Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med router/nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den IP-adressen er Canal Digital kabel-TV i Trondheim. Er kabelen fra modemet koblet en LAN-kontakt i ruteren?

Stemmer, den fikk jeg fra Canal digital. Kabelen er koblet i utgangen: internett. Jeg har ingenting koblet i de andre LAN-utgangene. Skal jeg bytte på de?

Lenke til kommentar

Enten er router satt til AP og/eller kabel fra modem går i LAN port på router.

Du får max 4 IPer fra CD, så hvis du resetter modem, så kan du komme på nett med mobil - problemet er at du bare kommer totalt på nett med 4 enheter - så best å bruke routeren din slik at du kan komme på nett med flere

Hvordan gjør jeg det via routeren da? : )

Lenke til kommentar

Ved å sette router som router og ikke WAP (Wireless Access Point) skulle jeg tro :)

Mulig din venninne egentlig ville sette opp kryptering med WAP (Skulle selvfølgelig være WPA)- ikke vet jeg. Slik det virker, så har du altså ikke en routerfunksjon på din router.

Last ned/finn fra manualen - sett opp router som router og ikke AP. Husk å sikre nett med kryptering (helst wpa2)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal gjøre et forsøk. Derfor at jeg ga opp i utgangspunktet, er fordi disse brukermanualene er helt gresk for meg..hehe..

Og takk for tips, det skal jeg absolutt huske ; )

Tusen takk for hjelp dere! :)

Endret av Heges99
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal gjøre et forsøk. Derfor at jeg ga opp i utgangspunktet, er fordi disse brukermanualene er helt gresk for meg..hehe..

Og takk for tips, det skal jeg absolutt huske ;)

Her finner du brukermanualen.

Velg den linken basert på hvilken ruter du har. På neste side går du nederst hvor det står tilleggshjelp og klikke på den med "manual" i navnet.

DHCP Server Settings er det du skal se etter, mulig du må lese litt før også for å komme inn på denne siden. Les også hvordan du setter ruteren tilbake til fabrikkinnstillinger om du ikke kommer noen vei.

Deretter kan du se etter Wireless Security, og sette opp ruteren til å bruke WPA2. Når du gjør alt dette så bør du koble datamaskinen din med kabel til dlink ruteren, i alle fall etter at du har tilbakestilt ruteren.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Og takk for tips, det skal jeg absolutt huske ;)

Her finner du brukermanualen.

Velg den linken basert på hvilken ruter du har. På neste side går du nederst hvor det står tilleggshjelp og klikke på den med "manual" i navnet.

DHCP Server Settings er det du skal se etter, mulig du må lese litt før også for å komme inn på denne siden. Les også hvordan du setter ruteren tilbake til fabrikkinnstillinger om du ikke kommer noen vei.

Deretter kan du se etter Wireless Security, og sette opp ruteren til å bruke WPA2. Når du gjør alt dette så bør du koble datamaskinen din med kabel til dlink ruteren, i alle fall etter at du har tilbakestilt ruteren.

Lykke til:)

Du får det til å høres veldig enkelt ut.. hehe. Men jeg skjønner absolutt ingenting av den manualen. Jeg må se om jeg ikke finner noen datakyndige som kan gjøre dette for meg :D

Takk takk! : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...