klan" name was used by many independent local groups opposing the Civil Rights Movement and desegregation, especially in the 1950s and 1960s. During this period, they often forged alliances with Southern police departments, as in Birmingham, Alabama; or with governor's offices, as with George Wallace of Alabama.[24] Several members of KKK groups were convicted of murder in the deaths of civil rights workers and children in the bombing of the 16th Street Baptist Church in Birmingham. Today, researchers estimate that there may be 150 Klan chapters with upwards of 5,000 members nationwide.[25]

Today, a large majority of sources classify the Klan as a "subversive or terrorist organization"

 

 

Som jeg formidlet .. (organiserte) terrorister

 

Den ideologisk inspirasjonen synes å stamme fra ideer om "fraternity"

 

A fraternity (Latin frater : "brother") is a brotherhood, although the term sometimes connotes a distinct or formal organization and sometimes a secret society.

 

Dette er noe dritt, men vi har det i Norge også? Dette er folk som opererer bak kulissene med terror. De har gjerne ubegrenset med økonomiske ressurser.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg formidlet .. (organiserte) terrorister

 

Den ideologisk inspirasjonen synes å stamme fra ideer om "fraternity"

 

 

delvis riktig, du glemmmer grunnlaget for terrorismen white supremacy/racism

 

Klux Klan, often abbreviated KKK and informally known as the Klan, is the name of three distinct past and present far-right[6][7][8][9] organizations in the United States, which have advocated extremist reactionary currents such as white supremacy, white nationalism, and anti-immigration, historically expressed through terrorism.

Lenke til kommentar

delvis riktig, du glemmmer grunnlaget for terrorismen white supremacy/racism

 

Hva du henviser til er noe som ikke eksisterer, liksom amerikanske "brunsjorter" som holdt demonstrasjoner i New York før VK2.

 

http://en.wikipedia....White_supremacy

 

Studer kildene her. Kildene er propaganda. Ingen link til noe nettsted som skal representere "White suprimacy". Hvis link oppgis vil det være et fake nettsted.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

delvis riktig, du glemmmer grunnlaget for terrorismen white supremacy/racism

 

Hva du henviser til er noe som ikke eksisterer, liksom amerikanske "brunsjorter" som holdt demonstrasjoner i New York før VK2.

 

http://en.wikipedia....White_supremacy

 

Studer kildene her. Kildene er propaganda. Ingen link til noe nettsted som skal representere "White suprimacy". Hvis link oppgis vil det være et fake nettsted.

 

Jeg kjenner klansmen personlig jeg vet hva jeg snakker Fra et university if washingto

 

http://depts.washington.edu/civilr/kkk_wot.htm#_edn31

Lenke til kommentar

"White supremacy" eksisterer ikke som noe annet enn skapt av etterretning sier jeg. Men det emnet er åpent for diskusjon. Jfr. siste Dokument, ikke engang de selv fant ut av det.

 

Du Lestet ikke dokumentet da. Det sto I avisen publisert av klanen:

 

The Klan explained its belief in white supremacy as God-given and something in which members should have great pride. One issue of Watcher on the Tower ran a piece titled "Declaration of Principles" in which the Klan affirmed its beliefs about white supremacy. It read:

 

We believe in the supremacy of the white race, and that it is just and right the younger brothers should be taught to respect those lines of birth and color which the Creator in His superior wisdom has drawn. The white race numbers millions less than the colored peoples of the world and for that one reason, if no other; we believe that the heart of every white man, woman and child should be firmly implanted in an unselfish manner the "Pride of His Race" 

 

 

Det kan bli ingen Andre fortolkning enn at klanen tror paa overlegenhet av det hvite rasen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...