Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sliter med høy diskant i bilstereo..

Smestad

Anbefalte innlegg

Hei

Har et polk audio db6501 anlegg, som lager alt for høy diskant. Spilleren min er Alpine CDE-113BT. Diskanten var for høy (som regel) før jeg fikk forsterker også, selvom den stod på -7 på treble. Satt inn en forsterker http://www.dynabel.n...rsterker/AS7350 som jeg vet er ganske bra.

Har trukket 50mm2 alu som jeg vet er mer en bra nok. Har den godt festet i karosseriet. Har satt diskant på det laveste som er mulig på spilleren, tror ikke det er mulig og stille diskant på forsterkeren. HPF står på 100 på spilleren, ikke helt sikker hva det vil si, men ble litt bedre følte jeg :S

Det som jeg vet er for dårlig er kablene mellom dynamo og batteri, og jordkablene mellom motor og batteri (ikke helt sikker hvordan man bytter dette, er det vanskelig?) og mellom batteri og karosseri. Tror det bare går 10mm2 eller no. Har heller ikke giddet å festet diskantene enda, før jeg vet om det er mulig å få de noe lavere, vet ikke om det har noe å si.

Har en Yaris fra 2007.

Mvh

Tigergutt

post-210458-0-55378700-1350317180_thumb.jpg

post-210458-0-31435900-1350317387_thumb.jpg

post-210458-0-20026700-1350317437_thumb.jpg

Endret av Tigergutt92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil vri dette til at det er for lite mellomtone og bass jeg da. Er du sikker på at alle pluss og minus er riktig inn og ut av delefilterene? En feil der og du vil ikke ha noe særlig bass i komponentsettet ditt. Har du noen valg på selve delefilteret ditt, som +3db, eller -3db?.

HPF er høypassfilter, og når det står på 100, så tar det vekk alt UNDER 100hz, så komponentsettet ditt spiller ikke bass nå. Har du sub i bilen, så kan HPF stilles til ca det samme som LPF stå til suben, 70-80hz pleier å være greit. Uten sub så ville jeg skrudd HPF av. Høres mest ut som du har koblet noe feil, eller at høyttalerene ikke er festet skikkelig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at alle koblinger er riktig pluss og minus, men kan dobbelt sjekke det. Har delefilter ja, med +-3 db. Står på 0 db nå hva burde det stå på? Burde skru ned HPF da, sette det på 60 tenker jeg. Har en sub i bilen ja. Bro koblet mellom to av utgangene fra forsterkeren slik at det ble 350W rms tror jeg det var. Hvis du ser på det ene bildet av innstillingene fra forsterkeren så er det den nederste delen som er sølv som styrer suben og den øverste delen som styrer frontsett. Når jeg setter frontsettet på Level Hi så blir det noe jævlig med skur i diskantene. Kabelen som går i fra diskanten var koblet til fra før og jeg antar at + fra diskanten er den kabelen merker med rødt, (kan også ses på bildet) den er koblet på + i hvertfall.

Hva står FSA for? Står på en av innstillingene til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Da kobler du diskanten til -3db, så blir diskanten lavere. High level skal du IKKE bruke, dette er hvis du ikke har phonoutganger fra spilleren, og må bruke høyttalerkablene i steden.

FSA = Front Stage Adjuster, vet ikke helt hva jeg skal oversette det med ;)

Ser også at PHASE står på, og det trenger du vel ikke?? Det er fasen til suben, sånn den står nå, så blir det som å bytte om på pluss og minus på suben, og dette er mest vanlig hvis du har montert suben med magneten ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...