MadRos Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Jeg har avtalt om å kjøpe en bil fra forhandler, som har beskrevet bilen "meget pen, utrulig godt holdt bil, meget god kjørekomfort". Kan jeg da kreve nye dekk fra han om bilens dekk er helt slitte? Dekk er jo en del av bilen, hvis han har utelatt å nevne "btw, bilens dekk må byttes!!" og på bakgrunn av hans beskrivelse, kan jeg kreve nye dekk fra han? Jeg mener selv at jeg kan kreve det, men hva synes dere? Endret 15. oktober 2012 av MadRos Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hva sier kontrakten om bilens stand? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Kva du kan kreve og kva du har rett til å kreve er to forskjellige ting. Dekk er forbruksvarer som må byttast med jamne mellomrom. Det vil derfor være urimelig å forvente at bilen skal være utstyrt med dekk som held i lang tid. Men det vil være rimelig å kreve at dekka som står på bilen held ut sesongen. Så er det snakk om sommardekk eller vinterdekk? Og kva stand er det på dekka, er det slikt at dei må byttast umiddelbart eller held dei gjennom vinteren slik at du må kjøpe nye dekk fyrst til neste vinter? 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Er vel krav om at du bør sjekke dette når du kjøper bilen. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har avtalt om å kjøpe en bil fra forhandler, som har beskrevet bilen "meget pen, utrulig godt holdt bil, meget god kjørekomfort". Kan jeg da kreve nye dekk fra han om bilens dekk er helt slitte? Nei, det kan du nok ikke. Alt i beskrivelsen kan stemme, selv om dekkene er slitt. Har du glemt å sjekke tilstand på dekk når du besiktiget bilen? Ta en telefon til forhandler. Hvis dekkene bør byttes kan du sikkert få en god avtale via forhandler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Så lenge dekkene tilfredsstiller minstekravet til mønster, og er i orden ellers, kan du ikke klage på dette i etterkant. Dekkenes tilstand er så enkelt å kontrollere at det er helt klart en del av undersøkelsesplikten som kjøper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå