Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fagbrev. Problemer med godkjenning av gammle fag som ble fortalt at var godkjent.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En person har ett fagbrev fra mange år tilbake, pluss noen enkelte andre fag lit senere på voksenopplæringen. Denne personen har tatt en ny yrkesutdanning som det måtte betales for. Denne personen betalte for en fag evaluering (True det het noe annet) for å se hvilken fag som måtte bli tatt for å kunne få det nye fagbrevet. Denne personen fikk da vite att noen av fagene ikke var nødvendig siden de var tatt før. Men nå når opplæringen var ferdig og fagprøven bestått så viser det seg att noen av fagene som tidligere var gitt beskjed om at var godtatt er likevel nøtt til å bli tatt for å få ut fagbrevet. Noe som vil ta ett år siden fristen vist hat gått ut for å ta det i dette halvåret. Fagene må vel taes regner jeg med, enda personen tidligere fikk beskjed att det ikke var nødvendig?

1 - Har personen krav på å få tilbake summen som ble betalt for fag evalueringen da denne ikke var korrekt?

2 - Har personen krav på å få ta fagene som mangler gratis da det står i kontrakten at personen skal få opplæringen som trengs for å få fagbrevet for den oppgitte summen? Noe som nå ikke er tilfellet da det viste seg at det mangler noen fag i opplæringa for å få ut fagbrevet.

3. Har personen rett til å få dekket det økonomiske tapet som vil skje som følge av at det vil ta ett år ekstra for å få lønnsøkningen som vill komme med fagbrevet? Hadde ikke personen fått feil fag evaluering så ville personen nå hatt en fin lønnsøkning og en deltidsstilling isteden for reint vikariat med lavere timelønn.

Anonym poster: e4ba6070f578d936e9187287d15cbbd0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0) Man har ikke krav på fagbrev hvis vilkårene for dette ikke er oppfylt (eller, sagt med andre ord, man kan ikke pålegge forvaltningen å treffe et ugyldig vedtak).

1) Det beror på en del nærmere omstendigheter, som f.eks. når fagevalueringen ble utført. Hvis fagevalueringen er gjort etter rammeverket R94, og du tar fag etter at rammeverket K06 trådte i kraft i 2006, er det ikke nødvendigvis en mangel ved fagevalueringen. Det beror på arten av feilen - har feilen vært der siden fagevalueringen ble avgitt, eller er den inntrådt senere? Hvilke fag er det snakk om?

2) Nei, det vil jeg ikke tro. Opplæringskontrakt skrives ikke med fylkeskommunen som forvaltningsmyndighet, men med en arbeidsgiver. Avtaler med arbeidsgivere binder ikke forvaltningen, som er en tredjepart. Det gjelder selv om forvaltningen skal godkjenne avtalene (opplæringslova pgf 4-5 annet ledd).

3) Det beror på utfallet av mangelsvurderingen som jeg beskrev over i pkt 1.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Det beror på en del nærmere omstendigheter, som f.eks. når fagevalueringen ble utført. Hvis fagevalueringen er gjort etter rammeverket R94, og du tar fag etter at rammeverket K06 trådte i kraft i 2006, er det ikke nødvendigvis en mangel ved fagevalueringen. Det beror på arten av feilen - har feilen vært der siden fagevalueringen ble avgitt, eller er den inntrådt senere? Hvilke fag er det snakk om?

Evalueringen av hvilken fag som personen trengte for å fullføre utdannelsen ble tatt for ett parr år siden, og faget er Engelsk, mer vet jeg foreløbig ikke.

2) Nei, det vil jeg ikke tro. Opplæringskontrakt skrives ikke med fylkeskommunen som forvaltningsmyndighet, men med en arbeidsgiver. Avtaler med arbeidsgivere binder ikke forvaltningen, som er en tredjepart. Det gjelder selv om forvaltningen skal godkjenne avtalene (opplæringslova pgf 4-5 annet ledd).

Mulig jeg har misforstått noe og forklart meg dårlig, har ikke yrkes utdanning selv. Det var ikke noe med arbeidsgiveren å gjøre. Kontrakten var med de som sto for voksen opplæringa, det faglige, med de som personen betalte for å få utdannelsen (ett slags offentlig resurs senter). Det er det samme stedet som det gjenstående faget vil bli tatt gjennom. Anonym poster: e4ba6070f578d936e9187287d15cbbd0

Lenke til kommentar

Som krikkert skriver så kan man ikke tvinge forvaltningen til å fatte ugyldige vedtak.

Har ikke vedkommende rett til fagbrev fordi man mangler et eller flere fag, er ikke vilkårene for å få fagbrev oppfyllt.

Eventuelle overgangsregler rundt dette har også utløpt, slik at vedkommende må ta fagbrevet sitt etter reglene for kunnskapsløftet.

Hvis vedkommende er over 25 år er det mulig å ta fagbrev som praksiskandidat: http://utdanning.no/tema/utdanning/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Vedrørende refusjon av vurderingen så må man ta kontakt med den instans som vurderte dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...