the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Kilden viser at levealder for kvinner også falt dramatisk. Skaleringen narrer deg? http://www.rand.org/...162/index2.html Tusen takk for en interessant link, jeg setter alltid pris på at folk hjelper meg å argumentere mot dem. Nei, skaleringen narrer meg ikke, figur 4 i den rapporten du linker til viser en stigning i dødelighet pr.100 000 pr år fra om lag 600 til om lag 1100 for russiske menn, en stigning på om lag 80%, mens for kvinner er det en betydelig lavere stigning, fra om lag 200 til om lag 300, omtrent 50%. Rapporten trekker i tillegg frem blant annet økt alkoholkonsum som en grunn for stigningen i tillegg til andre faktorer. Alt i alt er den et svært sterkt argument mot det sludderet du kom med om at det var giftig amerikansk korn som var årsaken. 2 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Jeg skrev at dødelighet (menn + kvinner) økte med 50% på 90-tallet. Så kritiseres jeg fordi dødelighet steg mer for menn?? -- Kilden "Rand Corporation" Rand Corporation er geopolitisk think-tank, i klasse med Kissinger og Blair ("The RAND Corporation is a nonprofit institution that helps improve policy and decisionmaking through research and analysis.") George Friedman er geopolitisk/stategisk rådgiver http://en.wikipedia....George_FriedmanPrior to joining the private sector, Friedman spent almost twenty years in academia, teaching political science at Dickinson College. During this time, he also regularly briefed senior commanders in the armed services as well as the Office of Net Assessments, SHAPE Technical Center, the U.S. Army War College, National Defense University and the RAND Corporation, on security and national defense matters.[citation needed] De vil være slike som Rand Corporation som utreder hvordan man kan ødelegge vannforsyninger i Kina ... -- "blant annet økt alkoholkonsum" Importert sprit økte fra null til en masse på bekostning av vodka (produseres av korn, dvs. nå ble det mye amerikansk korn) . Man kan også gi tobakk skylda når ting går galt. Man kan gi hva som helst skylda hvis man regner korrelasjon som kausalitet. Man kan velge og vrake, og det er det de gjør. Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Blir du ikke svimmel av å argumentere så mye i ring? Den artikkelen og dens kilder gir som sagt mange godt dokumenterte grunner til at levealderen i Russland sank, ingen av dem er "GIftig amerikansk korn". Og nå er plutselig kilden du kom med ond fordi du etterhvert har innsett at den ikke støtter påstanden din? 2 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) "godt dokumenterte" ?? Hva folk dør av i Norge er kreft og hjerte- og karsykdommer (72%), det meste av det er relatert til hva man spiser hver dag, hvete og sukker, og hva man ikke spiser... ikke hva man drikker i helga. Du fant denne kilden http://www.ssb.no/em...rsak/index.html Hvor mange dør av alkohol i Norge? Hvor mange idrettsfolk i Norge blir hjertedød før de er 30 (uforståelig for leger) mener du (bruk egen statistikk-kilde)? Du vet ikke. Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Nei, 72% dør ikke av hjerte-karsykdommer, hvis vi begge kan akseptere SSB som kilde døde 37% av hjerte-karsykdommer i 2010. Selvfølgelig er kosthold en viktig faktor i dette, det er så godt som alle enige om. Det er en stor forskningslitteratur som underbygger hypotesen om at høyt ldl-kolesterol er en risikofaktor for hjerte-karsykdom og at mettet fett fører til en økning i ldl-kolesterol. Jeg har aldri sagt noe om alkoholdødsfall i Norge, men på den siden jeg linket til står det: "Totalt døde det 750 av alkohol, narkotika og medikamenter i fjor. 370 av disse var forårsaket av alkohol og alkoholrelaterte sykdommer. Antall overdosedødsfall var 360 i 2010." Plutselig hjertedød blant idrettsutøvere under tredve er fryktelig sjeldent, såpass at det ikke er en egen post, men i 2006 var det fem menn og to kvinner under 40 som døde av hjerte-karsykdom, dette har vært relativt stabilt siden femtitallet, det kan se ut som om det er en liten reduksjon men om den er signifikant gidder jeg ikke å sjekke. Hvem som ikke har peiling får andre vurdere.. Endret 18. oktober 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) For kreft var tallet 20000-25000 døde per år, mot 370 (ifølge deg) for alkohol. Ser ikke ut som alkohol er en viktig dødsårsak... Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Men jeg har da aldri påstått at det var en viktig dødsårsak i Norge? Endret 18. oktober 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Plutselig hjertedød blant idrettsutøvere under tredve er fryktelig sjeldent, såpass at det ikke er en egen post, men i 2006 var det fem menn og to kvinner under 40 som døde av hjerte-karsykdom, dette har vært relativt stabilt siden femtitallet, det kan se ut som om det er en liten reduksjon men om den er signifikant gidder jeg ikke å sjekke. Hvem som ikke har peiling får andre vurdere.. http://www.cdc.gov/m...ml/mm5106a3.htm Each year in the United States, 400,000--460,000 persons die of unexpected sudden cardiac death (SCD) in an emergency department (ED) or before reaching a hospital (1). Based on the latest U.S. mortality data, this report summarizes and analyzes 1999 national and state-specific SCD data. Reducing the proportion of out-of-hospital* SCDs would decrease the overall incidence of premature death in the United States. Heart attacks are the major cause of SCD; approximately 70% of SCDs are caused by coronary heart disease. National efforts are needed to increase public awareness of heart attack symptoms and signs and to reduce delay time to treatment. --- Ut fra denne statistikken, oversatt til norske forhold, det tilsvarer at 7000 per år dør akutt hjertedød (det kommer an på om vi kan forutsette at hjerte- og karsykdom generelt er like vanlig i Norge som i USA) 2006 var det fem menn og to kvinner under 40 som døde av hjerte-karsykdom, Ingenting henger ihop når man bruker disse amerikanske tallene og overfører dem til Norge. Ifølge CDC, den gruppen som er spesielt utsatt for akutt hjertedød er idrettsutøvere. For USA har CDC estimert at 20% av de 400 000 - 460 000 per år med akutt hjertedød er idrettsutøvere under 30 år. Tallene lar seg ikke forene, et problem for oss. Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det er forresten pr 100 000 innbyggere, så du må gange med antall nordmenn i aldersgruppen og dele på 100 000, men det blir fortsatt et svært lavt tall. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 For USA har CDC estimert at 20% av de 400 000 - 460 000 per år med akutt hjertedød er idrettsutøvere under 30 år. Jaha? Det skulle jeg gjerne hatt en kilde for.. Den cdc-artikkelen du linker til sier ikke noe om idrettsutøvere under 30.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Men kan ikke vi bare komme oss tilbake til tema? Så vidt jeg vet er i alle fall europeisk regelverk for næringsmiddelindustrien ganske harmonisert, og dermed skal det utgjøre ingen til svært liten risiko å importere matvarer fra andre land i Europa. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Dette at idrettsfolk under 30 - det som ikke blir mer enn 2-5%? av dem under 30, og mindre enn 1% av befolkningen, skal stå for 20% av akutt hjertedød er uforståelig. Kan det være at CDC har gjort en kommafeil, at det skal være 100 ganger færre? Det gir mening, at 0.2% av dem som opplever akutt hjertedød er idrettsutøvere under 30 år? Altså, at unge folk som trener regelmessig og spiser riktig er mindre utsatt for akutt hjertedød enn late folk over 50? Jeg skal sjekke. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg har ikke funnet orginal kilde enda. http://www.laleva.cc...artame_scd.html "One article on Cardiomyopathy and Its Relation to Exercise: Sudden Death in Athletes says: "According to the Center for Disease Control in Atlanta 100,000 young athletes die each year from all cardio-vascular disorders, including cardiomyopathy, as a result of participation in sports. This is twice as many as due in auto accidents. Of the 100,000 who die annually, 45,000 of them play basketball, not boxing or football." Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg bruker logikk, det bruker ikke legene. De bruker autoriteter og statistikk. Autoritetene her er tildels råtten. Statistikken er kontrollert, de fusker som bare det. Men det er dem som gjør alt rett også, og de får aldri Nobelpris. La meg gjette hva som står i Wikipedia: Legene vil si at kolestrol skaper blodpropp som tetter igjen årene (leger med et livs erfaring ser noe annet, men tør ikke si det). Så vil legene oppgi høyt blodtrykk som årsak, og legge til "genetisk betinget". De vi si at kolestrol og blodtrykk må senkes, kostholdet må være magert (dvs. tung på karbohydrater). Så vil de oppgi hva slags medisin som skal brukes: hjertemedisin + kolestrolsenkende medisin + blodtrykkssenkende medisin. Ble det rett? Hvor har du det fra at noen jukser med statistikken? Kan du nevne en erfaren lege som er imot flertallet av leger? Det er vanskelig å ha en god diskusjon når du har en så forskjellig virkelighetsoppfatning fra folk flest. Ettersom du vet mer om årsaker til hjerneslag enn leger, så antar jeg at du har en doktorgrad å vise til? Ignaz Semmelweis viste bedre enn sin tids doktorgrader. Hvorfor kan det ikke stemme i dag, om vi graver dypere? Jeg vet ikke hvem Semmelweis var, men det er vel rimelig å anta at det finnes tusener som mener at de vet bedre enn utdannede mennesker? Det er selvfølgelig mulig at en eller flere av dem har rett, men i dette tilfellet er jeg mildt sagt i tvil. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Zarac. Det er bare noe få prosenter som tenker nytt, de andre kopierer. Idag hørte jeg en dansk lege på TV beskrive effekten av det "sunne" vegetabilske margarinet (det som vi har levd med i alle år etter at smør ble erklært som "usunt"): Det har tatt livet av flere enn VK2. (en halv billion vanlige folk og 100.000 leger tok feil) "Kan du nevne en erfaren lege som er imot flertallet av leger?" 1928 - Dr. Max Gerson utvikler en effektiv kur mot kreft xxxxxxxxxxxxx (avsnitt om Max Gerson flyttet framover til 18.okt) "Hvor har du det fra at noen jukser med statistikken?" Det går 20 på dusinet av disse historiene http://www.theday.co.../100119833/1047 Endret 19. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Du mener med andre ord at du ikke kan stole på noen? La oss gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, nemlig "utgjør utenlandsk mat en større helserisiko enn norsk mat?" Selv om du har rett i at matvarer er en direkte årsak til kreft (noe jeg ikke er enig i), er svaret nei. I så fall må du forklare hvorfor Norge ligger på 16. plass over gjennomsnittlig levealder på tross av den overlegent sunne maten vår. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Du mener med andre ord at du ikke kan stole på noen? La oss gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, nemlig "utgjør utenlandsk mat en større helserisiko enn norsk mat?" Selv om du har rett i at matvarer er en direkte årsak til kreft (noe jeg ikke er enig i), er svaret nei. I så fall må du forklare hvorfor Norge ligger på 16. plass over gjennomsnittlig levealder på tross av den overlegent sunne maten vår. I utgangspunktet så er ikke utenlandsk mat farlig, nei. Det jeg tror er at det er enklere å kontrollere blant annet levevilkår for dyr i Norge, og dersom det blir et utbrudd med f. eks. e-coli (som vi har sett), så er det enklere å spore tilbake til kilden - siden den tross alt er nærmere. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Hunder må i karantene før de før komme inn i Norge. Krydder blir bestrålt. Men det er fritt fram for hvete å komme inn i landet uten sjekking. Vi må vite hvor hveten kommer fra, hvordan den ble produsert, hvilke gifter som ble brukt, hva slag jord som ble brukt, mineralinnhold, GMO-innhold.... Uten effektiv kontroll (det lar seg ikke gjennomføre på importert amerikansk hvete) risikerer vi depopulasjon som russerne. Kjeks fra USA Edit: Meningen var at Norge sikrer seg mot hunder med sykdommer, takk og pris. Men hva med hvete? eller medisin. Det er det masseproduserte kornet (eller grønt fra samme type jord) som dreper disse unge idrettsfolkene (medisinsk logikk: når kopper mangler i foret til gjess dør de av aneurysm http://en.wikipedia.org/wiki/Aneurysm. I en tilstand av kronisk mineralmangel blir det å trene hardt som å turne på Prestestolen) Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hunder må i karantene før de før komme inn i Norge. Krydder blir bestrålt. Hvordan er dette negativt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hunder må i karantene før de før komme inn i Norge. Krydder blir bestrålt. Men det er fritt fram for hvete å komme inn i landet uten sjekking. Vi må vite hvor hveten kommer fra, hvordan den ble produsert, hvilke gifter som ble brukt, hva slag jord som ble brukt, mineralinnhold, GMO-innhold.... Uten effektiv kontroll (det lar seg ikke gjennomføre på importert amerikansk hvete) risikerer vil depopulasjon som russerne. Kjeks fra USA Med bakgrunn i gjennomsnittlig levealder i andre land, hvordan forklarer du at landene med "helsefarlig korn" ikke har betydelig lavere levealder enn oss? Er det slik at vi vil dø av amerikansk mat, men amerikanerne selv er immune? Hva tenker du om at vi allerede importerer halvparten av all maten vi spiser? Er det akseptabelt? Går du notorisk etter "nyt Norge"-produktene? Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Vi er inne i ny matkatastofe. Den foregående med kolesterolfattig lettmargarin/planteolje osv .. har tatt livet av flere enn VK2 ifølge dansk lege ikveld - TV Norge: "Mat, fusk og uvaner". Norge har også feil landbruk, det kan vi gjøre noe med. Endret 18. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå