Gå til innhold

Hei. Tenkte å sette opp en server hjemme.

technam

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det har seg slik at min gamle gaming pc bare står på rommet uten å gjøre noe nytte av seg. Tenkte derfor å gjøre den om til en server hvor jeg kan lagre filer/bilder etc. Tenkte dette kunne være et spennende prosjekt hvor jeg kan lære litt.

Problemet mitt er at jeg aldri har gjort dette før. På pcen nå er det installert windows xp. Må jeg slette xp og så innstallere Windows Server? Eller kan installere over xp.

Så det første jeg trenger er å kunne installere et OS Server. Kan man ha Windows Server 2012 på en xp pc? Noen tips? Hvordan går jeg fram?

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bare skal ha bilder å musikk, kan jeg anbefale "open-nas" ellers tror jeg Windows server 2008 vil være bra om du skal hoste en liten spillserver :) du må nokk overskrive xp, og legge det nye operativsystemet over. Det finnes mange gode guider rundt om ;)

Lenke til kommentar

Ikke så dårlig forslag det altså, men bare tenke å kunne lære noe nytt i samme slengen:P Og når jeg da evnt vil gjøre noe mer teknisk kanskje det da er lettere med et server OS.

Tenkte mest å lære om server OS miljøet og hvordan det fungere :)

Tenker nå og avinnstalere xp for så å legge inn Windows server 2008.

Canaye: Mulighet for å linke til noen av guidene som du mener er bra?

Lenke til kommentar

alekstef: Hvordan deler man egentlig disken på nettverket? Jeg prøvde å dele en mappe nå på disken, men finner ikke denne noe sted. Man kan dele fra en XP til Windows 7? Eller vil ikke det fungere. Ble litt usikker hvordan jeg skulle gjøre dette nå.

L4r5: Ja kanskje det kunne vært noe. Laste bare ned Ubuntu eller er det noen spesifikke server OS jeg bør laste ned? Det vil i såfall bli noe helt nytt for meg :)

Lenke til kommentar

Linux server virker ikke som noe du burde satse på. Er dessverre på en iPad i Spania. Litt værre å kunne finne guider, Google er din Ostore venn :) kan vel medele at Windows server os, er veldig likt xp, i utsende.. Litt mere avansert innhold. Har prøvd/brukt Windows server 2008 litt for at det er gøy. Satte opp en webside, å en minecraft server + at jeg delte mapper. Er til å anbefale. Linux, den jeg prøvde var bare commandline, noe som var litt i overkant avansert.. Noe mer du vil vite, skal jeg hjelpe seg så godt jeg kan. Om det er ønskelig såklart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...