тurbonєℓℓo Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg syntes at man skal spyle dem med kaldt vann jeg. Med klærne på. =) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg tror den beste løsningen er 1. Først får de en advarsel 2. Så må de dra på skolen en time tidligere. Hvis de ikke møter opp eller forsetter så kommer man til punkt 3 3. De får ikke gå på skolen i et par dager og om de er over en viss alder må de gjøre samfunnsarbeid 4. Om ikke en gang det hjelper så må de bytte skole 5. Hvis de forsetter å mobbe på den skolen så blir de sendt til en skole for psykisk utviklingshemmete. Det burde fungere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Bortsett fra at skolene for utviklingshemmede legges ned for å integrere dem i den vanlige skolen, så var nok det en idé. Om det (å integrere utviklingshemmede) er en god idé er en annen diskusjon. På den annen side får jo dermed disse skolene nok av ledige plasser da... Geir Endret 16. oktober 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Bortsett fra at skolene for utviklingshemmede legges ned for å integrere dem i den vanlige skolen, så var nok det en idé. Om det er en god idé er en annen diskusjon. På den annen side får jo dermed disse skolene nok av ledige plasser da... Geir Jeg synes ikke elever som bare skaper trøbbel og plager andre elever har rett til å gå på normal skole. De har opplagt mentale problemer om de forsetter selv etter å ha blitt omplasert til en annen skole. Da er det bedre om de blir plassert på en skole for utviklingshemmede. Det gir også muligheten til langt bedre oppfølging og de kan lettere bli rehabilitert. Om de legges ned så er det lite relevant for min ide. Faktisk som du nevnte gjør det ideen min lettere, fordi de skolene kan åpnes igjen og de håpløse elevene som bare skaper trøbbel kan plasseres der. Det vil natutligvis være en skole med veldig høy lærertetthet. Min erfaring er at om elever får se virkelige konsekvenser for sine handlinger, så vil de fort begynne å oppføre seg. Det er en grunn til at barna i asia er så lydige, og det er fordi konsekvensene hjemme og på skolen er store om man ikke oppfører seg. Endret 16. oktober 2012 av Camlon Lenke til kommentar
PSV Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Tja, er vel en vesentlig forskjell på fysisk og psykisk mobbing. Fysisk mobbing burde slås knallhardt ned på, gjerne ubetinget fengsel ved fylte 18 år for min del. Dette er ren og skjær vold mot andre, og burde ha akkurat samme straff som for voksne. Psykisk mobbing er litt mer intrikat. Rent filosofisk tror jeg nok det burde være noe som er tillatt, men som burde tas avstand ifra, ikke ulikt de reglene jeg mener burde gjelde for rasisme. Problemet er vel at dette er atskillig vanskeligere å innprente hos barn og unge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Psykisk mobbing er litt mer intrikat. Rent filosofisk tror jeg nok det burde være noe som er tillatt, ... Hva er den filosofiske begrunnelsen for at det burde være tillatt? Geir Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg tror den beste løsningen er 1. Først får de en advarsel 2. Så må de dra på skolen en time tidligere. Hvis de ikke møter opp eller forsetter så kommer man til punkt 3 3. De får ikke gå på skolen i et par dager og om de er over en viss alder må de gjøre samfunnsarbeid 4. Om ikke en gang det hjelper så må de bytte skole 5. Hvis de forsetter å mobbe på den skolen så blir de sendt til en skole for psykisk utviklingshemmete. Det burde fungere. Hørtes ut som en god ide... jeg mener, la oss putte mobbere med folk som er ENDA SVAKERE mentalt (tenker på #5) Først og fremst så er ikke mobbing greit, men nordmenn generelt er blitt svake mennesker når det kommer til den mentale siden, de tåler fryktelig lite, jeg klandrer "feminiseringen" av samfunnet, og da mener jeg IKKE at kvinner har skylda-det har ikke noe med problemet å gjør, nei problemet er at folk skal beskyttes mot absolutt alt, så disse "mobbeofrene" blir ikke utsatt for noe som helst, før de EN DAG blir utsatt for mobbing, ut av inget- De har altså tilnærmet ikke hørt et eneste vondt ord før, men nå hører de dem hver dag. Når det kommer til psykisk mobbing er ikke avstraffelse av mobberne en så altfor lett sak, man bør heller se på mobbeofrene, bygge disse opp mentalt heller, passe på å ha tilbud om skolepsykriat, og passe på at når lærere hører om mobbing, at de kontakter denne psykriatrikeren. Jeg har aldri hørt om noen med masse selvtillit og selvtilfredelse, som er helt fin i hode som er blitt mentalt mobbet og tatt skade av det, har du? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Utrolig at noen her i tråden faktisk forsvarer mobberne, både de psykiske og de fysiske. Dere har tydeligvis aldri blitt mobbet selv. Endret 16. oktober 2012 av TMB Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Hørtes ut som en god ide... jeg mener, la oss putte mobbere med folk som er ENDA SVAKERE mentalt (tenker på #5) De vil ikke ha muligheten til å gjøre det. Det er altfor mange lærere per elev. Først og fremst så er ikke mobbing greit, men nordmenn generelt er blitt svake mennesker når det kommer til den mentale siden, de tåler fryktelig lite, jeg klandrer "feminiseringen" av samfunnet, og da mener jeg IKKE at kvinner har skylda-det har ikke noe med problemet å gjør, nei problemet er at folk skal beskyttes mot absolutt alt, så disse "mobbeofrene" blir ikke utsatt for noe som helst, før de EN DAG blir utsatt for mobbing, ut av inget- De har altså tilnærmet ikke hørt et eneste vondt ord før, men nå hører de dem hver dag.Når det kommer til psykisk mobbing er ikke avstraffelse av mobberne en så altfor lett sak, man bør heller se på mobbeofrene, bygge disse opp mentalt heller, passe på å ha tilbud om skolepsykriat, og passe på at når lærere hører om mobbing, at de kontakter denne psykriatrikeren. Jeg har aldri hørt om noen med masse selvtillit og selvtilfredelse, som er helt fin i hode som er blitt mentalt mobbet og tatt skade av det, har du? Tenkte meg det. Først kommer du med et dårlig argument, og så kommer du med det virkelige argumentet for hvorfor du vil gi mobbing fri pass. Jeg har allerede vist hvordan man kan avstraffe mobbere og jeg vil ikke legge skylden på offerene. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Først og fremst mener jeg at en hver mobbesak som skolen registrerer, bør politianmeldes. Det er ingen grunn til at skolene skal ta slikt i egne hender. Skolen har ikke noe makt, og mobbingen får ikke konsekvenser. Dersom antall anmeldelser blir mange nok eller grove nok, vil prikk i rulleblad, fengsel, bot, eller innkalling av barnevern være de naturlige konsekvensene. Hvor mange politifolk tror du vi har tilgjengelig her i landet? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg sa ikke at det skulle bli en politisak hver gang. Men anmeldelse bør det likevel bli. På samme måte som man blir politianmeldt for å stjele druer eller smågodt i matbutikken. Blir det mange nok saker på en person, kan det bli en politisak. Jeg tror elever har såpass mye mer respekt for en politisak enn en skolerådgiver. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Hørtes ut som en god ide... jeg mener, la oss putte mobbere med folk som er ENDA SVAKERE mentalt (tenker på #5) De vil ikke ha muligheten til å gjøre det. Det er altfor mange lærere per elev. Først og fremst så er ikke mobbing greit, men nordmenn generelt er blitt svake mennesker når det kommer til den mentale siden, de tåler fryktelig lite, jeg klandrer "feminiseringen" av samfunnet, og da mener jeg IKKE at kvinner har skylda-det har ikke noe med problemet å gjør, nei problemet er at folk skal beskyttes mot absolutt alt, så disse "mobbeofrene" blir ikke utsatt for noe som helst, før de EN DAG blir utsatt for mobbing, ut av inget- De har altså tilnærmet ikke hørt et eneste vondt ord før, men nå hører de dem hver dag.Når det kommer til psykisk mobbing er ikke avstraffelse av mobberne en så altfor lett sak, man bør heller se på mobbeofrene, bygge disse opp mentalt heller, passe på å ha tilbud om skolepsykriat, og passe på at når lærere hører om mobbing, at de kontakter denne psykriatrikeren. Jeg har aldri hørt om noen med masse selvtillit og selvtilfredelse, som er helt fin i hode som er blitt mentalt mobbet og tatt skade av det, har du? Tenkte meg det. Først kommer du med et dårlig argument, og så kommer du med det virkelige argumentet for hvorfor du vil gi mobbing fri pass. Jeg har allerede vist hvordan man kan avstraffe mobbere og jeg vil ikke legge skylden på offerene. ALdri forstått denne manglen på forståelse på forskjellene mellom "legge skylden på ofrene" og "forebygge mobbing" Jeg sier ikke at det er en politimanns skyld at han blir skytt på, men jeg vil likevel klage om ingen gir ham en skuddsikker vest ved uttrykninger om skuddvarsling. Og jeg kan legge til noen "argumenter" om du vil: en mobber er ikke til KRITISK skade for samfunnet (spesielt ikke om det er rent verbal/skreven mobbing det er snakk om), våre ressurser er bedre brukt på å holde faktiske kriminelle innelåst, som bl.a tyver (våpnet eller ei) etc, det er faktisk slik den dag i dag at politiet av og til lar dem gå samme dag som de blir tatt, IKKE pga manglende bevis, men pga manglende lagrinsplass (tenkte ubevæpnet her) Å putte en mobber innelåst, om det er fengsel du snakker om eller mentale installter, vil være å forhindre personens vekst, vi har ingenting som hentyder at mobbing leder til kriminalitet, så du forhindrer samfunnsvekst, ved å putte samfunns "investeringer" innelåst. Fra et rent produksjons-standpunkt lager det faktisk mer mening å ignorere hele situasjonen, da mobbeofrene helt KLART er svakere stilt i mentaliteten, og man kan derifra anta at mobberne har større sjangse for å produsere mer (en svak mental person kan vi anta at er raskere til å sykemelde seg av lignende grunner etc)-Selv om et slikt forslag ville vært latterlig, vi må naturligvis ha NOE avstraffelse av disse mobberne. Men vil vi virkelig gjør skolemobbing til en politi sak? Hva vil dette gjøre med mobbingen? Vil det virkelig eliminere den? -Den tro lever desverre ikke jeg, jeg lever i den tro at noe slikt vil gjøre mobbingen mer skjult, og lage en mer utfrysnings-type mobbing-SOm igjen MÅ være lovlig med mindre du har tenkt å starte en politi-stat hvor vi bestemmer hva du kan si, hvem du vil jobbe med, at du MÅ snakke med person A og B etc. Endret 16. oktober 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) ALdri forstått denne manglen på forståelse på forskjellene mellom "legge skylden på ofrene" og "forebygge mobbing" Jeg sier ikke at det er en politimanns skyld at han blir skytt på, men jeg vil likevel klage om ingen gir ham en skuddsikker vest ved uttrykninger om skuddvarsling. å bli politimann er et valg. å gå på skolen er ikke et valg, og derfor er det viktig at vi forhindrer mobbing istedenfor å legge skylden på offeret. Du vil kanskje hevde at det er forebygging, men når man forteller et barn at de må slutte å bry seg, kjøpe kulere klær og slutte å snakke og spille pokemon så er det etter min mening å legge skylden på offeret. Og jeg kan legge til noen "argumenter" om du vil: en mobber er ikke til KRITISK skade for samfunnet (spesielt ikke om det er rent verbal/skreven mobbing det er snakk om), våre ressurser er bedre brukt på å holde faktiske kriminelle innelåst, som bl.a tyver (våpnet eller ei) etc, det er faktisk slik den dag i dag at politiet av og til lar dem gå samme dag som de blir tatt, IKKE pga manglende bevis, men pga manglende lagrinsplass (tenkte ubevæpnet her) Du vet at vi kan gøre begge deler? At vi har et latterlig lavt politibudsjett har lite med denne saken å gjøre. Det er ikke noe mangel på ressurser, men mangel på vilje. Å putte en mobber innelåst, om det er fengsel du snakker om eller mentale installter, vil være å forhindre personens vekst, vi har ingenting som hentyder at mobbing leder til kriminalitet, så du forhindrer samfunnsvekst, ved å putte samfunns "investeringer" innelåst. Det vil bidra til elevenes vekst, siden en slik elev opplagt har mentale problemer og trenger hjelp. En normal person vil ikke ignorere gjentatte advarsler, møter, brev, permisjon fra skolen, straffer og skolebytte. Om man gjør ingneting er det stor sjanse for at en slik elev havner i kriminelle miljøer. I tilegg så er det viktig få dem vekk fra normale elever. Effektene av mobbing er negative for mobbeofferet, mobberen og skolemiljøet. Fra et rent produksjons-standpunkt lager det faktisk mer mening å ignorere hele situasjonen, da mobbeofrene helt KLART er svakere stilt i mentaliteten, og man kan derifra anta at mobberne har større sjangse for å produsere mer (en svak mental person kan vi anta at er raskere til å sykemelde seg av lignende grunner etc)-Selv om et slikt forslag ville vært latterlig, vi må naturligvis ha NOE avstraffelse av disse mobberne. :nei2: Og her ser vi de virkelige argumentene dine. "Mobbeofferene er svake mennesker, og derfor bør man mobbe dem for å lære dem opp." I realiteten viser forskning at mobberene gjør vesentlig dårligere enn andre samfunnsgrupper inkludert mobbeoffere. The participants were also asked if they had ever tried to physically or emotionally intimidate someone in their lifetime: those who answered “yes” were labeled as having a history of bullying behaviors. Statistical analysis of the survey showed that individuals most likely to display lifetime bullying behaviors were American Indian and Asian, native U.S. citizens, western, male, had a high-school education or lower, and earned less than $35,000/year. Lifetime bullies were three to five times more likely to display antisocial behaviors than their non-bullying counterparts, such as fighting, animal cruelty, harassing and threatening behavior, and stealing. They were also more likely to display psychiatric disorders, such as depression, paranoia, conduct disorders, and substance abuse. A family history of antisocial behavior was also found to be high among lifetime bullies. http://www.fyiliving...sturbed-adults/ -Den tro lever desverre ikke jeg, jeg lever i den tro at noe slikt vil gjøre mobbingen mer skjult, og lage en mer utfrysnings-type mobbing-SOm igjen MÅ være lovlig med mindre du har tenkt å starte en politi-stat hvor vi bestemmer hva du kan si, hvem du vil jobbe med, at du MÅ snakke med person A og B etc. Jeg har aldri foreslått å gjøre mobbing en politisak, så lenge det ikke er ren fysisk mobbing. Dermot vil jeg ha klare konsekvenser om man mobber. Siste steg er skole for utviklingshemmete, men det er bare hva som skjer når alle andre muligheter har blitt brukt opp. Endret 17. oktober 2012 av Camlon 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Feks allerede lære barna i første klasse hvorfor det ikke hjelper å ta selvmord om du blir mobbet. Da vinner nemlig mobberen. Kanskje noe av det dummeste jeg noensinne har lest 2 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Og her ser vi de virkelige argumentene dine. "Mobbeofferene er svake mennesker, og derfor bør man mobbe dem for å lære dem opp." I realiteten viser forskning at mobberene gjør vesentlig dårligere enn andre samfunnsgrupper inkludert mobbeoffere. Jeg har aldri sagt at man må mobbe dem for å lære dem opp? vennligst hold deg til det jeg skriver og ikke det du føler for å putte i munnen på meg. (Edit)-Ser her at du muligens forvirret min insinuering om "for snill oppdragelse etc", og skjønner nå hvorfor du kan ha forstått det som at jeg mente man måtte lære dem opp via mobbing, det jeg heller mente var at mennesker har godt av å høre litt kritikk og, ser til stadighet 20åringer som fortsatt ikke kan håndtere kritikk i noen form, konstruktiv eller ei. (altså: jeg misstenker at en del familier totalt skjolder alt det vonde unna noen barn helt til dem flytter ut) Vil og si at jeg stiller meg STERKT tvilende til den artikelen eller hva enn du kaller det som du linket til, den har jo ingen linker til forskningsdata, hvordan kan de gjøre en 40k-menneskers undersøkelse, uten å vise til forskningsdataen? Kan ikke kommentere på denne forskningen før jeg får tilgang til noe slikt :\ (Og nei jeg tar ikke artiklens ord for det uten å kunne lese av data selv, det gjør jeg sjeldent, det er for mange trangsynte skribenter der ute) Jeg stiller meg fortsatt sterkt tvilende til din ide om mentale istitutter, en mobber er ikke nødvendigvis en mentalt utfordret person, her enten uhellgjør du de mentale instituttene, med å bruke dem som et avstraffingsmiddel, eller så omskriver du psykriatrien, 2 ting jeg har et stort problem med. Når jeg foreslo at det ville bli tvungen til å bli en "politi-stat" så siktet jeg mer til det at du ikke kan påtvinge folk å snakke med andre, uten å direkte forandre Norske lover som sikrer oss vår frihet. Så altså mobbingsformer som utfrysning, som mange opplever som de verste formene, vil fortsatt kunne regjere til det maksimale. (Og muligens erstatte verbal missbruk etc som du VIL kunne effektivt forhindre) Endret 17. oktober 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Vil og si at jeg stiller meg STERKT tvilende til den artikelen eller hva enn du kaller det som du linket til, den har jo ingen linker til forskningsdata, hvordan kan de gjøre en 40k-menneskers undersøkelse, uten å vise til forskningsdataen? De viste til forskningsdata. De ga denne lenken http://www.ncbi.nlm....pubmed/20177967 Vil du se den faktiske studien kan du se her. http://deepblue.lib..../78043/1/65.pdf Tallene viser hvor mange i gruppen som har den variablen. Legg spesielt merke til Mobbere, Ikke mobbere Antisocial 29.49, 2.00 Alcohol use disorder 62.58, 28.23 Other illicit drug use disorder 19.36, 4.37 Paranoid 16.79, 3.70 Lie a lot 23.44, 4.08 Get into lots of fights that you started 25.38, 1.31 Use a weapon in a fight 15.39, 1.83 Shoplift 37.02, 9.63 De tjener også mindre, har vanskligheter med å finne seg en kone og har lavere utdannelse. Jeg stiller meg fortsatt sterkt tvilende til din ide om mentale istitutter, en mobber er ikke nødvendigvis en mentalt utfordret person, her enten uhellgjør du de mentale instituttene, med å bruke dem som et avstraffingsmiddel, eller så omskriver du psykriatrien, 2 ting jeg har et stort problem med. Det er ingen offisiell psykatri. Det er forskjellig fra land til land. Ja, folk som ikke klarer å slutte å mobbe på tross av straff, møter, advarsler og bytte skole har mentale problemer. Normale mennesker vil tenke seg om og forandre sin oppførsel. Slike mennesker trenger behandling, fordi klarer du ikke å følge regler så er det stor sjanse for at du ikke vil få deg en jobb og vil havne i trøbbel med politiet. Når jeg foreslo at det ville bli tvungen til å bli en "politi-stat" så siktet jeg mer til det at du ikke kan påtvinge folk å snakke med andre, uten å direkte forandre Norske lover som sikrer oss vår frihet. Så altså mobbingsformer som utfrysning, som mange opplever som de verste formene, vil fortsatt kunne regjere til det maksimale. (Og muligens erstatte verbal missbruk etc som du VIL kunne effektivt forhindre) Utfrysing er vanskligere å gjøre noe med. Det beste løsningen på det problemet er å snakke om det og prøve å skape et inkluderende skolemiljø. Jeg snakker hovedsaklig om plaging. Altså trusler, ta deres eiendeler, kaste dem i søla og fysisk vold. Endret 17. oktober 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Mobbing kan være så mangt. Tilpass straffen etter alvorlighetsgrad. Det beste ville selvfølgelig å gjort den offentlige skolen frivillig. Mobbing, tror jeg, er en naturlig del av mennesket som kommer frem om mennesket har mulighet til å hevde seg over andre, med tilskuere. Endret 17. oktober 2012 av Austrian Economist Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 "Straffen" bør være at mobberen og offer sitter sammen og prater ut om tingene, og gjerne i påsynet av det samme publikum som har sett mobberen i aksjon. Been there, done that, og skolen hadde ikke ballene til å innse at det ikke fungerte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 "Straffen" bør være at mobberen og offer sitter sammen og prater ut om tingene, og gjerne i påsynet av det samme publikum som har sett mobberen i aksjon. Been there, done that, og skolen hadde ikke ballene til å innse at det ikke fungerte. Metoden er en helt vanlig og akseptert oppskrift på hvordan man løser konflikter i fred og fordragelighet, men den fordrer at aktørene vet hva de holder på med. Kan du utdype den prosessen du var med på? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Metoden er en helt vanlig og akseptert oppskrift på hvordan man løser konflikter i fred og fordragelighet, men den fordrer at aktørene vet hva de holder på med. Kan du utdype den prosessen du var med på? Det er kanskje standard oppskrift på skolen i Norge 2012, men det er store forskjeller mellom land og tid. Å prate om problemene er et bra første steg, men det blir feil om det er det eneste steget. Hvis mobberen ikke bryr seg om de samtalene og forsetter å mobbe så må man ty til andre midler. Hvis ikke så aksepterer man dårlig oppførsel. En viktig del av oppdragelse er at uønsket oppførsel får konsekvenser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå