Dapp47 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Går fortiden 2året IKT Servicefag på videregående og har i nesteår tenkt og gå ut i lærling for så etter det og ta fagbrev også gå Y-veien og bli ingenør. Men er litt usikker på hvilke jobber jeg kan forvente meg nå etter vg2. Føler jeg burde begynne og søke lærlingsplass snart så lurer på om noen vet om div firmaer jeg kan undersøke. Gjerne i Oslo! Lurer også på hva jeg kan forvente meg i lønning under lærlingstiden før og etter skatt da dette er ganske viktig om jeg skal flytte og må regne på hva som trengs av penger osv. Alle svar blir satt pris på! Lenke til kommentar
greenman Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Finn deg bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i og ta kontakt med de. Er ikke vanskeligere enn det. Ang lønn varierer det litt fra bedrift til bedrift, men i løpet av dine to år som lærling skal du ha tjent ca 300.000,- etter skatt. Som standard begynner du på 30% av full lønn og stiger til 40, 60 og 80% etter hvert halvår. Selv har jeg ordnet meg en annen løsning som gir meg 50% av full lønn hele veien. Dvs ca 10.000,- utbetalt hver mnd. For meg inkluderer det bl.a lunch, telefonabb, internettabb osv, men dette varierer selvfølgelig også. Jeg får også ca 4000,- i mnd av lånekassen i form av borteboerstipend. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Finn deg bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i og ta kontakt med de. Er ikke vanskeligere enn det. Ang lønn varierer det litt fra bedrift til bedrift, men i løpet av dine to år som lærling skal du ha tjent ca 300.000,- etter skatt. Som standard begynner du på 30% av full lønn og stiger til 40, 60 og 80% etter hvert halvår. Selv har jeg ordnet meg en annen løsning som gir meg 50% av full lønn hele veien. Dvs ca 10.000,- utbetalt hver mnd. For meg inkluderer det bl.a lunch, telefonabb, internettabb osv, men dette varierer selvfølgelig også. Jeg får også ca 4000,- i mnd av lånekassen i form av borteboerstipend. Finn deg bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i og ta kontakt med de. Er ikke vanskeligere enn det. Ang lønn varierer det litt fra bedrift til bedrift, men i løpet av dine to år som lærling skal du ha tjent ca 300.000,- etter skatt. Som standard begynner du på 30% av full lønn og stiger til 40, 60 og 80% etter hvert halvår. Selv har jeg ordnet meg en annen løsning som gir meg 50% av full lønn hele veien. Dvs ca 10.000,- utbetalt hver mnd. For meg inkluderer det bl.a lunch, telefonabb, internettabb osv, men dette varierer selvfølgelig også. Jeg får også ca 4000,- i mnd av lånekassen i form av borteboerstipend. Hvordan fikk du til dette? Og er ikke borteboer på ca 5 + evt vanlig grunnstipend? Problemet er jo det at jeg ikke vet om så mange bedrifter. Derfor jeg vil ha litt pekepinner om hvilke bedrifter jeg kan lese om osv. Takk for svar :-) Lenke til kommentar
greenman Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvordan fikk jeg til hva? Er ingen ekspert på stipendordninger, men jeg får ihvertfall 40.000,- i året som borteboerstipend. Mulig at man får mer hvis man har ungdomsrett (noe som jeg ikke har). Du må nesten bare søke å se hva du får Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvordan fikk jeg til hva? Er ingen ekspert på stipendordninger, men jeg får ihvertfall 40.000,- i året som borteboerstipend. Mulig at man får mer hvis man har ungdomsrett (noe som jeg ikke har). Du må nesten bare søke å se hva du får Jeg som ikke leste godt nok ang den fordelingen av lønn, men forsto da jeg leste andre gangen. Hvor jobber du feks? Hva driver dere med der? Hvilke andre firmaer driver med det samme som dere driver med? Andre firmaer jeg burde skjekke ut? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg jobber i driftsavdelingen i et selskap som heter Knowit (tidligere Reaktor). Vi driver med veldig mye forskjellig. Bl.a drifting av servere (har +/- 1000 kunder. Mange med SBS, Exchange, terminalservere osv), Utvikling av div sites, apps, databaser og mye, mye mer. Oslo har et mye større utvalg av store firmaer/læreplasser enn hva Bergen har uten at jeg kan nevne noen akkurat nå, så det burde ikke være vanskelig å finne. Et par søk på google etter IT-bedrifter i Oslo burde gi deg mye å gå etter. Lenke til kommentar
Vetle blames Erlend Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Ja altså dersom du er interessert i programmering/coding kan du søke hos oss (Mediehuset Tek, som drifter/utvikler forskjellige redaksjonelle sider som hardware.no, amobil.no osv... Også prisguide.no og dette forumet her). Er sikker på at du finner noe om du leter godt nok, spesielt i Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå