Gå til innhold

Hvorfor kalles Norge for et demokrati?

TMB

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener at folk ikke bør stemme ja og nei til vanlige saker, og heller stemme på politikere som mener det samme som en selv.

Så det store spørsmålet: Hva gjør man med politikere som i dagens system samler stemmer ved å love ting, men ikke holder dem? Før vi kan kalle vårt indirekte demokrati for et demokrati, må vi kvitte oss med de råtne egg, og folk må være villig til å fryse av etablerte partier fordi de ikke gjør jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det store spørsmålet: Hva gjør man med politikere som i dagens system samler stemmer ved å love ting, men ikke holder dem?

Dette er en del av systemet, eller rettere sagt, av mennesket. Det går ikke an å kvitte seg med denne adferden, men man kan begrense den, eller gi incentiver til de som velger om å bry seg om politikerne holder det de lover.

Lenke til kommentar

Her er det noen som blander demokrati og kapitalisme.

Men er det ikke slik jeg sier?

Eller i hva slags scenario kan vi se for oss at vestlig demokrati kan styrtes? Ingen.

Man har utropt dagens demokratiform til liksom det ypperste av styreformer, og makthavere (som egentlig styres av teknokrater og grådig-finans) kan dermed "legalt" knuse ethvert opprør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for et direkte demokrati der man kan stemme over absolutt alt, bortsett fra om skatten skal være høy eller lav. Man må imidlertid opplyse om hva slags kostnader de enkelte vedtakene vil koste i skatter og avgifter om det blir flertall.

Da hindrer man slikt rot og tull som man har sett i California hvor folk har stemt for lave skatter og avgifter, og samtidig stemt for økt offentlig forbruk. :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En blanding mellom at vi skal være med å bestemme alt, og "ingenting" slik det er nå. Altså de litt mer alvorlige avgjørelsene som påvirker mange av oss ganske mye, burde vi vært med å stemme på.

Jeg er for at man kan ha folkeavstemming om store og alvorlige avgjørelser, men jeg mener at det finnes en grense. Hvis man hele tiden skal avholde folkevalg, så blir dette rimelig tungvint.

"Demokrati (av gresk, demos, folk og kratos, makt) er en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres."

http://no.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Den dag i dag så bestemmer folket hvilken type politikk som skal føres, ved å stemme på parti som har standpunkt. Dersom man for eksempel skulle hatt folkevalg ved for eksempel dersom det skal bygges en bru på vestlandet - så har det lett for å bli nedstemt fordi resten av landet "aldri kommer til å få bruk for det". Ser du hva jeg mener? Kanskje et litt dårlig eksempel, men jeg tror at det én del av landet mener, vil være helt feil for en annen del av landet. Alle vil ha hele kaken, men vil ikke dele kaken.

Lenke til kommentar

Hva gjør man hvis det er kun dårlige alternativer? ^

Da kan man starte et eget parti, og hvis det er nok oppslutning - så kan dere være med på å bestemme. Ingen som hindrer deg i å starte ditt eget parti, og prøve å bli Norges neste statsminister. Det er helt umulig at alle bestemmer, noen må alltid sviktes. Derfor velger man et mindretall av personer som skal ta de vanskelige valgene for deg. Politikerne representerer velgerne. Man kan selvsagt også stemme blankt, slik at politikerne ser at det er noe man kan endre på.

Du kan jo gjerne vise meg det systemet hvor alle bestemmer alt. Det hjelper lite hvis man vil ha forandring, og ikke gjør noe for å få det til annet enn å sitte på et diskusjonsforum vet du. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...