mariacrm Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei fotoentusiaster! Jeg skal oppgradere fra speilreflekskameraet mitt Canon EOS 450D, og trenger hjelp med valg av kamera. Jeg har tenkt på dette lenge, og jeg har egentlig tre valg. Canon EOS 650D, Canon EOS 60D eller å vente til det kommer et nytt som passer meg bedre. Canon EOS 60D begynner å bli litt eldre, noe jeg brant meg på da jeg kjøpte mitt 450D. Det er da ikke en feil jeg vil gjøre igjen. 650D er ganske nytt, og i følge testene jeg har lest på Akam, er videoen på 650D bedre enn 60D, i det minste på autofokus, som er viktig for meg. I tillegg skal spesifikasjonene på 650D være veldig like 60D. Det eneste "problemet" jeg har med 650D er at det blir kalt et nybegynnerkamera, og da begynner jeg å lure på om jeg burde ha et mer avansert kamera, altså 60D. Jeg er ikke en nybegynner, men en som har vokst fra sitt første speilrefleks og vil ha noe mer avansert. Bruker også for det meste manuelle innstillinger. Tenker det er greit å vite. Det aller viktigste jeg ser etter i kameraet er god bildekvalitet (og lite støy), nok med funksjoner (altså de nødvendige, må ikke være masse fancy greier) og god autofokus og kvalitet på video. Så jeg trenger altså hjelp av dere til å velge. Kameraet jeg skal ha må være Canon, ettersom jeg har utstyr kun for Canon, og det da blir alt for dyrt å bytte over til for eksempel Nikon. Jeg ser da etter et kamera under 8000, men det skal koste minst 5000. Så, hva tenker dere? Spør gjerne om det er noe annet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Canon kommer ut med en ny sensor en gang til neste år og det kommer ikke nye cropp-modeller ut på markedet før den er klar til produksjon. 650D er akkurat samme modell som 450D når det gjelder type segment det er designet for "semi-nybegynner", xxxxD modellene er rene nybegynnerkameraer. Det er samme sensor i alle Canon kameraer til og fra 550D og til 7D, sensoren i 650D er et forbedret utgave av samme sensor. 60D er et semi-proffkamera som er nedgradert litt i forhold til de andre i samme serie og 7D har tatt over i det segmentet. Er du fornøyd med justeringsmulighetene i 450D så er 650D en markant oppgradering, men vil du ha mulighet til mere dedikerte knapper/brytere er 60D og helst 7D et bedre valg, du får nå 7D for ca. 6000.- brukt og nytt på tilbud fra en 7995.- hvis man er heldig. Edit: foreksempel denne 7D til 5800.- er et godt kjøp. Endret 15. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 650D er en bra oppgradering i forhold til 450D selv om det er i samme serie/nivå. 60D er som du selv skriver en modell som nå begynner å bli gammel og jeg hadde nok valgt 650D fremfor 60D selv om 60D fortsatt er bedre på noen punkter som ergonomi og seriebilder. Det spørs litt hva som er de viktigste funksjonene for deg. 650D er eneste rimelige modell som bruker Canons siste generasjon av bildeprosessor og mange forventer at både 7D og 60D vil oppgraderes om ikke så lenge, muligens til en felles modell. Det skjer neppe før neste år, men det er ingen garanti for det - eller at det kommer tidlig neste år for den saks skyld. Jeg har brukt 450D noen ganger og synes det var et helt OK kamera, men det har skjedd en del på kamerafronten siden det ble lansert, bare ikke forvent at bildekvaliteten skal bli revolusjonerende mye bedre. Om det lønner seg å vente eller ikke er vanskelig å si, dels fordi vi ikke vet hva som kommer og når det lanseres, dels fordi du vet best selv hvor akutt behovet for oppgradering er. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Om du ikke har det travelt med å få oppgradert kamera vil jeg anbefale å vente. Spennende ting vil bli annonsert nå i høst, og om ikke annet vil eksisterende modeller falle i pris. Men som så mange andre har sagt så er det vanskelig å gå feil med en 7D. Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Er nok litt dyrt med 7D, dessverre. Et utrolig bra kamera, men det har tre ulemper. Det har ikke vridbar skjerm, som er noe jeg ser etter og trenger, det er dyrere, og det støtter ikke SD-kort. Så 7D er nok ikke kameraet for meg. Det blir enten 650D eller 60D, eller så må jeg rett og slett vente til et nytt kommer, som kan bli om lenge. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det blir enten 650D eller 60D, eller så må jeg rett og slett vente til et nytt kommer, som kan bli om lenge. Du bør nesten stille deg selv følgende spørsmål: "Hva er det jeg forventer å få på en ny modell som 650D/60D ikke kan gi meg?" Hvis svaret er "Vet ikke" eller "Er ikke sikker", så kjøper du 650D eller 60D og begynner å ta bilder... Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Det blir enten 650D eller 60D, eller så må jeg rett og slett vente til et nytt kommer, som kan bli om lenge. Du bør nesten stille deg selv følgende spørsmål: "Hva er det jeg forventer å få på en ny modell som 650D/60D ikke kan gi meg?" Hvis svaret er "Vet ikke" eller "Er ikke sikker", så kjøper du 650D eller 60D og begynner å ta bilder... Du har definitivt et godt poeng der. Blir nok 60D, ettersom det for meg virker litt dumt å gå fra et nybegynnerkamera til et annet nybegynnerkamera når det ikke er så utrolig mye som skiller de to kameraene i pris. Tusen takk for alle innlegg og synspunkter! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 60D er et godt kamera som vil gi deg mye foto-glede fremover. Jeg synes det er et bedre hus enn 6xx husene når det gjelder ergonomi; det ligger bedre i handa. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det kommer helt an på hva du bruker kameraet til: Jeg er fremdeles imponert over hvor god kvalitet det er på en del av bildene jeg har tatt med konas gamle 350D, så jeg tror ikke du skal forvente den helt store revolusjonen i ren bildekvalitet fra 450 til 650. Skal du lage store (svært store) utskrifter og/eller ta bilder i lite lys vil du kanskje merke det, men ellers ville jeg heller ha kjøpt et brukt full-frame kamera eller ventet på neste generasjon. Får si som jeg alltid sier når noen spør "Du får mye mer igjen for å bruke pengene på bedre optikk." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå