Gå til innhold

HJELP, maskin funker ikke!

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg?

I går fikk jeg følgende melding på skjermen "du har løst ut en del fra maskinen", noe jeg ikke hadde gjort. Når jeg åpner utforsker ser jeg at c: mangler. Det skal nevnes at på c: ligger kun 98 som jeg sjelden kjører. Win2k er det jeg bruker og dette ligger på g:

Når jeg så slår av maskinen og starter den igjen kommer jeg til der RAM telles opp. Så skal hva som står på hvilke IDE-kabler detektes. Her finner maskina kun en sak (c:). Når jeg så kommer til SCSI-oppstarten telles det opp noe som heter ID-lun (hva er dette?) Her har det normalt blitt talt til 6, men nå bare til tre. Jeg peller ut SCSI-kortet og prøver igjen. Nå kommer jeg til valget for hvilket OS jeg vil starte. Når jeg velger win2k får jeg beskjed om at dette ikke finnes??. Prøver igjen og starter i win98 som av en eller annen merkelig årsak faktisk funker (det var denne disken jeg visstnok hadde fjerna). I utforskeren i 98 finner jeg kun c: og d: som nå er en cd-rom. Jeg entrer bios hvor jeg heller ikke finner annet enn c:

Hva i huteste er feil?

Litt om maskinvaren jeg har

abit b62 hovedkort

Tekram SCSI-kontroller (50pin)

1 stk western HD c:

2 stk IBM-disker (den ene har en partisjon med win2k og en partisjon med XP)

Kan noen hjelpe meg? Helst så snart som mulig

mvh

Nemko

[email protected]

[ Denne Melding var redigert av: nemko på 2001-10-17 13:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei.

I mitt abit KG7 så stiller du inn "boot devices" i bios. Uten å påstå at jeg har for mye peiling så kan det kanskje være dette som er årsaken til at det ikke virker som det skal...Vis "G:" f. eks ikke står oppført som boot device så vil ikke maskina starte med denne heller, selv om alt er riktig tilkoblet til den. sånn var det i første med min, da fikk jeg ikke innstallert noe som helst, eller startet fra floppy, fordi det ikke stod oppført at den skulle boot'e fra floppy vis det var mulig. På de nyeste Abit kortene er bios meget brukervennlig så det skulle ikke være noe problem. Kan ikke si noe med sikkerhet, men vis du disabler "C:" fra bios menyen, og enabler "G:" så burde det teknisk sett virke vis ikke det er kablene som det ble nevnt her...

minner om at dette bare er et forslag til en løsning. vet ikke sikkert. men det er vel bedre enn ingenting;) ellers kan du jo spørre om dette på irc, #hardware.no

mange hjelpsomme mennesker der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...