Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hovedkort test program? BSOD'er med forskjellige koder og alltid under boot.

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en kompis sin PC til rep her hjemme, som har en litt rar feil. Så håper noen har innspill eller forslag til programmer som kan kjøre tester på Hovedkort. Har kjørt flere andre tester, se nedenfor:

Specs:

HK = ASUS P7P55D-E LX (socket 1156)

RAM = 2stk(8GB total) - Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8

Kit w/2x 2GB BallistiX modules, CL8-8-8-24, 1.65VCPU = i5-760

PSU = Mist 500W

OS = Win7 x64

HDD - WD 2G1B green, WD 1,5GB green og 74GB Raptor (min egen gamle).

BIOS(CMOS) er resatt og oppdatert til nyeste version 1602, det var bare 1-2 versjoner tilbake den forrige som var der.

Symptoner:

Maskinen har problemer med booting, når man skrur på PC'en gå går den igjennom POST som normalt, starter å boote windows, og når windows logoen forsvinner så kommer BSOD.

BSOD'er i mange koder, husker dem ikke alle her nå, men er diverse koder, men flere av dem er relatert til HD problemer.

Har satt inn min eldre 74GB Raptor som bare har samlet støv i det siste, og installert Win7 der fra scratch, men får fortsatt BSODer av forskjellige art.

Men ofte så booter den helt opp i Windows og da er den stabil!

Hadde idag tidlig også prob med å fyre opp burken i det hele tatt, vifter bare spant i 1 sec og stoppet. Måtte ta ut power kabel i noen minutter før den fyra, hjalp ikke å skru PSU med bryter eller nappe ut strømkabel i 10-15 sec, men så bootet den opp ok.

Har kjørt Memtest i ett døgn med 0 error. Har kjørt Prime85 og Burn-In med 0 feil på CPU. Har også byttet Harddisker, nå er det bare min 74GB som står i. Uten at dette hjelper.

Skal nå i kveld demontere min PC og flytte over PSU'en for å teste den, håpet å unngå det, men nå er det på tide å gjøre det.

Har mistanke om HK feil, men utelukker ikke PSU heller. Om PSU ikke leverer stabile spenninger og strøm, så klart det kan få annet til å feile.

Noen tanker og forslag?

Forslag ang programmer som kan brukes til å teste Hovedkort (tenker da på minnekontroller, cpu busser, sata kontrollere og ikke minst PCI og PCIe busser etc så hadde det vært knall å få forslag om. :) Helst gratis programmer eller til noen få kroner. Poffe verktøy til flere tusen er uaktuelt å kjøpe. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er relativ sikker på at Mist strømforsyningen er den skyldige her.

Ser gang på gang at en dårlig psu kan gi svært varierende problemer, Mist er også kjent for å være noe av det dårligste man kan kjøpe om man har håp om å ha pcen lenge.

Det første du derfor bør gjøre er å bytte denne ut med en annen psu så fort som mulig, så kan du starte med litt grundig feilsøking som feks :

*memtest86 (via cd / usb ) 2 timer pr gb , null feil.

*Om du får bootet windows kan du laste ned Crystaldiskinfo og sjekke status på harddisken.

*Sleng inn en prime95 stabilitets test (max cpu stress).

Om det ser ut som du nå har et stabilt system så kan du vurdere å oppdatere bios.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg er relativ sikker på at Mist strømforsyningen er den skyldige her.

*snip*

*memtest86 (via cd / usb ) 2 timer pr gb , null feil.

*Om du får bootet windows kan du laste ned Crystaldiskinfo og sjekke status på harddisken.

*Sleng inn en prime95 stabilitets test (max cpu stress).

Om det ser ut som du nå har et stabilt system så kan du vurdere å oppdatere bios.

Takker for svar begge to, men @Malvado så skrev jeg i første post:

1. Bios er oppdatert.

2. Har kjørt memtest86 i over 1 døgn, ingen feil

3. Er ikke HDD feil, da jeg har sjekket SMART info på hans disker og de er fine, samt har satt inn min gamle raptor 74GB som jeg vet er 100% ok, får samme symptomer der. ;) Men takker for info om crystaldisk, skal sjekke ut det for fremtid feilsøking.

4. Har kjørt prime95 og burn-in uten registrert feil.

Men vet at eldre Mist PSU'er slet med kondensator problemer, som Microplex skal ha byttet ut med kvalitets japanske kondensatorer. Var mye prat om det på forum + noen artikler om det også. Men hans 500W er noe eldre og derfor mistenker jeg at den kan være problemet, men utelukker ikke HK prob heller.

Skal ved nærmeste anledning skru ut min 1000Watter og sette den i hans PC og sjekke om det bedrer problemene.

@Svenni:

Tror ikke den "feilsøker" dingsen er til så stor hjelp her, da dette ikke er helt 100% feil. Men er de tnoen som erfaring med hvor godt ett slikt verktøy er?

Takker for linke til UBCD, har selv brukt Hirens boot CD mye.

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg skrudd ut min 1000watter og satt inn i min kompis sin PC og kjørt denne igår og idag. Hadde BSOD på første boot begge dager, men ellers dønn stabil. Mulig uflaks eller korrupte filer etc pga alle de BSOD som har vært på den under tidligere tester, så skal få bestilt en ny kvalitets PSU og få reinstallert Win7 igjen fra scratch. :)

Case closed tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...