Gå til innhold

Felix Baumgartner's forsøk på å bryte lydmuren.

Aleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult hopp. Kanskje vi kan bruke dataene til å lære noe?

Du tror han hoppa kun for moro skyld?

Det tror jeg.

Felix hoppet nok mest for morro skyld og det for å slå en eller flere rekorder, men ut i fra det lille jeg har lest så skjønte jeg at NASA hadde et par føtter inne i bildet og ønsket å utnytte sjansen til å ta lærdom om litt av hvert. Eksakt hva husker jeg ikke i farta.

Lenke til kommentar
Satt egentlig å lurte litt her. Hvor langt opp kan ein egentlig gå før tyngdekraften ikkje klarer å trekke ein ned til bakken igjen? Hadde vært litt leit og risikere å havne i bane rundt jorda.

Svært langt opp. Svært langt opp. Og selv det å havne svært langt opp bringer deg ikke inn i en bane rundt jorda. For å få til en bane rundt jorda trenger man en sideveisfart på flere ti-tusen km/t. Romstasjonen er f.eks ca ti ganger så høyt oppe som Baumgartner kom, og romstasjonen har en sideveisfart på ca 28.000 km/t. Uten denne sideveisfarten ville romstasjonen falle mot jorda som en stein og brenne opp i møtet med atmosfæren. Baumgartners ballong kom kun opp i litt over 160 km i sideveisfart på grunn av sidevind.

Så nei, Baumgartner var aldri i noen som helst fare for å bli værende der oppe. Ikke i det hele tatt. Langt der i fra. Eh ... du skjønner sikkert hva jeg mener uten flere slike uttrykk.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...