Eplesaft Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det står i læreboka jeg har i markedsføring at etterspørselen etter bedriftsvarer kjennetegnes av sterkere svingninger enn for forbrukervarer, som henger sammen med at etterspørselen på bedriftsmarkedet er avledet. Det står ikke mer forklart enn dette, og jeg lurer på hvorfor. Vil ikke en reduksjon i etterspørsel på forbrukermarkedet gi en tilsvarende proporsjonal reduksjon i etterspørsel på bedriftsmarkedet knyttet til produksjonen av det som selges på forbrukermarkedet? Lenke til kommentar
Horkos Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Ser i min bok "Markedsføringsledelse" at dette er noe mer utdypet enn du beskriver i din bok. Her står det følgende: "Etterspørselen etter produsentvarer eller tjenester (bedriftsvarer) er avledet, dvs. den er avhengig av etterspørselen etter de ferdige produktene produsentvarene benyttes til. Hortensbedriften Sensonor, som blant annet selger sensorer for å måle lufttrykket i bildekk, vil i stor grad være avhengig av hvor mange biler bedriftens kunder selger på verdensmarkdet." En annen forklaring til bruken av begrepet "avledet" kan være med tanke på konjunkturene i verdensmarkedet. Bedriftsmarkedet rammes hardere av svininger i realøkonomien fordi en del bedrifter kutter kjøpene og kortsiktige investeringer ganske kjapt hvis det blir uro "der ute". Jeg tviler på at den gjennomsnittlige forbrukeren hører om finanskriser før det er førsteside stoff i VG/Dagbladet. Til motsetning så har mange mellomstore og store bedrifter økonomer som jobber heltid med å følge med på de internasjonale konjunktursvingninger. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Men hva har det at etterspørselen er avledet noe med saken å gjøre? Det er vel ikke det at etterspørselen er avledet i seg selv som gjør at svingningene er større på bedriftsmarkedet? Dersom etterspørselen etter en forbruksvare reduseres, vil vel etterspørselen etter varer og tjenester på bedriftsmarkedet som knyttes til denne forbrukervaren reduseres tilsvarende? Det er logisk nok at etterspørselen etter kapitalvarer og risikofylte produkter på bedriftsmarkedet riktignok synker relativt mer. Lenke til kommentar
Horkos Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er logisk nok at etterspørselen etter kapitalvarer og risikofylte produkter på bedriftsmarkedet riktignok synker relativt mer. Jeg tror dette er en grei forståelse av årsaken til at bedriftsmarkedet svinger mer. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er logisk nok at etterspørselen etter kapitalvarer og risikofylte produkter på bedriftsmarkedet riktignok synker relativt mer. Jeg tror dette er en grei forståelse av årsaken til at bedriftsmarkedet svinger mer. Ok, da var det egentlig klart. Var dette med avledet etterspørsel som forvirret. Hadde det stått noe om risikoaversjon hadde jeg sluppet å fundere over det. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå