Gå til innhold

Hverdagsrasisme. Hvor vanlig er det?


Svar gjerne på disse spørmålene. Det er en anonym avstemning.  

90 stemmer

  1. 1. Du går på bussen, og ser at det er to ledige seter igjen. På sete A sitter en person med samme etnisitet som deg, på sete B sitter det en som ikke er det. Vilket sete velger du?

    • A.
      34
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      56
    • B.
      3
  2. 2. Hadde du kunnet leie ut en leilighet til en med ikke-vestlig bakgrund?

    • Det hadde jeg ikke hatt noe problem med.
      53
    • Helst ikke.
      32
    • Det hadde jeg ikke gjort
      6
  3. 3. Du finner ut att din nye sjef (evt. lærer) kommer fra et ikke-vestlig land.

    • Jeg synes det hadde vært positivt
      13
    • Jeg hadde ikke tenkt noe over det.
      65
    • Jeg hade nok vært skeptisk.
      11
    • Jeg hadde sett negativt på det.
      5
  4. 4. Du skal ta taxi. To har to biler å velge i. Bil A med en ikke-vestligsjåfør, eller bil B med en vestlig sjåfør.

    • Jeg velger bil A
      4
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      61
    • Jeg velger bil B
      25


Anbefalte innlegg

Jeg bor på Hauketo (snart Holmlia), og har ingen problemer med innvandrere whatsoever. Det gjelder de aller fleste her på Søndre Nordstrand, og min påstand er at de som er negative til innvandrere gjerne også er uvitende.

 

Og faktisk, så ville jeg heller kjørt taxi med en fra utlandet. De er gjerne ikke så stive (selv om mange har blitt god inegrert der og :hm: ), slik at man kan ha en hyggelig prat med dem under turen. Ikke bare kleint sjitprat om været.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er enkeltpersoner osv. Jeg har ingenting imot enkeltpersoner av andre etnisiteter eller nasjonaliteter. Samtidig ville jeg aldri i verden flyttet til ett område i Oslo hvor jeg som etnisk norsk var i minoritet, og jeg ville i allefall ikke sendt mine fremtidige barn på skole der. Jeg har inntrykket av at de aller fleste har det likedan, og vi ser jo også hvordan de mest innvandringspositive politikerne har det på samme måten.

 

Synes du at dine barn villle få en bredere utdannelse hvis de studert i et annet land og lærte noe om andre språk/kulturer osv?

 

Datteren min går på skole med mange elever med ikke vestlige bakgrunn og har bare en venn som har europeiske slekt(norsk). Hun lærer mange små kulturelle ting og blir aldri redd av folk bare med andre hudfarger. Det forbereder hun godt for et samfunn som skal ha ingen flertall rase når hun blir 40.

 

Nå mener jeg ikke å være ekkel, men det er en enorm forskjell på å studere i utlandet og å gå på en ghettoskole i Oslo. Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med dette, og det er jo åpenbart en grunn til at såppas mange flytter fra slike ommråder, de som er mest positive til innvandring inkludert.

 

http://nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7749893

http://www.liveleak.com/view?i=6a4_1345217940

 

Jeg husker det gikk sterkt inn på meg for en del år siden da en jente fortvilet fortalte om hvordan hun hadde blitt mobbet og plaget på en slik skole fordi hun var norsk og blond. Derfor hadde hun sett seg nødt til å bytte til en skole på vestkanten.

 

For all del, bo hvor dere vil, men jeg sier bare hvor jeg selv er lite interessert i å bo. Som tilfeldigvis er samme sted som politikerne som gjennomfører innvandringsprosjektet ønsker å bo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting er enkeltpersoner osv. Jeg har ingenting imot enkeltpersoner av andre etnisiteter eller nasjonaliteter. Samtidig ville jeg aldri i verden flyttet til ett område i Oslo hvor jeg som etnisk norsk var i minoritet, og jeg ville i allefall ikke sendt mine fremtidige barn på skole der. Jeg har inntrykket av at de aller fleste har det likedan, og vi ser jo også hvordan de mest innvandringspositive politikerne har det på samme måten.

 

Synes du at dine barn villle få en bredere utdannelse hvis de studert i et annet land og lærte noe om andre språk/kulturer osv?

 

Datteren min går på skole med mange elever med ikke vestlige bakgrunn og har bare en venn som har europeiske slekt(norsk). Hun lærer mange små kulturelle ting og blir aldri redd av folk bare med andre hudfarger. Det forbereder hun godt for et samfunn som skal ha ingen flertall rase når hun blir 40.

 

Nå mener jeg ikke å være ekkel, men det er en enorm forskjell på å studere i utlandet og å gå på en ghettoskole i Oslo. Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med dette, og det er jo åpenbart en grunn til at såppas mange flytter fra slike ommråder, de som er mest positive til innvandring inkludert.

 

http://nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7749893

http://www.liveleak.com/view?i=6a4_1345217940

 

Jeg husker det gikk sterkt inn på meg for en del år siden da en jente fortvilet fortalte om hvordan hun hadde blitt mobbet og plaget på en slik skole fordi hun var norsk og blond. Derfor hadde hun sett seg nødt til å bytte til en skole på vestkanten.

 

For all del, bo hvor dere vil, men jeg sier bare hvor jeg selv er lite interessert i å bo. Som tilfeldigvis er samme sted som politikerne som gjennomfører innvandringsprosjektet ønsker å bo.

 

Helt forståelig men min erfaring og USAs erfaring er at segregering fører til bare mere problemer. Det er idiotisk å la noen bo i ditt land og la dem isolere seg. Ellers blir det bare trouble later

Lenke til kommentar

En ting er enkeltpersoner osv. Jeg har ingenting imot enkeltpersoner av andre etnisiteter eller nasjonaliteter. Samtidig ville jeg aldri i verden flyttet til ett område i Oslo hvor jeg som etnisk norsk var i minoritet, og jeg ville i allefall ikke sendt mine fremtidige barn på skole der. Jeg har inntrykket av at de aller fleste har det likedan, og vi ser jo også hvordan de mest innvandringspositive politikerne har det på samme måten.

 

Synes du at dine barn villle få en bredere utdannelse hvis de studert i et annet land og lærte noe om andre språk/kulturer osv?

 

Datteren min går på skole med mange elever med ikke vestlige bakgrunn og har bare en venn som har europeiske slekt(norsk). Hun lærer mange små kulturelle ting og blir aldri redd av folk bare med andre hudfarger. Det forbereder hun godt for et samfunn som skal ha ingen flertall rase når hun blir 40.

 

Nå mener jeg ikke å være ekkel, men det er en enorm forskjell på å studere i utlandet og å gå på en ghettoskole i Oslo. Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med dette, og det er jo åpenbart en grunn til at såppas mange flytter fra slike ommråder, de som er mest positive til innvandring inkludert.

 

http://nrk.no/nyhete...g2011/1.7749893

http://www.liveleak....=6a4_1345217940

 

Jeg husker det gikk sterkt inn på meg for en del år siden da en jente fortvilet fortalte om hvordan hun hadde blitt mobbet og plaget på en slik skole fordi hun var norsk og blond. Derfor hadde hun sett seg nødt til å bytte til en skole på vestkanten.

 

For all del, bo hvor dere vil, men jeg sier bare hvor jeg selv er lite interessert i å bo. Som tilfeldigvis er samme sted som politikerne som gjennomfører innvandringsprosjektet ønsker å bo.

 

Helt forståelig men min erfaring og USAs erfaring er at segregering fører til bare mere problemer. Det er idiotisk å la noen bo i ditt land og la dem isolere seg. Ellers blir det bare trouble later

 

Her er jeg helt enig med deg, segregering gjør bare problemene større, og om dette prosjektet skal fungere er vi avhengige av at det ikke skjer. Samtidig er ikke jeg villig til å "ofre" mine fremtidige barn for dette prosjektet, som jeg mener blir gjennomført på en helt vanvittig måte. Ideelt sett slapp man inn såppas få om gangen at de lot seg integrere enkelt og ikke dannet egne områder og subkulturer, men dessverre har man oversteget smertegrensen betraktelig. Da har ikke jeg noen planer om å gå mot strømmen og bosette meg midt inne i "suppa", det burde strengt tatt alle de som støtter opp om dette prosjektet gjort, istedenfor å holde seg lengst mulig unna.

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Hvordan læringsmiljøet er skal jeg ikke uttale meg om. Var helt fint på de skolene jeg gikk på, men jeg kan kun snakke for disse. Men det som slår meg er at det uansett er viktig å peke på årsak - sammenheng her. Læringsmiljøet er ikke nødvendigvis dårligere pga mange med annen etnisk bakgrunn. Det kan bla annet være pga at barna som går der kommer fra mindre bemidlede familier. Det bor flest "innvandrere (ghosh hater den termen) på østkanten, og her bor også de med lavest inntekt. Det kan også komme av dårlig økonomi hos skolene (igjen, østkanten), eller dårlig kvalitet på lærerne (dårligere helse, utdannelse, osv på østkanten). Her er det lett å trekke raske, forfeilede beslutninger. Husk at muslimske jenter fra Groruddalen er blant landets beste på utdannelse.

 

:)

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Norge er uvant til disse problemer, men det er noe å lære her. Nordmenn reagere sterkt når en hvite blir mobbet pga hudfarge men det er mulig for nordmenn å flytte til et annet sted. Dette mulighet har ikke minoritet rasene, det blir dagligdags livet

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Hvordan læringsmiljøet er skal jeg ikke uttale meg om. Var helt fint på de skolene jeg gikk på, men jeg kan kun snakke for disse. Men det som slår meg er at det uansett er viktig å peke på årsak - sammenheng her. Læringsmiljøet er ikke nødvendigvis dårligere pga mange med annen etnisk bakgrunn. Det kan bla annet være pga at barna som går der kommer fra mindre bemidlede familier. Det bor flest "innvandrere (ghosh hater den termen) på østkanten, og her bor også de med lavest inntekt. Det kan også komme av dårlig økonomi hos skolene (igjen, østkanten), eller dårlig kvalitet på lærerne (dårligere helse, utdannelse, osv på østkanten). Her er det lett å trekke raske, forfeilede beslutninger. Husk at muslimske jenter fra Groruddalen er blant landets beste på utdannelse.

 

:)

 

Jeg kan være enig i at punktene du lister opp kan være viktige for læringsmiljøet, men det at mange innvandrerfamilier tilsynelatende "gir" barna dårligere forutsetninger er en mager trøst for dem som må sende barna sine på en "dårligere" skole. Når det gjelder midler til øst vs vest har jeg inntrykk av at man forsøker å pumpe ekstra penger til øst for å jevne ut, uten at jeg sitter på en kilde for øyeblikket.

Men når såppas mange elever ikke kan nok norsk til å følge en vanlig skoletime sier det seg vell selv at undervisningen blir hemmet av dette?(ref link over)

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Norge er uvant til disse problemer, men det er noe å lære her. Nordmenn reagere sterkt når en hvite blir mobbet pga hudfarge men det er mulig for nordmenn å flytte til et annet sted. Dette mulighet har ikke minoritet rasene, det blir dagligdags livet

 

I praksis har man jo det i og med at du i dag har "hvite" og "mørke" skoler. Jeg gikk selv på en hvit skole og hadde ett par relativt ferske utlendinger i klassen. Jeg opplevde at både foreldre og lærere var enormt opptatte av at man ikke skulle mobbes på bakgrunn av etnisitet og disse ble heller aldri det i løpet av alle årene jeg gikk der. Jeg tror rett og slett den formen for mobbing får ett mye større fokus enn motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hverdagsrasisme handler ikke om kontroversielle yttringer og rasehat, men om fordommer og generalisende tanker. Hvor åpen er man egentlig til fremmede kulturer? Er du ofte vitne til det, eller kanskje du merker att du kan være litt fordomsfull selv? Svar ærlig i pollen og legg gjerne igjen kommentarer!

Hei. Vi har noen flotte ord du kan bruke i denne sammenhengen. Nemlig 'å diskriminere', eventuelt 'å forskjellsbehandle'.

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Norge er uvant til disse problemer, men det er noe å lære her. Nordmenn reagere sterkt når en hvite blir mobbet pga hudfarge men det er mulig for nordmenn å flytte til et annet sted. Dette mulighet har ikke minoritet rasene, det blir dagligdags livet

 

I praksis har man jo det i og med at du i dag har "hvite" og "mørke" skoler. Jeg gikk selv på en hvit skole og hadde ett par relativt ferske utlendinger i klassen. Jeg opplevde at både foreldre og lærere var enormt opptatte av at man ikke skulle mobbes på bakgrunn av etnisitet og disse ble heller aldri det i løpet av alle årene jeg gikk der. Jeg tror rett og slett den formen for mobbing får ett mye større fokus enn motsatt.

 

Slik er det noe det finnes noe få minoriteter. Dynamikken forandrer når det finnes nok til å true maktbalansen på skolen. Det blir også noe annet utenfor skolen hvor det ikke finnes lærer å passe på elevenes oppførsel. At folk snakker som om det blir ok å ikke leie ut en leilighet pga rase viser ignoransen mot rasisme. Det minner meg om store deler av USA i 1960, ok å la dem bo i landet og noe av dem er ok, men de blir aldri som oss og jeg vill ikke at mine barn går på skolen med dem

Lenke til kommentar

Ghettoskole? ..

 

At barn mobber hverandre er dessverre helt naturlig. De finner noe å ta hverandre på uansett, det være seg hudfarge eller størrelse på nesa.

 

Mengde mobbing er ikke konstant, det er heller ikke mengden andre problemer. Det er en mager trøst når du blir mobbet for å være norsk, at noen vil alltid bli mobbet uansett. Som du ser av linkene over skulle mye også tyde på at det er ett betraktelig dårligere læringsmiljø på mange av disse skolene, med tanke på hvilke kunnskaper mange starter med.

 

Norge er uvant til disse problemer, men det er noe å lære her. Nordmenn reagere sterkt når en hvite blir mobbet pga hudfarge men det er mulig for nordmenn å flytte til et annet sted. Dette mulighet har ikke minoritet rasene, det blir dagligdags livet

 

I praksis har man jo det i og med at du i dag har "hvite" og "mørke" skoler. Jeg gikk selv på en hvit skole og hadde ett par relativt ferske utlendinger i klassen. Jeg opplevde at både foreldre og lærere var enormt opptatte av at man ikke skulle mobbes på bakgrunn av etnisitet og disse ble heller aldri det i løpet av alle årene jeg gikk der. Jeg tror rett og slett den formen for mobbing får ett mye større fokus enn motsatt.

 

Slik er det noe det finnes noe få minoriteter. Dynamikken forandrer når det finnes nok til å true maktbalansen på skolen. Det blir også noe annet utenfor skolen hvor det ikke finnes lærer å passe på elevenes oppførsel. At folk snakker som om det blir ok å ikke leie ut en leilighet pga rase viser ignoransen mot rasisme. Det minner meg om store deler av USA i 1960, ok å la dem bo i landet og noe av dem er ok, men de blir aldri som oss og jeg vill ikke at mine barn går på skolen med dem

 

Det handler vell strengt tatt mer om erfaring og statistikk enn rasisme. Du vil gjerne at barna dine skal gå på en skole der de lærer mest mulig og der miljøe for barnet er best mulig. Som sagt, jeg har ikke bedt om denne enorme endringen i samfunnet og før jeg eventuellt skulle sende mine barn i "krigen" og selv flytte til Grønland forventer jeg at de som selv står for denne flytter dit selv.

 

Ett annet eksempel er ett menneske jeg kjenner godt som har bygget opp en egen liten bedrift som nå har en del ansatte, blandt dem mange filipinere. Hun har alltid tidligere vært veldig positiv til innvandring og vært en av de minst fordomsfulle jeg kjenner. Men hun har etter å ha brent seg flere ganger kommet til at hun ikke kan ta sjansen på å annsette muslimske menn fra nordafrika. En så liten bedrift har rett og slett ikke råd til å ta den relativt store risikoen det er. Mange vil instinktivt kalle det rasisme, men hvor mange er villige til å ofre livsverket sitt?

Lenke til kommentar

 

 

Det handler vell strengt tatt mer om erfaring og statistikk enn rasisme.

Kanskje du forstå ikke hva rasisme er. En kan ikke bruke erfaring og statistikk å dømme andre individ før du blir kjent med dem. Generaliseringer er rasistiske uavhengig av statiskkene unntatt når du snakker eksplisitt om tallene.

 

Ett annet eksempel er ett menneske jeg kjenner godt som har bygget opp en egen liten bedrift som nå har en del ansatte, blandt dem mange filipinere. Hun har alltid tidligere vært veldig positiv til innvandring og vært en av de minst fordomsfulle jeg kjenner. Men hun har etter å ha brent seg flere ganger kommet til at hun ikke kan ta sjansen på å annsette muslimske menn fra nordafrika. En så liten bedrift har rett og slett ikke råd til å ta den relativt store risikoen det er. Mange vil instinktivt kalle det rasisme, men hvor mange er villige til å ofre livsverket sitt?

Hvis din venn brukte andre kriteria enn rasen og religion og isteden undersøkte vedkommendes arbeid erfaring og arbeidsmoral andre steder han/hun hadde jobbet ville han både ikke risikerte sitt livsverket og ikke blitt uhyre rasistiske. Det er andre kvalifikasjoner som er mye mer viktig enn rasen og religion. Statistikk gir ikke en retten til å diskriminere pga rase i et rettferdig system.

 

Merkelig at nordmenn spesielt som er så opptatt av rettferdighet og likestilling ikke forstår dette

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det handler vell strengt tatt mer om erfaring og statistikk enn rasisme.

Kanskje du forstå ikke hva rasisme er. En kan ikke bruke erfaring og statistikk å dømme andre individ før du blir kjent med dem. Generaliseringer er rasistiske uavhengig av statiskkene unntatt når du snakker eksplisitt om tallene.

 

Ett annet eksempel er ett menneske jeg kjenner godt som har bygget opp en egen liten bedrift som nå har en del ansatte, blandt dem mange filipinere. Hun har alltid tidligere vært veldig positiv til innvandring og vært en av de minst fordomsfulle jeg kjenner. Men hun har etter å ha brent seg flere ganger kommet til at hun ikke kan ta sjansen på å annsette muslimske menn fra nordafrika. En så liten bedrift har rett og slett ikke råd til å ta den relativt store risikoen det er. Mange vil instinktivt kalle det rasisme, men hvor mange er villige til å ofre livsverket sitt?

Hvis din venn brukte andre kriteria enn rasen og religion og isteden undersøkte vedkommendes arbeid erfaring og arbeidsmoral andre steder han/hun hadde jobbet ville han både ikke risikerte sitt livsverket og ikke blitt uhyre rasistiske. Det er andre kvalifikasjoner som er mye mer viktig enn rasen og religion. Statistikk gir ikke en retten til å diskriminere pga rase i et rettferdig system.

 

Merkelig at nordmenn spesielt som er så opptatt av rettferdighet og likestilling ikke forstår dette

 

Her tror jeg vi er fundamentalt uenige. Å se bortifra både erfaring og statistikk vil i de aller fleste sammenhenger være helt på viddene og frarådes sterkt, men akuratt når det gjelder grupper som stort sett er overrepresentert på alle negative statistikker så er dette tabu. Det betyr ikke at du skal tenke stygt om alle du møter, men det må være lov å foreta en risikoanalyse. For mange vil det å anse sine omgivelser være avgjørende, ref homofile par som må flytte fra områder med mange muslimske innvandrere fordi de blir utsatt for vold og hets. De kan også trosse "fordommene" og bli værende, men da går det på helsa løs.

 

Anngående personen jeg nevnte i eksempelet over bruker hun selvfølgelig andre kriterier enn rase og religion. Det har hun også alltid gjort, hun har faktisk klart å bygge opp en bedrift med en omsetning på noen millioner utifra ingenting. I Norge er det å skulle sparke noen en ganske omstendelig prosess og en ansatt, som på tross av godt førsteinntrykk og papirer, viser seg å være en belastning kan føre til relativt sett enorme utgifter for en liten bedrift. Igjen blir det en risikoanalyse, ansette en som statistisk sett, og utifra erfaringer, har størst sjanse for å bli ett problem eller en med tilsvarende kvalifikasjoner som ikke har samme høye risiko.

 

Det bør nevnes at noe av grunnen til problemene med disse ansatte har hatt sammenheng med at flertallet i bedriften er kvinner, og mange av disse mennene har vist seg å ha problemer med å samarbeide med kvinner og respektere dem som likeverdige.

Lenke til kommentar

Hva du snakker om er båderasistiske og ulovlig i USA. En kan ikke bruke hudfarge som en av de kriteriene. En kan bruke oppførsel, enten det er dårlig forhold med kvinner eller dårlig språk kunnskaper. Hvis du krever at alle jobbsøkere må ha bevis at de har demonstrert ho oppførsel i mange år, da trenger du ikke å diskriminere, noe som erbåde umoralske og ulovlig

 

Det samme fordommer ble brukt mot kvinner, statistikkene viste vet du hvordan kvinner oppføre seg- det tillater meg å diskriminere!

Lenke til kommentar

Hva du snakker om er båderasistiske og ulovlig i USA. En kan ikke bruke hudfarge som en av de kriteriene. En kan bruke oppførsel, enten det er dårlig forhold med kvinner eller dårlig språk kunnskaper. Hvis du krever at alle jobbsøkere må ha bevis at de har demonstrert ho oppførsel i mange år, da trenger du ikke å diskriminere, noe som erbåde umoralske og ulovlig

 

Det samme fordommer ble brukt mot kvinner, statistikkene viste vet du hvordan kvinner oppføre seg- det tillater meg å diskriminere!

 

Det må du gjerne mene, jeg for min del ser ikke hvordan det er mer rasistisk enn det er diskriminerende å fastslå at overvektige eller røykere lever kortere. Det er lett å være både moraliserende og prinsippfast når man krever at andre skal ta belastningen, og risikoen, det blir fort verre når ditt eget livsverk står på spill. Må presisere at det selvfølgelig ikke var noe absolutt krav slik man kunne få inntrykk av i mitt tidligere innlegg, litt klønete formulert fra min side, men det skal mye til, han skal ha veldig gode både referanser og erfaringer, før hun eventuelt ansetter en muslimsk nordafrikansk mann igjen.

Lenke til kommentar

Rasisme

 

Rasisme = tro på at egen rase står over andre raser

 

According to the United Nations convention, there is no distinction between the terms racial discrimination and ethnic discrimination, and superiority based on racial differentiation is scientifically false, morally condemnable, socially unjust and dangerous, and that there is no justification for racial discrimination, in theory or in practice, anywhere.[6]

 

Ulovlig = brudd kan føre til bruk å rå makt for å stanse brudd

Diskriminere = forskjellsbehandle folk, vanlig adferd

 

Men her er "logikken" til media

 

1. Hitler myrdet millioner av jøder (medias versjon av VK2)

2. Rasisme er det verste som finnes, jmf. pkt 1

3. Diskriminering er "rasisme", jmf. pkt 2

 

...som skal "begrunne" lovene

Logikken holder ikke

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hva du snakker om er båderasistiske og ulovlig i USA. En kan ikke bruke hudfarge som en av de kriteriene. En kan bruke oppførsel, enten det er dårlig forhold med kvinner eller dårlig språk kunnskaper. Hvis du krever at alle jobbsøkere må ha bevis at de har demonstrert ho oppførsel i mange år, da trenger du ikke å diskriminere, noe som erbåde umoralske og ulovlig

 

Det samme fordommer ble brukt mot kvinner, statistikkene viste vet du hvordan kvinner oppføre seg- det tillater meg å diskriminere!

 

Det må du gjerne mene, jeg for min del ser ikke hvordan det er mer rasistisk enn det er diskriminerende å fastslå at overvektige eller røykere lever kortere. Det er lett å være både moraliserende og prinsippfast når man krever at andre skal ta belastningen, og risikoen, det blir fort verre når ditt eget livsverk står på spill. Må presisere at det selvfølgelig ikke var noe absolutt krav slik man kunne få inntrykk av i mitt tidligere innlegg, litt klønete formulert fra min side, men det skal mye til, han skal ha veldig gode både referanser og erfaringer, før hun eventuelt ansetter en muslimsk nordafrikansk mann igjen.

 

Jeg bodde sørstatene når kom civil rightsbevegelsene og erfarte race riots. jeg kjønner problemene godt.

Det er ulovlig å diskriminere pga rase fordi det er unødvendig og fordi de som diskrimineres er et individ , et menneske, ikke statistikk. De som påstår noe annet ikke tilhører gruppen som diskrimineres. Ble det ditt barn som ikke fikk jobb pga statistikk ville du mene annerledes

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...