Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen låser seg

Anbefalte innlegg

Hjemmebygd windows-7 pc har fått et uforklarlig problem. Problemet oppsto etter transport av maskinen.

Foruten et trådløst nettverk (usb-dongle) er ikke noen ny maskinvare installert.

Ved oppstart går den helt til skrivebordet. Her "låser" den seg på den måten at ikonene er umulig å trykke på, startmenyen åpnes ikke (verken ved hjelp av keyboard ellers mus). Når musen beveges over menylinjen kommer timeglasset. Eneste mulighet er å restarte. Men i 9 av 10 tilfeller, er problemet der selv ved omstart.

Internett går og veldig tregt. Dette er ikke er problem på min bærbare, som er koblet på samme router.

Takknemlig for hjelp!

Endret av rolfen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å starte i safe mode (f8 rett etter at bios er lastet). Hvis dette går bra kan du forsøke å gjenopprette til et tidligere tidspunkt med system restore. En av mine PC'er fikk tilsvarende problemer etter siste win7 oppdatering på onsdag.

Du kan også ha vært uheldig og skadet sektorer på harddisken under transport. Du kan prøve å kjøre en diskcheck http://windows.microsoft.com/is-IS/windows-vista/Check-your-hard-disk-for-errors

Lenke til kommentar

Safe mode går helt fint, og ssd-disken er uten feil. Dette oppsto lenge før onsdag, så jeg tviler på det har noe med win-oppdatering å gjøre.

Det er først nå du sier at du har SSD. Har du siste firmware? Hvilken SSD har du?

Har du prøvd å gjenopprette til et tidspunkt før problemene oppstod?

Skannet for virus og malware? Hvilke anti-virus / anti-malware programmer bruker du?

Lenke til kommentar

Ja, du sier at det oppstod etter transport? Kan det være at du bør sjekke inni kassen og se om det er noe som har løsnet? Et stikk feks. Kan være at en datakabel har flyttet seg hvis ikke HD har vært skrudd helt fast til eks. Ja om du har de nye koplingene, så er de lette å falle ut bare ved litt resonans i kabler etter en kjøretur. Der er tre forskjellige typer av koplinger mot hd. Sata-kolinger kan lett for å skvette løs-. Ved frakt og litt vibrasjoner.

Se over om alt er festet skikkelig.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg ante ikke at det var så viktig at det var SSD-disk, jeg trodde ikke problemet lå i disken. Nå har jeg lastet ned og prøvd å installere den nye fw-en, men maskinen låser seg da og. Fw-programmet finner disken, men låser seg altså når jeg skal installere fwen.

Etter problemet oppsto tok jeg ut hele hovedkortet, etterså koblinger og skruer, og benyttet anledningen til å støvsuge. Så alt er som det var før transporten. Men jeg har jo ikke åpnet å sett inni harddisken ennå.... :-)

Lenke til kommentar

Jeg var inne på Kingston sine sider, som sa at når maskinen låser seg ved oppgradering av firmware måtte jeg aktivere noe som heter AHCI i SATA-portene. Detter har jeg nå gjort, i bios. Men da får jeg en ny feilmelding ved oppstart: "Disk error: Press any key to restart

Lenke til kommentar

Jeg var inne på Kingston sine sider, som sa at når maskinen låser seg ved oppgradering av firmware måtte jeg aktivere noe som heter AHCI i SATA-portene. Detter har jeg nå gjort, i bios. Men da får jeg en ny feilmelding ved oppstart: "Disk error: Press any key to restart

Nå er jeg ikke sikker på om det er sata tilkoplinger på din SSD? Har du sjekket?

Jeg har ikke slike disker selv, men har lest at mange har skaffet seg disse i senere tid, pga lite strømforbruk og lite støy- og til slutt at de er raske også.

Nå fant jeg en infor på pdf om SSD og sata.

Det var pussig feilm. du fikk opp. Den har jeg ingen anelse om hva kommer av.

Denne fant jeg:

http://edge.crucial.com/pdf/install_guides/sk01/crucial_sk01_install_v1.0_norwegian.pdf

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Dette er helt normalt. Det mest fornuftige er å installere windows på nytt. Alternativt løser du dette problemet ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen.

Her er link til hurtigløsning http://support.microsoft.com/kb/922976

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...