Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv i en moderne familie

€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er det som står i loven men en venn av min bror hadde samme situvasjon , Bortsett fra at moren hans døde og ikke stefaren , ste søkene hans fikk ingenting fra moren mens han fikk alt, Ikke engang mannen hennes fikk noe , Men igjen så trur jeg det kommer an på hva man evt skriver i testament , Hun var syk, så kan hende hun hadde skrevet testament men det vet jeg ikke sikkert. Kan høre om hun gjorde det om du vil ?,Men om en ulykke skulle skje så vet jeg ikke like mye.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å høre. Jeg er interessert i hvordan det er i forhold til loven. Men det høres ut som om det du forteller kan være riktig, for så vidt jeg vet, kan man ikke testamentere bort mer enn en tredel av eiendelene sine i Norge. To tredeler av eiendelene til den døde går til familien uansett.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er det som står i loven men en venn av min bror hadde samme situvasjon(...) stesøsknene hans fikk ingenting fra moren mens han fikk alt, Ikke engang mannen hennes fikk noe (...)

Hvis mor og stefar faktisk var gift, så skulle han arvet en fjerdepart av hennes formue. (derimot ikke ved samboerskap.)

Det stemmer (ser bort fra testamentsdisposisjoner..) at man kun arver sine biologiske (evt. adoptiv-)foreldre. Med andre ord; Zarac og hans halvbror deler arven fra sin felles mor, halvbror og stesøsken deler arven fra deres felles far. (og stesøsknene deler arven fra sin mor igjen...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...