Gå til innhold

Hverdagsrasisme. Hvor vanlig er det?


Svar gjerne på disse spørmålene. Det er en anonym avstemning.  

90 stemmer

  1. 1. Du går på bussen, og ser at det er to ledige seter igjen. På sete A sitter en person med samme etnisitet som deg, på sete B sitter det en som ikke er det. Vilket sete velger du?

    • A.
      34
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      56
    • B.
      3
  2. 2. Hadde du kunnet leie ut en leilighet til en med ikke-vestlig bakgrund?

    • Det hadde jeg ikke hatt noe problem med.
      53
    • Helst ikke.
      32
    • Det hadde jeg ikke gjort
      6
  3. 3. Du finner ut att din nye sjef (evt. lærer) kommer fra et ikke-vestlig land.

    • Jeg synes det hadde vært positivt
      13
    • Jeg hadde ikke tenkt noe over det.
      65
    • Jeg hade nok vært skeptisk.
      11
    • Jeg hadde sett negativt på det.
      5
  4. 4. Du skal ta taxi. To har to biler å velge i. Bil A med en ikke-vestligsjåfør, eller bil B med en vestlig sjåfør.

    • Jeg velger bil A
      4
    • Det hadde blitt helt tilfeldig.
      61
    • Jeg velger bil B
      25


Anbefalte innlegg

Hverdagsrasisme handler ikke om kontroversielle yttringer og rasehat, men om fordommer og generalisende tanker. Hvor åpen er man egentlig til fremmede kulturer? Er du ofte vitne til det, eller kanskje du merker att du kan være litt fordomsfull selv? Svar ærlig i pollen og legg gjerne igjen kommentarer!

Endret av jubb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverdagsrasisme blir nok ikke riktig begrep siden det ikke går på rase, men kulturforskjeller og språk for min del når jeg diskriminerer basert på etnisitet. Slenger med en halvveis begrunnelse for mine svar nedenfor.

 

På bussen ville jeg sannsynligvis ikke satt meg noe sted. Dersom jeg måtte ha sittet av en eller annen merkelig grunn ville jeg valgt setet nærmest utgangen.

 

Jeg ville helst ikke leid ut leilighet til en utlending (nesten uavhengig av hvilket land personen kommer fra) fordi jeg ville ønsket å ha leieboere med god forståelse for norske utleielover og -regler, samt å kunne snakket med personen på norsk.

 

Jeg ville overhode ikke vært skeptisk til å ha en utlending til sjef, fordi han gjennom det faktum at han er min sjef sannsynligvis ikke ville fått jobben uten å være en oppegående fyr som i det minste kan kommunisere på god engelsk. Jeg ville selvfølgelig heller ikke blitt positivt overrasket, det må da være minst like mye fordomsfullt (om enn i positiv retning).

 

Jeg ville valgt den drosjen som var nærmest.

Lenke til kommentar

På bussen/bybanen setter jeg meg der det er ledig, og om det er ledig flere steder der det er mest praktisk.

 

Hadde jeg en leilighet å leie ut ville jeg sett an leieboeren, uavhengig av etnisitet. Det er nok av etnisk norske tølpere som ikke betaler leien eller raserer boligen.

 

Sjefen: Jeg ville synes det var positivt, fordi det viser at innvandrere i Norge faktisk får sjefsjobber. Men jeg ville ikke blitt overrasket over at han/hun var god nok til å bli det.

 

I taxikøen her i Bergen tar jeg alltid den første. Etnisitet spiller ingen rolle. I f. eks . Stockholm tar jeg en taxi fra et selskap jeg har hørt om, siden det er (var) en del tvilsomme aktører etter liberaliseringen av drosjenæringen. Det er greit å komme dit man vil, til avtalt pris. Men igjen er ikke etnisitet avgjørende for valget.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående buss-spørsmålet hadde det vært avhengig av flere ting, om de tar mye plass, om de har et kroppspråk som sier "velkommen" eller "jeg vil gjerne sitte alene". Ikke-vestlige er som oftest tynne/sulten, tar liten plass og snakker lite siden de ikke er flink i norsk/engelsk, så jeg lener litt mot å sette meg med den ikke-vestlige. :w00t:

Lenke til kommentar

- På bussen/banen må jeg nok si at jeg i mange situasjoner velge han med samme etnisitet som meg, fordi jeg vil helst ikke sitte ved siden av noen som lukter vondt, lukter hasj, prater høyt til kompisene sine, breier seg ut, etc. Min erfaring er at nordmenn har bedre vaner på t-banen enn innvandre. Den eneste måten jeg kan bedømme noen før jeg setter meg ned er utsende. Det går utover innvandre, som egentlig burde være glade fordi hvem har lyst til å ha en annen mann sitte ved siden av seg. Denne hverdagsrasismen gjelder spesielt for menn og ikke i så stor grad kvinner. Jeg tror hirakiet går slik pen jente < jente < norsk mann < utenlandsk mann < plagsom jente < plagsom norsk mann < plagsom utenlandsk mann.

 

- Leilighet bedømmer jeg fullstendig etter deres oppførsel. Men det er nok stor sjanse for at en del ikke-vestlige i Norge mangler de kvalitetene jeg ønsker.

 

- Jeg bryr meg ikke om hvor sjefen min kommer fra

 

- I taxinæringen liker jeg å kjøre med ikke-vestlige siden de kan prate om alt mulig rart, mens norske sjåfører er ofte veldig stille.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hverdagsrasisme handler ikke om kontroversielle yttringer og rasehat, men om fordommer og generalisende tanker. Hvor åpen er man egentlig til fremmede kulturer? Er du ofte vitne til det, eller kanskje du merker att du kan være litt fordomsfull selv? Svar ærlig i pollen og legg gjerne igjen kommentarer!

Hvor kommer alle "ikke-vestlig" greiene fra i spørsmålene? Går rasisme bare en vei i din verden?

 

http://www.youtube.com/watch?v=0vYML_F1Nb0

 

Hvor mange mørkhudede stand up komikere har du forresten sett som ikke har rase som hele temaet gjennom hele jævla showet sitt? Og hvor mange hvite stand up komikere har du sett kjøre samme rase rutinen gjennom hele sitt show som eneste tema?

 

 

 

Typisk mørkhudet stand up komiker:

Typisk hvit stand up komiker:

http://www.youtube.com/watch?v=0sYaz3TmIO4

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvite folk erfare mindre rasisme og det de erfare har lite betydning fordi de er makthaverne. De kan leie et bolig, søk jobber og gå de fleste steder uten problemer. Minoritet rasene erfare betydelig rasisme hver dag og tenker på det daglig. Er du hvite så er det derfor ikke så viktig og derfor er hvite komiker snakker ikke mye om det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A, helst ikke, skeptisk, B. Det er ikke rasisme å foretrekke andre raser, men å hate ubegrunnet kun på grunn av fremmed frykt.

 

Selvsagt hvis det viser seg at en viss folkegruppe for eksempel stjeler mer enn andre, så er det lov å være ekstra kritisk til alle individene i den gruppen. På samme måte som de fleste ville løver spiser mennesker hvis du klapper de, så har man rett til å ikke stole blint på alle individene som er løver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A, helst ikke, skeptisk, B. Det er ikke rasisme å foretrekke andre raser, men å hate ubegrunnet kun på grunn av fremmed frykt.

 

Selvsagt hvis det viser seg at en viss folkegruppe for eksempel stjeler mer enn andre, så er det lov å være ekstra kritisk til alle individene i den gruppen. På samme måte som de fleste ville løver spiser mennesker hvis du klapper de, så har man rett til å ikke stole blint på alle individene som er løver.

 

Det er rasistiske å dømme andre før du vite noe om dem som individ. Folk er ikke løver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rasistiske å dømme andre før du vite noe om dem som individ. Folk er ikke løver.

"Det er rasistisk å dømme andre før du vet noe om dem som individ" bør det stå.

Jeg er en grammatikk Nazi. :wee:

 

Du har helt rett, folk er ikke løver(Løver er mindre utspekulerte).

 

Mennesker også har kapasiteten til å bli mindre ignorante

Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo, så en del av disse spørsmålene blir litt absurde. Hvis du skal gå rundt å tenke på innvandrere hele tiden, så får du ikke gjort annet.

 

Du går på bussen, og ser at det er to ledige seter igjen. På sete A sitter en person med samme etnisitet som deg, på sete B sitter det en som ikke er det. Vilket sete velger du?

Tilfeldig. Jeg kan ikke huske at jeg har tenkt over dette en gang.

 

 

Hadde du kunnet leie ut en leilighet til en med ikke-vestlig bakgrund?

Ja, men jeg hadde kanskje vektlagt at vedkommende var bra integrert.

Det skal sies, for rundt ti år siden hadde jeg veldig dårlig råd så jeg la ut en annonse om at jeg ville leie ut et rom. Da telefonen ringte og det var en fyr som snakket gebrokkent (og i tillegg litt krasst) fikk jeg litt sjokk, for det hadde ikke streifet meg at en innvandrer ville ringe. Jeg rakk egentlig ikke å si så mye, fordi telefonen gikk tom for strøm i samtalen. Det virket neppe særlig bra i andre enden, han tenkte sikkert at jeg bare la på. Alt i alt tror jeg det var mest at jeg ikke likte måten han snakket på. En mer høflig person hadde sikkert gått greit.

Heldigvis så ordnet det seg med økonomien, så jeg slapp å leie ut.

 

Du finner ut att din nye sjef (evt. lærer) kommer fra et ikke-vestlig land.

Ikke noe problem.

 

Du skal ta taxi. To har to biler å velge i. Bil A med en ikke-vestligsjåfør, eller bil B med en vestlig sjåfør.

Jeg ville valgt taxien fra Oslo Taxi.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

    Det er rasistiske å dømme andre før du vite noe om dem som individ.    Folk er ikke løver.

    

    "Det er rasistisk å dømme andre før du vet noe om dem som individ" bør det stå.

    Jeg er en grammatikk Nazi. :wee:

    

    Du har helt rett, folk er ikke løver(Løver er mindre utspekulerte).

 

Mennesker også har kapasiteten til å bli mindre ignorante

Selv om mange mennesker ser ut til å gå andre veien ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er enkeltpersoner osv. Jeg har ingenting imot enkeltpersoner av andre etnisiteter eller nasjonaliteter. Samtidig ville jeg aldri i verden flyttet til ett område i Oslo hvor jeg som etnisk norsk var i minoritet, og jeg ville i allefall ikke sendt mine fremtidige barn på skole der. Jeg har inntrykket av at de aller fleste har det likedan, og vi ser jo også hvordan de mest innvandringspositive politikerne har det på samme måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er enkeltpersoner osv. Jeg har ingenting imot enkeltpersoner av andre etnisiteter eller nasjonaliteter. Samtidig ville jeg aldri i verden flyttet til ett område i Oslo hvor jeg som etnisk norsk var i minoritet, og jeg ville i allefall ikke sendt mine fremtidige barn på skole der. Jeg har inntrykket av at de aller fleste har det likedan, og vi ser jo også hvordan de mest innvandringspositive politikerne har det på samme måten.

 

Synes du at dine barn villle få en bredere utdannelse hvis de studert i et annet land og lærte noe om andre språk/kulturer osv?

 

Datteren min går på skole med mange elever med ikke vestlige bakgrunn og har bare en venn som har europeiske slekt(norsk). Hun lærer mange små kulturelle ting og blir aldri redd av folk bare med andre hudfarger. Det forbereder hun godt for et samfunn som skal ha ingen flertall rase når hun blir 40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...