Gå til innhold

Irriterende ting i filmer

Olum

Anbefalte innlegg

Det finnes mange konvensjoner for hvordan man forteller en historie på film og jeg ser at mange av postene går på at man er lei av dem. Det er ikke så rart, for har man vært eksponert for en konvensjon noen ganger så vil man umiddelbart kunne forutsi hvordan historien utspiller seg neste gang man støter på den, og da blir det kjedelig å følge med. Selve hovedoppgaven til en filmskaper er nettopp å bryte med konvensjoner; begynn gjerne historien slik at det virker som du følger en etablert konvensjon eller to, for så å gi seerne en fullstendig kalddusj når du bryter totalt med det som de forventer skal skje.

Jeg irriterer meg derimot overhodet ikke over vitenskapelige feil, som lyd på eksplosjoner i verdensrommet. Det er ingenting som tilsier at en film skal være realistisk eller følge virkelighetens spilleregler til punkt og prikke. Jeg ser på en film som filmskaperners fantasiverden og dømmer kun utfra hvorvidt filmen fungerer dramaturgisk og skuespillermessig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Star Wars, Star Trek etc. hadde ikke vært helt det samme uten lydene i verdensrommet. :p

Må si meg enig med flere andre tidligere i tråden angående datamaskiner og diverse lyder (bada-bip bada-bop når noe trykkes på) og sci-fi lignende prgrammer som f.eks CSI seriene.

For ikke å snakke om det mystiske lys showet som vanligvis kommer på skjermen når PCene kræsjer.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg derimot overhodet ikke over vitenskapelige feil, som lyd på eksplosjoner i verdensrommet. Det er ingenting som tilsier at en film skal være realistisk eller følge virkelighetens spilleregler til punkt og prikke. Jeg ser på en film som filmskaperners fantasiverden og dømmer kun utfra hvorvidt filmen fungerer dramaturgisk og skuespillermessig.

Åh, der er jeg helt enig. Hvor "sannsynlig" noe er, må helt legges bak seg når jeg ser film. Det er nettopp derfor det er en spillefilm - ikke en virkelighetsskildring.

Slik som jeg har tolka tråden så går det vel mer på småting som dem godt kunne spart seg for.

Den 360/720 graders rotasjonen en bil gjør (med eksplosjoner såklart) når den treffer en fortauskant i 40 km/t syntes jeg bare er kul. Samme med seksløpere som ettersigende aldri går tom for ammo (les: A Dollar for The Dead) Men at noen, som jeg nevnte tidligere, skriver inn "override password" og kommer inn hos NASA plager meg mer.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...