Gå til innhold

Hvilken CPU er best til spill


Helm

Anbefalte innlegg

Overklokking har ikke så forferdelig bratt læringskurve, og med selv lite kunnskap og erfaring så kan klare å få en grei eller middelmådig overklokk. Men skal du nå toppen så øker også kravet til kunnskap og gjerne også erfaring derfra.

 

På det nivået jeg selv er på, så er det greit å kunne noe termodynamikk, elektronikk, kunne utføre visse fysiske modfikasjoner, såvell som å forstå seg på hva alle de andre spenningene gjør og betyr, samt kunne noe om oppbygningen til prosessoren.

 

På det første og aaaalller enkleste nivået så trenger du bare kunne installere litt overklokkingsoftware egentlig.

Selv om jeg anbefaler alle å komme seg på det nivået der du kan gjøre enkle justeringer i BIOS, har et begrep om hvilke temperatursensorer du skal holde øye med, og hvor grensene går på hva som er bra og dårlig.

 

Jeg forstår at overklokking ikke er så enkelt som jeg så for meg....

 

Edit: Jeg sitter på en Intel Pentium 3E i en bærbar her. Undres på om den kan klokkes opp fra 840 MHz.

Edit 2: This is the CPU model

Bærbar har neppe BIOS for overklokkeing.

Jepp. Å overklokke bærbare er noe dritt, da de som regel har en kjøler som ikke er dimensjonert for å takle noe mer varme, og siden BIOSene sjelden/aldri har mulighet for overklokking så må du gjøre dyp research for om noen kanskje har gjort det mulig å gjøre det i Windows via forskjellig programvare.

 

Har selv brukt en god del timer på å få til dette på mine bærebare, og det krever flaks, masse research og er mange ganger vanskeligere å få til. Jeg ville bare droppet den tanken fullstendig. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle var ved auto volting som gav veldig høye volter :p ikke så smart nei men det funker og det er i grunn alt jeg bryr meg om :p så akkuratt nå er det 1.34 volt og 4800mhz ved 60 grader. jeg klarer ikke å se at dette er en varm prosessor.

 

ser på andres overklokk at jeg kan nok gå ned kraftig i volt men det er så stress å måtte kjøre masse prime95 i timesvis når det funker som det er :p

 

Ser mange kjører prime95 i 12 timer og vel så det. Dette er jo unødvendig mye slitasje på cpu. Hva tilsvarer dette i "vanlig" bruk? ukesvis pr. stress test? Greit å gjøre når cpu'n begynner å henge etter :)

Endret av otl
Lenke til kommentar

alle var ved auto volting som gav veldig høye volter :p ikke så smart nei men det funker og det er i grunn alt jeg bryr meg om :p så akkuratt nå er det 1.34 volt og 4800mhz ved 60 grader. jeg klarer ikke å se at dette er en varm prosessor.

 

ser på andres overklokk at jeg kan nok gå ned kraftig i volt men det er så stress å måtte kjøre masse prime95 i timesvis når det funker som det er :p

 

Ser mange kjører prime95 i 12 timer og vel så det. Dette er jo unødvendig mye slitasje på cpu. Hva tilsvarer dette i "vanlig" bruk, ukesvis pr. stress test? Greit å gjøre når cpu'n begynner å henge etter :)

Det kan ikke måles i noe tilsvarende vanlig bruk.

F. eks jeg kan kjøre 4,5 GHz på prosessoren min i månedsvis 24 timer i døgnet ved lav bealstning uten at noe skjer. Men om jeg kjører Prime 95 så klikker den etter ett sekund.

 

Nå er slitasjen du utfører på en prosessor ved å belaste den svært svært liten. Det er ikke noen mekaniske forandringer, og vil derfor ikke bli slitt på samme måte som en harddisk. Det som derimot kan skje, er at strøm-lekkasjen kan øke over tid, og da spesielt om du belaster tung, og gjerne med høy overklokk over lengre tid. Men at det er unødvendig kan jeg vel i og for seg være enig i. Selv om det kommer litt ann på bruken. Hvis bruken krever at maskinen kjører 100 % i ukesvis, så er det jo greit å vite at den takler full last over så lang tid. :)

 

Har kjørt prosessoren min på 60-65 % overklokk i 4 år nå, og i løpet av den tiden så har den blitt belastet tung i perioder. Må derfor kjøre på med noe høyere spenning, og bidra med enda bedre kjøling for å oppnå samme overklokk. Men sett i forhold til noen som bare belaster i en dag eller to, så er slitasjen heeelt minimal.

 

Personlig så belaster jeg i Prime 95 i en times tid om gangen for langkjøring, og i 10min for å finne en ca stabil overklokk. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Belaster en cpu'n kun i en dag, har en jo heller ikke bruk for kraften :)

Selvfølgelig kommer det an på bruken, og mange syns det er både spennende og artig. Sitter her på pinebenken selv. Men skal drøye det så lenge som mulig, da 1156 oppsettet mitt gikk til dundas. kunne sikkert skjedd uansett, men mistenker at OC var årsaken til dette.

 

Men føler det blir litt perverst å sitte med nh-d14 på en stock 3570k, men blir jo ganske lavt støynivå i det minste.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Belaster en cpu'n kun i en dag, har en jo heller ikke bruk for kraften :)

Selvfølgelig kommer det an på bruken, og mange syns det er både spennende og artig. Sitter her på pinebenken selv. Men skal drøye det så lenge som mulig, da 1156 oppsettet mitt gikk til dundas. kunne sikkert skjedd uansett, men mistenker at OC var årsaken til dette.

 

jeg kjører prime95 i ca 4 timer etter en grei overklokk for å se om den er dønn stabil. men gjør som andrull når jeg skal finne smertegrensa :p etter 10 min vet du om du kan gå høyere og når jeg er fornøyd kjører jeg i 4 timer. klikker det ikke da funker det fint :p

 

til TS så kan jeg si at jeg begynte med overklokking for under et år siden og det er kjempelett å lære og krever minimal innsats, jeg vet at mange sier du skal gå opp litt og litt men du kan også bare peise på litt(testet første overklokk ved 4.4 ghz, gadd ikke øke gradvis fram til det da alle ivy og sandy bridge cpu'er tåler 4.4ghz)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ang. Prime så kjører den iterasjoner som blir stadig mer minnekrevende ettrhvert som den holder på. 10 min er nok for CPU test (noen få min ved maks temp), men minneoverklokking kan kreve mer tid for å avdekke feil.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...