aomt Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg tror det er meningen at du skal prøve ut forskjellige by-typer, spesialiseringer, og alt det sosiale tullet de prakket på oss med always-online løsningen. Skal eg vere kreativ - bruker eg lego. Eller tegner noe. Eller spiller på gitar... Imo, det er ikkje den type spill, der EG må vere kreativ og finne på gameplay. Jeg skjønner det, men det er fantasien og kreativiteten som setter begrensninger her synes jeg. Hva er "målet" i Minecraft f.eks? Hvis du går inn med mentaliteten at du skal "runde" et sandbox spill så blir det jo fort kjedelig. Men hva mener dere burde vært annerledes med tanke på gameplay? Konkrete mål? Personlig synes jeg achievements og slik er helt meningsløst fordi det er så arbitrært. Og akkurat i gameplay skiller vel ikke SimCity seg nevneverdig ifra andre byggespill med det unntak av at en del av mikromanagement har blitt kuttet ut som å trekke strømlinjer og pipelines osv. ? Noe utfordringer? Meir komplett spill? Maaaange fleire løsninger på dei ulike problemane, der alt etter kas by ein har, vil dei ulike løsninger fungere ulikt. La oss sei "mangel på vatn". Du bygger vannpumpe og du setter avføring anlegg ved siden av. Det finst ikkje noe "vanntårn som samler vatn frå regnet" eller noe rør som går frå elva. Politi. Du setter opp den største fengselet (til slutt i alle fall) og setter alle bygg som er mulig å sette der. Det er ikkje noe "valg" eller "mulegheit". Der eg må prioritere, detektiv, fbi, state sherriff eller "local cops". Forurensning i jorda. Plantet trær. Plante mer trær. Thats it liksom. Kor blei det av "skatt for forurensing"? Greenpeac organisasjon? Sette fanger til å gjere dirty jobb? Kor blei det av såååå enkel funksjon som å jevne ut jorda?! Eg husker eg kunne gjere det i sims på 2000 tallet... men ikkje her, nei. Det er vist alt for avansert for 2013 spill... Altså, alt det der kom eg på mens eg skreiv. Kvifor kunne ikkje EA gjort det, som skal ha liksom brukt fleire år og millioner på spillet? Det er solg 1.3mill spill til no. You do the maths kor mye peng dei håver inn. For meg, så virker det som eit spill, som var laga som "skuleprosjekt" på eit eller anna it-skule. Evt avsluttningseksam-prosjekt. Eg er sikker på, dei brukte meir peng å tid, på å lage 5min reklame video for youtube, enn det dei brukte på selve spillet. Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Altså, alle har sagt det samme som deg, bare for et par mnd siden. Nå vil vi bare ha et spill som i det hele tatt fungerer (inb4 har ikke prøvd 2.0 så vet ikke hva status er atm). Anyways, følte dette passet litt inn her: Dan Moskowitz, Senior Software Engineer at Maxis An early version of the SimCity power station, for example, featured multiple add-ons and a variety of upgrades that performed in various ways, but the designers discovered that it was possible to upgrade the station in such a way as to break it, causing it to overheat or explode. And some heavily upgraded power stations would actually cease producing power. The result was "sim power station" which, while interesting, distracted from the core of the game."We had no idea how many parts would be fun or how detailed they needed to be," Moskowitz said. "Your power production could be stifled because you didn't have enough smokestacks or [they] would catch fire. We soon realized we were going down this complexity rabbit hole." Jeg forstår veldig godt det han snakker om. Det er en hårfin grense det er snakk om, angående hvor mange muligheter for micromanaging det skal være. Det er jo tross alt en bysimulator, og da bør vel simuleringen handle om nettopp balansering av budsjett, allokering av ressurser/midler, prioritering av forskjellig infrastruktur, osv. Men igjen, dette unnskylder så klart ikke mangelen på terraforming/større byer/etc. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Tja... eg ser ikkje noe "managment" og "prioriteringer" her egentleg. Sette opp skatter til 10-11%. Poppe opp alt som trengs, der det er minst dekning. Som sagt, eg "fullførte" spillet på 4 timer. Eg er enormt skuffet. Det kostet meg over 100kr per spilletime. Problemet er også, eg kan ikkje bygge "eco-friendly" by, der eg f.eks setter opp skatter enormt mye for forurensing og biler. Eg gir områder til industri og har null kontrol kva som popper opp der. Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvor mye har du bygget ut Mayor's Mansion da? Hvis du klarer å holde innbyggerne dine glade og fornøyde (>80% approval) når du har over 340k må jeg isåfall bare ta av meg hatten. Jeg føler iallefall etter 70+ timer at jeg alltid kan perfeksjonere byene min ytterligere. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Det finst ikkje noe "vanntårn som samler vatn frå regnet" eller noe rør som går frå elva. Regnvann går ned i bakken og blander seg med resten av grunnvannet. Pumpe ved elva gir uendelig med vann, selv uten kloakkanlegg. Uansett et steg opp fra SimCity 4, som produserte vann tilsynelatende fra intet. Vet ikke om vanntårn som samler vann fra regnet er noe som brukes i virkeligheten (til drikkevann iallfall). Virker ikke særlig effektivt. Politi. Du setter opp den største fengselet (til slutt i alle fall) og setter alle bygg som er mulig å sette der. Det er ikkje noe "valg" eller "mulegheit". Der eg må prioritere, detektiv, fbi, state sherriff eller "local cops". Mot simpelthen å spamme politistasjoner i SimCity 4? Eller du sammenligner kanskje ikke med det. Dette blir uansett en balansegang mellom kompleksitet og dybde, og er et evig problem for utviklere. Skal du bruke timevis på å fikle med innstillingene for polititjenesten, eller bruke tiden din på andre ting? Forurensning i jorda. Plantet trær. Plante mer trær. Thats it liksom. Du kan jo ty til utdanning for å redusere mengden forurensning som produseres. Kor blei det av "skatt for forurensing"? Greenpeac organisasjon? Sette fanger til å gjere dirty jobb? Savner også noen av disse, samt at man i SimCity 4 kunne eliminere forurensning fra industri. Det er jo ikke slik at High Tech ikke forurenser heller, slik jeg mener det var i firer'n. Men det ser ut som det er håpløst å sammenligne med SC4. Virker som de hadde en helt annen tanke bak det nye. Kor blei det av såååå enkel funksjon som å jevne ut jorda?! Eg husker eg kunne gjere det i sims på 2000 tallet... men ikkje her, nei. Det er vist alt for avansert for 2013 spill... Det henger vel sammen med måten regionspilling er lagt opp, men jo, det er latterlig at de har valgt bort dette. Kanskje de tenkte å selge det som DLC senere, men i så fall kan de brenne lenge. Altså, alt det der kom eg på mens eg skreiv. Kvifor kunne ikkje EA gjort det, som skal ha liksom brukt fleire år og millioner på spillet? Det er solg 1.3mill spill til no. You do the maths kor mye peng dei håver inn. For meg, så virker det som eit spill, som var laga som "skuleprosjekt" på eit eller anna it-skule. Evt avsluttningseksam-prosjekt. Eg er sikker på, dei brukte meir peng å tid, på å lage 5min reklame video for youtube, enn det dei brukte på selve spillet. Det er svært mye som er galt med SimCity per i dag, både ting som ikke fungerer og ting som er utelatt eller feil (subjektivt). Men som sandkassespill har det fremdeles en god del dybde, og det er mer under overflata enn du tror (hadde det bare fungert som det skulle). Så kan man spørre seg hvorfor man ikke ble informert om dette i en eller annen tutorial eller noe. Tja... eg ser ikkje noe "managment" og "prioriteringer" her egentleg. Sette opp skatter til 10-11%. Poppe opp alt som trengs, der det er minst dekning. Som sagt, eg "fullførte" spillet på 4 timer. Det er i så fall fail fra din side, å tro at det er noe som heter fullført i sandkassespill. Det er dessuten rimelig klart at mange spillere (meg selv inkludert) har klart å hente svært mange flere timer med underholdning enn det du har prestert, selv i spillets nåværende tilstand. Noe må det være som holder dem gående. Selv var jeg aldri særlig interessert i å fokusere på spesialiseringer, så den biten kunne jeg fint klart meg uten. Jeg forsvarer gladelig mot dem som påstår det bare er en håndfull timers underholdning i det nye SimCity, men det er ennå store mangler før man virkelig kan slippe løs kreativiteten og det er først da gjenspillbarheten eksploderer. Ordentlig kontroll over veier (av/påkjøring uten kryss, enveiskjøring ...), bruer og terraforming er viktige mangler, samt det åpenbare problemet med bystørrelsen – en lang diskusjon i seg selv. Eg er enormt skuffet. Det kostet meg over 100kr per spilletime. Problemet er også, eg kan ikkje bygge "eco-friendly" by, der eg f.eks setter opp skatter enormt mye for forurensing og biler. Hmm, nei, men du kan la være å sone industri, og gjøre andre tiltak for å minimere biltrafikken (offentlig transport, mixed-use zoning) slik at folk spaserer mest mulig. Det meste av slikt du kunne gjøre i SC4, kan du fremdeles gjøre, men på helt andre måter. Dessverre er de ofte noe vanskelig å oppdage. Eg gir områder til industri og har null kontrol kva som popper opp der. Tja, jeg vet ikke hva slags forventninger du hadde til SimCity, men det siste du sier har i stor grad vært tilfelle (så vidt jeg vet) i hele serien. Eller du mener kanskje måten man kunne skattlegge dirty industry på i SC4, og med det (sammen med ordinances) eliminere det aller meste av forurensningen? Hvor mye har du bygget ut Mayor's Mansion da? Æsj, for en gimmick! Endret 25. april 2013 av Imsvale 2 Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Æsj, for en gimmick! Gimmick ja, men det var egentlig bare for å få en antydning på om han klarer å holde innbyggerne fornøyde. Alle klarer jo å lage en stor by som går i overskudd, men personlig sliter jeg med å holde høy approval rating. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 - Det er vel rundt 6-7 år siden eg spilte SC4, så eg husker ikkje så mye der i frå. Eg berre gledet meg til spillet og tenkte eg kommer til å ha mye moro med den. Men når byen min "stoppet" å utvikle seg noe særlig etter 4-5 timer og det er ikkje stort mye meir eg kan gjere med den, så blir eg skuffet. Selvfølgelig er det ikkje eit spill ein kan "fullføre" eller vinne. Men når "toppen" av byen er nåd på 4 timer, er det litt trist, må eg sei. Selvfølgelig kan eg spile i 6 timer til og få mine sims 4-5% meir fornøyde... men det er litt sånn "lavt profitt og vente lenge på cash. oppgradere noe, vente lenge". det er liksom ikkje den type "moro" eg forbinder med spill. Eg kan jo dra parallell til Sims, Skyrim eller GTA for den slags skyld. Selv om det heilt andre typer spill, så varer moroa myyyye lenger. Det er MYE lenger før ein når "toppen" av spillet. Som sagt, det som skuffer meg mest er at eg bygger ferdig byen på 4 timer og utviklingen stopper der... eg kan ikkje gjere stort meir enn å begynne på ny by. Er det verdt 500kr? Det syns ikkje eg. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Har noen av dere fått "terrorist-katastrofen" enda og klart å unngå at bomben eksploderer? Jeg har fullt oppgradert politistasjon med 4 helikoper og etterforskings avdeling, og enda klarte ikke de å finne bomben som var ett kvartal unna på de 10 timene jeg fikk for å finne den. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Har noen her inne allerede nevnt Banished? http://www.youtube.com/watch?v=1xKbwGxUb18 http://www.youtube.com/watch?v=pPN_sbQjeMs Det er et indie bysimulator som blir utviklet av kun én kar som har skrevet alt fra bunnen av i C++. Så langt virker det meget, meget interessant. Endret 26. april 2013 av Coffey 3 Lenke til kommentar
Syncz Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 hva har det med sim city å gjøre? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 hva har det med sim city å gjøre? Det er et alternativ, derfor er den relevant. 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Har noen av dere fått "terrorist-katastrofen" enda og klart å unngå at bomben eksploderer? Hvordan låser man opp den egentlig? Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det vil være en del arbeid nedlagt i noe slikt så jeg tror dessverre at de vil kreve penger for det. Hadde de vært lure ville de gitt dem ut gratis. Man vil også måttet gi ut helt nye regioner for at det skal funke. En del arbeid?! En av de på youtube som fant ut at man enkelt kunne koble ut always online koblet jo også ut bygrensen så han kunne bygge utenfor. Det er med andre ord bare å endre en linje med koding for å fjerne sperren så kan man bygge så store byer man bare vil. At andre ting som trafikk da går til helvete er jo klart, men det er jo resultatet av dårlig simulering i bunnen i såfall. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hvordan låser man opp den egentlig? Tror man bare trenger å ha en etterforsker-avdeling på politistasjonen, uten at jeg er helt sikker. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Har noen av dere fått "terrorist-katastrofen" enda og klart å unngå at bomben eksploderer? Det er en terrorist-katastrofe i SimCity? Hvordan fungerer den? Jeg finner ingen videoer på Youtube. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det er en terrorist-katastrofe i SimCity? Hvordan fungerer den? Jeg finner ingen videoer på Youtube. Man får beskjed om at det er en bombe i byen, og man får quest å finne den innen 10 timer. Selvfølgelig kan man ikke aktivt lete så man må bare sitte å vente på at politiet gjør jobben, maxisman kan ikke finne bomben for deg. Hvis bomben ikke blir funnet sprenger den og tar ned 2-4 bygninger, jeg har enda ikke klart å finne bomben før tiden går ut så vet ikke hva som skjer hvis bomben blir funnet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg skal SÅ omdøpe byen min til Boston hvis jeg får den katastrofen. 3 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Da håper jeg spillet ditt bugger seg litt samtidig, så du plutselig har 40 politibiler som kjører i ring. 2 Lenke til kommentar
QHamp Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jammen er jeg skuffet etter en uke med spillet, må si meg enig med cefey; hva nå? Begrenset hvor artig det er å ta over nye byer når man "vet hvordan det ender" uansett. Jeg hadde gledet meg til spillet men dette skuffet stort. Får vel finne meg et godt gammelt krigsstrategispill i stedet.. Lenke til kommentar
Bosch Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jammen er jeg skuffet etter en uke med spillet, må si meg enig med cefey; hva nå? Begrenset hvor artig det er å ta over nye byer når man "vet hvordan det ender" uansett. Jeg hadde gledet meg til spillet men dette skuffet stort. Får vel finne meg et godt gammelt krigsstrategispill i stedet.. Spill AoE 2 HD. Jævla fett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå