Gå til innhold

Er Markedsføring noe for meg?

Playmakeren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 17 år (dette er mitt første innlegg her), som går på Service og Samferdsel, andreåret (og derfor også siste året ifht. til linje jeg går på), etter dette skoleåret, så skal jeg ut i praksis, fordi jeg VET jeg vil drive med noe som får meg omtalt som en ''Forretningsmann'', at jeg kan si stolt, og med god samvittighet at jeg driver med ''Business'', og andre ting.

De fagene vi har på skolen, for linjen, har vært opp over 2 år: Økonomi, Sikkerhet, Kommunikasjon, og Markedsføring.

Økonomi = Jobber innen noe med Regnskap og tall å gjøre.

Sikkerhet = Jobber innenfor vekterfirma og sikkerhetsbyråer, osv.

Kommunikasjon er bare et fag der man lærer å skrive Søknader og CV'er + brevoppsett i følge Norsk Standard, og diverse lover innenfor ''Service-yrkene, osv.).

Markedsøring = Jobber innenfor Bedrifter som driver med Forretninger, osv.

Men siden jeg er 17 år, og ung. Så føler jeg at jeg VET Markedsføring er greien for meg, det er bare det at jeg SAMMENLIGNER, jeg vet i hvertfall hva jeg IKKE vil bli, fordi jeg sammenligner fagene med hverandre, og det sitter litt i bakhodet når det kommer til hva jeg skal velge.

Vet dere om en liste over Yrker innenfor Markedsføring, eller om Markedsføring ER en jobb, og i såfall, hva inneholder den? Fordeler og Ulemper?

PS. Vet dere om noen i Oslo som driver med dette? Skal søke på en plass der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bedrifter har behov for markedsførere. Mye av kommunikasjonen mellom bedrifter og kunder foretas av markedsførerne. Som markedsfører blir du med andre ord en salgsperson - en selger. For å gjøre det bra må du være en kreativ person som klarer å tenke utenfor boksen. Ansvaret ditt blir for eksempel å finne metoder for å øke salget.

Du må huske at det finnes utrolig mange jobber der ute. Det blir derfor vanskelig å si eksakt hva en som er utdannet innenfor markedsføring jobber med. Tenk heller på hva interessene dine er. Det finnes mange "forretningsmenn" der ute som jobber med noe annet enn markedsføring.

Tenk litt på hva du liker. Er du kreativ? Liker du å jobbe med tall? Liker du å lede? Liker du samfunnsøkonomi?

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Om du vil jobbe med business og omtale deg som businessmann så er det i de fleste tilfellene nødvendig med en høyere utdanning enn vgs. i såfall kan NHH og BI være gode skoler å sikte seg innpå. Er ganske mange jobber der ute til slike typer stillinger, men om det finnes noe på vgs nivå er jeg veldig usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...