Fysikkelev1 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Trenger hjelp med noen oppgaver i fysikk... Oppgave 1) En 5,0 m lang bil med fart 81 km/h skal kjøre forbi et 20 m langt vogntog med fart 63 km/h på en lang, rett strekning. Forbikjøringen starter når bilen er 50 meter bak vogntoget og slutter når den er 50 meter foran. a) Forklar at bilen kjører 125 m lenger enn vogntoget mens forbikjøringen pågår. b) Hvor lang tid og hvor lang strekning bruker P på forbikjøringen? Oppgave 2) a) Berit står i ro på et stupebrett. Hun har massen 51 kg. Tegn en figur som viser kreftene som virker på Berit. Sett navn på kreftene og regn ut hvor store disse kreftene er. b)Berit tar sats på stupebrettet slik at hun får akslerasjonen 1,2 m/s^2 oppover. Tegn en figur som viser kreftene på Berit nå og regn ut hvor store disse kreftene er. c)Berit forlater stupebrettet og ut i et stup. Tegn en figur som viser kreftene på Berit når hun er i luften. Vi ser bort fra luftmotstand. Hva kan du si om akslerasjonen mens hun er i luften? Hadde vært svært takknemlig om noen kunne gitt meg et svar på dette asap :-) Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Har du fasit? Orker ikke skrive utregningen før jeg vet om svaret er/kan være rett. Oppgave 1a Slik jeg regnet det fikk jeg 120m (pluss bilens lengde?) = 125m Oppgave 1b Fikk tid = 24s og strekning= 540m Lenke til kommentar
Fysikkelev1 Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Har ikke fasit nei, men tror svaret ditt er feil...tror svaret er tid=25 og strekning=562,5m men har du prøvd oppgave 2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå