Elektrikeren Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er en 20 år gammel gutt som har gått ett år i lære som elektriker. Jeg valgte yrket elektriker da jeg gikk på ungdomsskolen uten å vite noe om det og eneste grunnen var at jeg likte å lodde. Jeg har aldri hatt det noe spesielt gøy på jobb eller skolen, men med kjekke medelever og kollegaer har det ikke gjort meg så altfor mye, jeg har bare tenkt at det sikkert blir kjekkere. Problemet er at etter jeg jobbet hele ferien med noe som jeg virkelig likte (gledet meg til jeg skulle på jobb og ville helst kjøre tilbake etter å ha kommet hjem) så har jeg virkelig hatet å jobbe som elektriker, ihvertfall som lærling på et stort prosjekt. Problemet er at jeg ikke får brukt hodet i det hele tatt, bare får arbeidsoppgaver og gjør dem. På det forrige prosjektet hadde jeg og montøren ansvaret for et eget bygg og jeg følte jeg bidro mer, men allikevell ingenting jeg gjorde var interresant eller moro. I tillegg har jeg nettopp begynt på skole igjen (elektroteori) og funnet ut at jeg ikke kan noen ting av det som blir gjennomgått som repetering (jeg gikk på en annen skole på VG1 og VG2 enn resten), jeg følte jeg gjorde det bra på VG1 og VG2, men nå føler jeg meg rett og slett dum, da jeg ikke forstår noen av formlene eller begrepene. Spørsmålet mitt er rett og slett bør jeg prøve å fullføre læretiden og (prøve) å ta fagbrevet eller slutte å finne meg noe annet. For det første tviler jeg på at jeg klarer fagprøven, for det andre så ser jeg ingen fremtid i elektro-yrket. Det jeg aller helst vil jobbe med er noe som har med dyr å gjøre, å jobbe i en dyrebutikk hadde passet meg fint da jeg har opparbeidet en del kunnskaper om dyr via lesing og egen erfaring, og jeg liker å fortelle folk om det og hjelpe folk (for eksempel via forum eller lignende). Hva er alternativene om jeg slutter midt i læretiden? Jeg kan jo ta påbygg slik at jeg iallefall har generell studiekompetanse? Trenger sårt noen råd her, noen som har vært i lignende situasjoner? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Hei. Vil absolutt ikke anbefale deg å avslutte læretiden. Når du har holdt på så lenge med faget så ville det vært dumt å avslutte uten å sitte igjen med noe form for kompetansebevis. Selv om du ikke ønsker å bruke det i fremtiden - så gir et gruppe L sertifikat deg også mange goder (blant annet mtp arbeid i eget hjem). Se heller på det som en investering for fremtiden og bit tennene sammen. Jeg kan også fortelle at jeg tror de fleste lærlinger har perioder i læretiden sin hvor de føler seg faglig dårlige. Det er nok bare et tegn på at du faktisk begynner å forstå hvor bredt og omfattende elektrofaget kan være! Videre i livet så er det nok bare du som kan avgjøre hva som er rett for deg! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Ta fagbrevet. Et sånt bevis på at du er teknisk anlagt kan være gull verdt i fremtiden, selv om du ikke har tenkt å bruke selve kompetansen. Skal man få seg jobb offshore er det for eksempel veldig kjekt å ha. En annen ting som er verdt å nevne er at voksenlivet ikke føles meningsfullt og spennende og stimulerende hele tiden, og å føle at man er litt ute av kurs betyr ikke at man skal søke første og beste havn bestandig. Vinnerne er de som biter tennene sammen. Å jobbe i dyrebutikk er sikkert kult i et halvt år det også, bevares, men så var det resten av livet .. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Dersom du klarer å bite tennene saman i eit år til så bør du fullføre slik at du får fagbrevet. Eit fagbrev vil alltid være av verdi sidan det er eit bevis på at du er i stand til å ta til deg både praktisk og teoretisk kunnskap. (Dette er litt av grunnen til at mange brannvesen setter eit generellt krav til fagbrev for å få jobb som brannmann). Eg trur også at du vil oppleve å få meir ansvar når du er ferdig med utdanninga, akkurat no gjer du kjedelige ting berre for at du skal lære dei. Seinare vil det kunne være aktuellt at du får jobb som f.eks prosjektleder som berre treng å vite korleis elektrikerane gjer jobben. Med eit fagbrev innen elektro vil du også ha muligheita til å ta utdanning som elektroingeniør gjennom y-veg ordninga. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Trur vi alle har følt oss sånn som du har det nå. mange norske bedrifter er elendige til å handtere lærlinger. lærlinger er lettjente subsidie penger og billig arbeidskraft. Jeg regner med at du arbeider i en bedrift som har mye bolig installasjon og service, eller kanskje industri. det som er viktig er at det fins jobber som er mye gøyere og der det er mye nytt å lære. jeg startet å hate bolig installasjon da jeg startet på elektrofag. det var ikke noe for meg. men i automatisering så trengte jeg ofte ektra oppgaver, mens andre slet. jeg var ute i flere typiske installasjonsbedrifter og såg hvor mye dritt det var. da bestemte jeg meg for å følge valget til broren min. løsningen ble skips installasjon. riktig nok så henger litt bolig igjen på skip, men det er bare med kanal, stikk og annet typisk betjenings utstyr. jeg holder meg mest mulig unna disse jobbene da det er ikke noe å lære der, men også det er dritt kjedelig. med skipsinstallasjon så gjør du noe unikt. de fleste norske verft, der skip blir bygd, jobber mot offshore markedet. dermed er du med på verdiskapning i norge. på et skip så har du hele spekteret innenfor elektro. alt fra høgspenning til små elektroniske duppeditter. alle skip har sitt eget kraftverk ombord. liker du å jobbe med store eller små kabler så er det nok av dette og. liker du å jobbe med noe som virkelig gir meining så er det masse med viktige systemer som er betydelig for at det skal kalles for et skip. her er det nok av tavler/fordelingskap som du kan få koble uten at jeg orker å tenke på at du "tar" fra meg en "fin" jobb. viktige anlegg/systemer kan vere: propell/side propell-fremdrift, produksjon av elektrisk energi gjennom generator, bro systemer, IAS/E0 (felles intregrert alarm system), flexifog/FIFI (brannslukningsanlegg), brannalarm, MSB (main switchboard-hovedtavler), ESB (emergency switchboard-nødstrøm tavle), ECC (engine control consoll-maskin kontroll konsoll-kan styre hele skipet fra maskinrommet), UPS (uninterupt power supply-uavbrutt energi tilførdsel. ofte online versjon) DP (dynamisk posisjons system-et skip kan ligge på samme posisjonen med 1 m margin. brukes ved plattformer, subsea og rørlegging + ROV), battless telephone (nødtelefon, sveiver en spenning på 6V for å ringe) og mye, mye mer. lite viktige anlegg kan vere: CCTV (close-cercuit television-kamera overvåking), LAN (data nettverk Cat 7), intercom (kablet telefon anlegg), høytaler anlegg, stikkontakt, lysanlegg, varmeovn, varmekabel osv. på skip lærer du mye, ikke bare om faget, men også om sjø og hva naturen gjør med flytende farkomster på sjøen. plattformer har selv opplevd at man skal ikke kødde med naturens gang, dette også bare en meter fra land. den største ulempen med skipsinstallasjon er at det kan bli litt ensidig da mye av jobbene går igjen på hvert skip. det er ca 80% kabeltrekking og stripsing på kabelgater og brett. det er også litt røranlegg og kanal. resten består av kobling og testing. her er systemene så knyttet sammen at de blir veldig avanserte. da får man utdelt en perm med koblingskjemaer. andre ganger må man tenke litt selv. utregning av kabler og vern bør man kunne, men du slipper å regne ut dette selv. arbeidet på skip styrker deg sånn at du lettere kommer offshore og ut på seilende skip. her er man over kvalifisert til land installasjon og en god kanidat til on/offshore og seilende skip/skipservice. selvfølgelig så har du også alle de samme utdanningsmulighetene som en vanlig elektriker vil ha. jo mer du kan om de forskjellige anleggene, jo flere gøye og viktige jobber får du. dette gir også større ansvar, selv om man bare er lærling. det tok bare 3 veker etter jeg tok fagbrevet til jeg kom på oljeplattform liggende ved land. fikk offshore lønn og ble inspektør. min jobb var å kontrollere drittarbeidet som var gjort for å så gi mer jobb til andre arbeidere. nå for tiden har jeg ansvaret for å bli ferdig med nød generator rommet. det består av nød generator, nødstrøms tavler, 2 stk 450/230V trafo, 2 stk batterikasser med 4 buss batteri 24V, batteriladere, 24V fordelingstavle, varmeovn, stikk, lys, intercom, alarm organer, brannalarm-zener barriere og supply vifte. ingen stor sak så lenge man vet hvordan utstyret henger sammen, verre er det hvis det er lite plass og store kabler mellom utstyret. generatoren står som et gen-set-brenselmotor med generator tilkoblet. denne trenger 24V som en vanlig bilmotor trenger for å antenne. derfor må man ha eget system med 24V bare til generatoren, men det fins også egne systemer for 24V. man har flere spenningsband og type. 12V, 24V, 230V, 450V og 690V. LP (L) normal 230/115V, PP (P) normal 450V, LP0 (B) batteri 24V, ELP (E) nødstrøm 230/115V, EPP (E) nødstrøm 450V, HP (H) 690V og UPS © oftes 230V. alt er med 60Hz. du har mye å lære, du må bare vere tålmodig og mase på sjefene dine og si hva du vil. det hjelper noen ganger. tier du så aksepterer du all dritten. ver frempå. etter hvert blir du mer selvstendig da du vet hva som skal gjøres. jeg vet om flere lærlinger som skal ta fagprøven nå og klarer ikke å jobbe alene uten å gjøre store feil. jeg og flere andre skammer oss faktisk over 2 av de. det er viktig at du får en opplæringsplan med bedrifta der det sier hva du skal jobbe med fremover. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Fullfør lærlingtiden og ta påbygg fagene som privatist samtidig. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvis man ser på gjennomsnittsalderen på elektrikerne er det ikke spessiell høy. Det skal godt gjøres å finne en i 30-årene. MEN bakgrunnen som elektriker er særdeles god å ha, og åpner mange andre muligheter. Så du bør gjøre det beste ut av situasjonen, og prøve å få den fagprøven. Men hvis du er 100% sikker på at du stryker på fagprøven (noe som er godt gjort, den er ikke så utrolig vanskelig), så kan du like godt finne noe nytt nå. Uten fagprøve er læretiden nesten bortkastet. Dette må du selv føle deg frem til. Selv har jeg tatt samme retning, og nylig tatt (ett år siden) installatørprøven. I dag har jeg veldig mange muligheter, og skal skifte jobb om noen måneder. Min nye stilling gjør at jeg går sterkt opp i lønn. I dag jobber jeg i ett E-verk, noe som også er veldig trivelig, jeg kommer nok til å savne den jobben. Heldigvis kan jeg gå tilbake om jeg angrer. :-) Lenke til kommentar
Elektrikeren Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Takker for mange gode svar, jeg ser selvfølgelig nytten ved å ha fagbrevet. Jeg er bare så usikker på om jeg klarer å komme meg gjennom, ikke bare om jeg klarer å møte på jobb hver dag, men om jeg i det hele tatt klarer den teoretiske eksamen/fagprøven. Jeg har vært innom en del forskjellig type arbeid i løpet av læretiden, men ingenting er noe spennende. Det er ikke å trekke kabel som er problemet det er hele elektrofaget som er problemet, jeg har innsett at jeg har valgt feil yrke. Jeg vet jeg høres ut som en bortskjemt drittunge som ikke får det som han vil, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal utrykke det jeg føler. Det jeg har tenkt på er om jeg slutter kan jeg ta påbygg enten som privatist eller på skole og så ha en jobb i tilegg. Deretter kan jeg studere biologi på universitet. Har jeg generell studiekompetanse har jeg vell uansett et godt grunnlag? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 så hva er det du egentlig vil gjøre hver dag? som er en jobb. Lenke til kommentar
Elektrikeren Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Håper å få jobb i en dyrebutikk, imens jeg tar påbygg. Da enten ta det på nett og jobbe på dagtid, eller ta det på skole og jobbe på kveldstid. Om jeg ikke får jobb i en dyrebutikk har jeg et par andre muligheter, men det må jeg undersøke litt først. Jeg kommer ikke til å slutte som lærling før jeg har planene klare uansett. Hva er forskjellen på å ta påbygg på skole og på nett forresten? Eller hvor mye vanskligere er det å ta det på nett, hva er utfordringene? Og hvordan er reglene for ungdomsrett har jeg enda det om jeg avbryter læretiden? Og har jeg rett på noe stipend? Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Jeg var i samme situasjon som deg når jeg gikk i lære som elektrikker. Jobbet i en mindre bedrift som kun hadde bolig/ service jobber. Gikk mye på boligfelt og slike ting. Etter ca et halvt år i lære var jeg utrolig lei jobben og hadde seriøse planer om å slutte for å ta påbygg. Idag er jeg utrolig takknemelig og glad for at jeg ble snakket fra å slutte bla av foreldrene mine. Jeg fullførte læretiden, tok fagbrev. Jeg gikk videre på forkurs ingeniør og jobber idag som elektroingeniør. Erfaringen jeg fikk som elektrikker er gull verd i den jobben jeg har nå. Er en stor fordel å ha vært ute å skrudd og sett en kabel når jeg prosjekterer anlegg. Jeg fikk også en høyere startlønn enn de som ikke har fagbrev. Du blir mer ettertraktret når du skal ha jobb senere med et fagbrev. Mitt råd er å bite tennene sammen og fullføre læretiden. Du kommer ikke til å angre når du er ferdig. Du har 1,5 år igjen av læretiden. Husk at du skal jobbe i over 40 år, så 1,5 år er lite i den sammenhengen. Fullfør læretiden, ta forkurs eller påbygg og studer noe du virkelig vil jobbe med . Det haster ikke så ekstremt å komme ut i jobb, jeg var 26 år når jeg omsider var ferdigutdannet. Endret 20. oktober 2012 av .Andre Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Påbygg er krevende, men det finnes vel noen privatistkurs på nett. Bare så det er sagt så sliter en del elever med det selv om de har full dag på skolen hver dag. Du bør være sikker på at du er i stand til å lære på egen hand før du hiver deg med på noe slikt. Forøvrig vet du om mange dyrebutikker som har åpent på kveldstid? Lenke til kommentar
Mads2 Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Hvordan går det nå? Jeg er lærling og kjenner meg veldig igjen det du følte da du var lærling. Går du på skole nå / hva jobber du som? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå