Rolfemann Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Aldri før har så mange sett en direkteoverføring på tjenesten. «Fryktløse Felix» satte YouTube-rekord Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Det er ikke bare å sette en rekord, det er å utklassere den gamle rekorden! Da har jeg i alle fall litt mer forståelse for hvorfor det bufret en del igår, selv i 480p kvalitet ^^ Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp? Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp? Tenk litt gjennom det du akkurat spurte om. Hvorfor det er mer spektakulært å hoppe fra 39.000 meters høyde i forhold til typ 5.000? Det har vel noe med å gjøre at han så og si hoppet fra verdensrommet. Han måtte ha oksygen og spesiallaget drakt, noe de fleste andre fallskjermhopp ikke krever. I tillegg var det jo alle rekordene han slo som gjorde det spesielt. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp? Ballongferden opp er jo en bragd i seg selv. Mye som skal stemme på samme tid. Sett bort ifra dette så er kanskje den viktigste forskjellen for selve hoppet mangel på luft. Det betyr blant annet at man ikke kan sveve slik fallskjermhoppere gjør, iallfall ikke før senere i hoppet. Begynner man å spinne har man ingen kontroll, og man kan miste bevisstheten (og pådra seg diverse skader) på grunn av g-kreftene. Så er det trykk og temperatur som må håndteres. Så jo, det er en del ting som gjør dette mer spekakulært enn et vanlig fallskjermhopp. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 'Når det gjelder at de slo OL kom en kompis med et godt poeng: OL sendtes i "alle land" på TVer, det gjorde ikke Felix' hopp. Det gjør det jo mer forståelig at det var en slik utklassing. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Nå tenker ikke jeg på utstyret og utførelsen. Hva er det som gjør denne mannen spesiell? Sett bort i fra utstyret har han bare hoppet fra et høyere punkt enn vanlig. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Han var først. Armstrong Gagarin Colombus osv. Lenke til kommentar
settings Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 hvis du ser bort i fra alt som er spesiellt, hva er egentlig spessielt da? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvis du ser bort ifra det som er spesielt, står du igjen med det som er normalt. Da er ingenting spesielt. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Han var først.ArmstrongGagarinColombusosv. Ikke helt sant. Joseph Kittinger var først i 1960, men Felix forbedret rekorden hans. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kittinger Det som er spesielt med disse type hopp i forhold til vanlige hopp er de ekstreme forholdene. En vanlig fallskjermhopper vil normalt ikke oppleve hastigheter mye over 200km/t. Felix og Joseph hadde bortimot det fem dobbelte. En vanlig fallskjermhopper kan nærmest hoppe i nettoen og puste luften rundt seg. Mens Felix og Joseph trengte tilnærmet romdrakter for å holde dem i live. Ett lite hull i drakten på den høyden er nok for å ta livet av deg. Det er flere som har prøvd seg på denne bragden som ikke har kommet ned i livet. Lenke til kommentar
Mr. Smartphone Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 KAN FOLK SLUTTE Å VÆRE NEGATIVE. Det var et spesielt hopp. Hadde det vært meg som stå så og si i verdensrommet og skulle hoppe ned så hadde jeg tissa på meg. Jeg syns det er skummelt å hoppe 15 meter ned i vann, og dette var 39000 meter. Hvis dere ikke syns han er spesiell så bare hopp fra 40000 meter dere! tror ikke dere tørr det 1 Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Nå tenker ikke jeg på utstyret og utførelsen. Hva er det som gjør denne mannen spesiell? Sett bort i fra utstyret har han bare hoppet fra et høyere punkt enn vanlig. Vil nok si et MYE høyere punkt enn vanlig, kanskje 10 ganger høyere opp enn et vanlig fallskjermhopp! For ikke å nevne at han falt nedover i en hastighet på ca 1100km/t, en eneste feil og han ville vært død. Det er ikke alle som tørr eller har kunnskapen og erfaringen til å utføre et sånt stunt. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp? Han hopper fra stratorfæren. 39 000 meter over havet. Prøver å bryte lydmuren i fritt fall. Vanlig fallskjerm er litt mindre høyde. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 en eneste feil og han ville vært død Kilde? Lenke til kommentar
ole a Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) En liten feilbevegelse i starten og han hadde begynt å spinne, så høyt oppe er det ikke oksygen og heller ikke friksjon, han ville ha spint ukontrollert, og da er det stor sjanse for at fallskjermen utløses pga g.kraften Endret 16. oktober 2012 av ole a Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) 'Når det gjelder at de slo OL kom en kompis med et godt poeng: OL sendtes i "alle land" på TVer, det gjorde ikke Felix' hopp. Det gjør det jo mer forståelig at det var en slik utklassing. Pluss at dette var en hendelse innenfor et kort tidsrom, så om man skulle få med seg noe så måtte man se der og da. Ikke at det har noe å si, youtube-rekorden ble uansett slått Endret 16. oktober 2012 av Ayb Lenke til kommentar
SLi Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Wow.. Youtube klarte seg faktisk helt greit med 8 000 000 mennesker koblet til serverene deres? Lurer også på hvor sinnsykt mye penger både Google og Redbull tjente på det.. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Selv om Felix sitt hopp var imponerende, synes jeg likevel dette er mer "gutsy". Å hoppe ut fra et helikopter fra 800 meters høyde (nok til å nå terminalhastighet, kunne like godt hoppet fra 10km mtp. farten) helt uten fallskjerm, for å så lande i pappkassene. Det var heller aldri blitt gjort før. Jeg synes hoppet fra 39 kilometer er en mye større bragd rent vitenskapelig. Utvikling av drakt, ballong og kapsel har helt sikkert sine nytteverdier, og de fikk inn mye nyttig data. Men hvis jeg sammenligner selve stuntet utført av et menneske, så synes jeg hoppet uten fallskjerm er mer imponerende. http://www.youtube.com/watch?v=u5_ITt2LM0A Endret 20. oktober 2012 av ChrisReeve Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Helt enig med deg. Mye mer imponerende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg