€uropa Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 På morssiden av familien har jeg en bror, en halvbror og to stesøsken. Hvordan blir fordelingen av arv når mora og stefaren min er borte? Arver hver av oss sin egen forelder/sine egne foreldre, eller blir alt mor og stefar eier delt på fem? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg vet ikke om dette er det som står i loven men en venn av min bror hadde samme situvasjon , Bortsett fra at moren hans døde og ikke stefaren , ste søkene hans fikk ingenting fra moren mens han fikk alt, Ikke engang mannen hennes fikk noe , Men igjen så trur jeg det kommer an på hva man evt skriver i testament , Hun var syk, så kan hende hun hadde skrevet testament men det vet jeg ikke sikkert. Kan høre om hun gjorde det om du vil ?,Men om en ulykke skulle skje så vet jeg ikke like mye. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Du trenger ikke å høre. Jeg er interessert i hvordan det er i forhold til loven. Men det høres ut som om det du forteller kan være riktig, for så vidt jeg vet, kan man ikke testamentere bort mer enn en tredel av eiendelene sine i Norge. To tredeler av eiendelene til den døde går til familien uansett. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg vet ikke om dette er det som står i loven men en venn av min bror hadde samme situvasjon(...) stesøsknene hans fikk ingenting fra moren mens han fikk alt, Ikke engang mannen hennes fikk noe (...) Hvis mor og stefar faktisk var gift, så skulle han arvet en fjerdepart av hennes formue. (derimot ikke ved samboerskap.) Det stemmer (ser bort fra testamentsdisposisjoner..) at man kun arver sine biologiske (evt. adoptiv-)foreldre. Med andre ord; Zarac og hans halvbror deler arven fra sin felles mor, halvbror og stesøsken deler arven fra deres felles far. (og stesøsknene deler arven fra sin mor igjen...) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Stebarn arver ikke. Mann/kone arver en fjerdedel (men dette beregnes etter at oppgjøret mellom mann og kone, som skjer ca som ved skilsmisse så i . Er det intet testament går resten til alle ekte barn. Arv må beregnes for hver arvelater for seg. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Med andre ord vil det lønne seg for meg om stefar dør først? Da vil mor arve en firedel av ham, og jeg vil arve en brøkdel av det igjen? Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Det er riktig etter det jeg vet. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Takk for redegjørelsen. Da er det bare å krysse fingrene, enda så stygt det er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå