€uropa Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg er enig med ham over meg. Det var overraskende lite å gjøre da vi begynte. I snitt har jeg vel jobbet med skolen 20 timer i uka det første semesteret. Vg3 var mye hardere. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Ettersom det til en viss grad praktiseres normalfordeling må du jobbe hardere enn resten av kullet ditt for å få B i snitt. Eventuelt bare være flinkere. For noen er det tøft, andre ikke. Du finner folk som jobber åtte timer dagen for å oppnå B+ snitt, og noen som jobber mindre enn én time og oppnår det samme. Alt i alt vil jeg tippe de fleste synes arbeidsmengden er moderat for å få gode karakterer. Fagene blir tyngre etter hvert, så første semester er ikke representativt i mine øyne. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Som alle over sier; det er helt moderat. Ja, det er mindre det første semesteret, men samtidig blir man flinkere til å studere jo lengre man har holdt på. (cpt. obvious?) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ikke hardt etter mitt skjønn. Du må jobbe mer med pensum, men du har mye, mye bedre tid. Ofte er det bare er forelesning om dagen, av og til to. Så lenge du husker å gjøre oppgaver (legges ut frivelige ukesoppgaver hele tiden) er det veldig greit. Så i desember/juni,mai må du jobbe som faen, men du burde ha masse overskudd til da. Selv har jeg nå to av to mulig Aer etter svært slapp jobbing for min del, og er ikke akuratt redd for de to siste karakterene jeg ikke har fått. Vil du si det er mindre jobbing på NHH enn vgs.? Siden på vgs. har man ukentlige vurderingssituasjoner, lekser og oppmøte hver dag, mens på universitet er det få forelesninger og få vurderingssituasjoner. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Det er riktig. Det er ingen prøver i løpet av semesteret, kun innleveringer som må bli godkjent (med unntak av ett fag som er delt det første semesteret, der man må få godkjent en veldig liten muntlig oppgave halvveis). Du må heller ikke møte opp på noen forelesninger eller gruppetimer. Hvis du vil, kan du feriere nesten hele semesteret, bare du er i stand til å lese deg opp på fagene før eksamen. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Er det noen som virkelig gjør det? Dropper forelesningene for å lese selv, og gjør det bra på eksamen? Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg gidder ikke gå i annet enn SAM-forelesninger. Totalt bortkastet i mine øyne, men folk er forskjellig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Er det noen som virkelig gjør det? Dropper forelesningene for å lese selv, og gjør det bra på eksamen? Jeg kjenner ingen som dropper alt, men mange lar være å gjøre oppgaver og møte på gruppetimer. Som sagt var en del av pensumet i MET020 (matte) ting jeg kunne fra før av, som for eksempel derivasjon og integrasjon. Derfor droppet jeg de forelesningene når jeg så på forelesningsplanen hva temaet var. Jeg møtte heller aldri på noen av forelesningene i BED011, bortsett fra noen i begynnelsen. Jeg skjønte fort at foreleserne aldri sa noe annet enn det som sto i boka, og den ene foreleseren er en svenske som jeg ikke forsto så mye av uansett. Forelesningene i IØA og IKE var tilnærmet bortkastet, men det visste jeg ikke på forhånd. Som han over meg sier, så er folk forskjellige. Noen har sikkert mer nytte av forelesningene enn lærebøkene. Jeg tipper at det også finnes folk som jobber på dagtid og hovedsakelig studerer på kveldstid, selv om jeg ikke kjenner noen av dem. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Er det noen som virkelig gjør det? Dropper forelesningene for å lese selv, og gjør det bra på eksamen? Man lærer ikke fryktelig mye av forrelesninger (de aller fleste), men det er allikevel lurt å gå på de, da man tvinger seg selv til å dra til skolen, det er ofte da man også setter seg ned å jobber med skolen i løpet av semesteret. Jeg kjenner folk som har droppet forelesninger totalt, og selv om de lett kan lese det opp, gjør de jo heller ikke det. Mange av disse mister fort studiemotivasjon, noe som ikke er så rart når det kan gå en uke eller to mellom hver gang man drar på skolen. Det er også viktig å holde sosial kontakt. Uansett, de aller fleste går på "alle" forelesninger. Er litt vanskelig å komme seg på forelesninger fredagsmorgen alltid:b Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Jeg føler at jeg får lite ut av undervisningen på skolen. Det meste lærer jeg gjennom det jeg selv gjør. Altså å gjøre oppgaver, lese og finne stoff på nettet. Hvis jeg skal få noe ut av forelesninger/undervisning må jeg skrive notater, og det hjelper jo litt. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Slik er det for veldig mange, meg selv inkludert. Heldigvis er ikke NHH lagt opp slik at oppmøte er obligatorisk, med unntak av enkelte fag og gruppeundervisninger. Du står helt fritt til å droppe alt av forelesninger hvis du ikke får noe ut av det. Kan for eksempel kun delta på frivillig oppgaveløsning hvis man ønsker det. Med unntak av et par fag legges det meste ut på it's learning (enkelte forelesere er prinsipielt mot det å legge ut slides, osv.). Forelesningsslides, oppgaver, osv. I enkelte fag tilbys også streaming av forelesningen. Sånn sett vil jeg si at du står helt fritt til å velge metoden som passer deg best. Det er ikke skrevet i stein at dem som sitter på første rad i hver forelesning får de beste karakterene. Det er heller ikke gitt at alle klarer skippertaksmetoden eller føler seg trygge nok til ikke å ha fått med seg ALT foreleseren har sagt og gått gjennom. Lenke til kommentar
uten_brukernavn Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Beklager for å bumpe nok en gang, men et raskt spørsmål. Rådgiveren har gitt stoor anbefaling, mer eller mindre noe du må nesten, å velge 3 fag fra retningen du velger. Jeg skal gå realfag, og da er R1 og Fysikk 1 sikre falg av realfag fra min side, samt øk. styring fra SSØ. Da står jeg igjen med ett fag fra realfag, og det er to jeg vurderer: kjemi og geofag. Jeg gir helt ærlig faen i begge fagene, men olje, geologi, vær osv interesserer meg hakket mer enn organisk kjemi, grunnstoffer, kjemiske forbindelser osv, UTEN at det spiller noen særlig stor rolle for valget. Jeg lurer bare på fra de som har hatt det eller hørt noe om det hva som er vanskeligst? Målet mitt er bare å cruise inn til en god karakter i faget. Jeg er ca. like god i begge fag og da spiller det ikke så stor rolle, men hvis folk, som sagt, vet hva pensum o.l som krever mest hadde jeg blitt glad for innspill! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Jeg hadde ingen av delene, men så vidt jeg vet er kjemi et 5-timers fag, mens geologi er på 3 timer i uka. Det gjenspeiler muligens hvor stort pensum er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå