Gå til innhold

Bygge ny pc, trenger hjelp med komponenter.

Anbefalte innlegg

Heisann, skal iløpet av neste måned bygge meg en ny pc. Skal i hovedsak brukes til spill som for eksempel DotA 2 og Starcraft 2 heart of the swarm. Skal nok også streame litt fra pcen gjennom x-split. Ønsker med andre ord en maskin som kan takle disse spillene, og å streame disse spillene med høyest mulig kvalitet.

Jeg har også tenkt å kjøpe meg et nytt mekanisk tastatur, har lest mye bra om Corsair Vengance K60, men har ikke bestemt meg 100% for hvilket jeg skal kjøpe enda, erfaringer mottas med takk.

Til sist vil jeg også kjøpe et nytt headset, da mitt Steelseries 5.0h v2 begynner å skurre på det ene øret. Har tenkt på Steelseries Siberia v2.0, men er ikke helt sikker enda, mic er ikke et must, da jeg muligens kjøper meg en ekstern mikrofon uansett. Er villig til å bruke opp mot en 1000-lapp på headset, så dersom det finnes noen som har peiling på slikt så mottas tips med takk.

Pc-komponenter:

Her er det jeg er kommet frem til/har tenkt på til nå, er ikke alt jeg har sett på enda.

Kabinett:

Fractal Design Define R4

Corsair Obsidian 650D

Corsair Obsidian 800D

Antec Nine Hundred

Antec Twelve Hundred

Corsair Graphite 600TM (usikker på hva forskjellen på TM og T er, noen som vet?)

Corsair Carbide 500R

Alle disse er kabinetter jeg har lest en del bra om, er usikker på hvilket jeg vil gå for, men synes at de som ser best ut er Corsair og Fractal Design kabinettene, så blir nok et av de. Jeg trenger vel egentlig ikke et kabinett av 800D størrelse?

CPU:

Intel Core i5 3570k

Såvidt jeg kan se så virker dette som det åpenbare valget for mitt forbruk. Comments?

GPU:

Radeon HD 7950

Skal ifølge Tom's Hardware være det beste kortet i sin prisklasse, Mulig jeg velger å gå opp en prisklasse også, hva er i såfall det som gir mest bang for buck i prisklassen over? Og om jeg ikke gjør det, hvilket Hd 7950 kort bør jeg velge?

Hovedkort:

Her har jeg overhodet ikke peiling, alle tips mottas med takk.

SSD:

Nok en gang har jeg ikke peiling, men Samsung 830 ser ut til å ha fått gode tilbakemeldinger, noen tanker rundt dette?

HDD:

No idea, alle tips mottas med takk.

Cd-rom:

Er så minor at det skal jeg greie å finne selv.

RAM:

No idea, og dette må vel passe til hovedkortet også?

PSU:

Nok en gang har jeg ikke peiling, all hjelp mottas med takk.

CPU-kjøler:

Har ikke tenkt å overclocke veldig mye i utgangspunktet, men kommer nok til å gjøre det etterhvert, tror uansett det er greit å kjøpe en vifte med en gang, så jeg slipper styr med å skifte senere. Noctua 14 ett eller annet er jo det beste som finnes av luftkjølere, men tror nok ikke jeg trenger en så stor (og kraftig) vifte, finnes det en god mellomklassekjøler?

Skjerm:

Har allerede en skjerm, men trenger en skjerm nummer 2, er usikker på om jeg bare skal gå for det billigste jeg finner av rett størrelse, eller om jeg skal gå til innkjøp av en dyrere gamingskjerm og bruke som primærskjerm. Hvor mye er det egentlig å hente på spillopplevelsen i spill som DotA og SC2? Jeg trodde at en god skjerm var viktigere for fps spillere, mulig jeg tar feil?

Tror det var det, om det er noe jeg har glemt å få med, så ikke nøl med å si fra. På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett?

HDD: Seagate i den størrelsen du trenger...

RAM: Billig LP RAM

PSU: Corsair HX 650/750

HK: Asus-Z77-V serien

Kjøler: 212 Evo

Skjerm: Alt ser bedre ut på en IPS skjerm

Kabinett: Bestem selv, etter dine egne kriterier

CPU, GPU og SSD ser bra ut GPU: Asus DCII

DVD-Rom = Den som er billigst ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Budsjett?

HDD: Seagate i den størrelsen du trenger...

RAM: Billig LP RAM

PSU: Corsair HX 650/750

HK: Asus-Z77-V serien

Kjøler: 212 Evo

Skjerm: Alt ser bedre ut på en IPS skjerm

Kabinett: Bestem selv, etter dine egne kriterier

CPU, GPU og SSD ser bra ut GPU: Asus DCII

DVD-Rom = Den som er billigst ;)

Har ikke noe bestemt budsjett akkurat nå. Men greit om jeg greier å holde meg under 12 000-13 000 med skjerm tastatur og headset inkludert. Har allerede en LG skjerm av denne typen http://www.lg.com/in/led-monitors/lg-IPS225V som er IPS, så tror den fungerer greit til mitt bruk.
Lenke til kommentar

Må støtte Marius i valgene, men kommer uansett med mine:

Kabinett: R4 er fantastisk bra, både til å bygge i, utrolig stillegående, og god kjøleevne.

CPU: 3570k

GPU: Gå for skjermkort som bruker ASUS sin DirectCU II (DCII) eller MSI sin TwinFrozr. Bedre kjøling enn de andre, og mer stillegående.

Hovedkort: ASUS P8Z77-V-serien.

SSD: Samsung og Intel er mest pålitelige, Samsung 830 er omtrent like rask som konkurrentene. Gå for Samsung 830. Du trenger ikke Desktop kit-versjonen (som gjerne er 300kr dyrere enn OEM-versjonen), da R4 og en del andre kabinetter har monteringsutstyr for 2.5"-disker i 3.5"-brønner.

Harddisk: Seagate Barracuda 1TB, 2TB eller 3TB.

CD-rom: Billigste DVD-brenner du finner bør være greit nok.

PSU: Corsair AX-serien er fantastisk, men hvis du synes det er litt dyrt, kan du gå for HX-serien. Husk at med en god PSU vil du ikke trenge å oppgradere den om noen år når du skal ha nye komponenter, så det er greit å ta noe som er litt bra og holder lenge her.

CPU-kjøler: Noctua NH-D14. Hvis du synes det er litt volsomt, Noctua NH-U12P SE2. 212 evo er ikke like bra som de to Noctua-kjølerne, men hvis du vil ha noe billig er det det beste innen sin prisklasse.

Skjerm: BenQ-skjermene gir mye for pengene, men er ikke IPS. Her er det vel så mye å velge mellom at det er vanskelig å gi en konkret anbefaling.

Mekanisk tastatur: Finn først ut av om du vil ha blue, brown, black eller red, og så finner du et tastatur med de funksjonene du trenger (f.eks. håndleddstøtte, bakgrunnsbelysning, USB-hub, mediataster, makrotaster osv). Hvis du bor i en av de store byene kan du gå til en butikk og prøve de ulike typene (Digital Impuls i Oslo/Trondheim, Mamoz i Trondheim, Harddisk.no i Bergen, Startit i Stavanger).

Synes at Logitech G35/G930, Corsair Vengeance 1500 og Steelseries Siberia v2.0 er komfortable med grei lyd, og synes personlig at det er mer praktisk med mic på headsettet, men hvis lydkvalitet er viktig, kan det nok tenkes at å kjøpe separat hodetelefon/mic vil være bedre.

Endret av Mathias-S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående harddisker, si at jeg for eksempel trenger rundt 2-3TB plass, er det da bedre å kjøre 1x3GB harddisk, eller er det lurere/bedre å kjøre 3x1GB, har ikke planer om å kjøre noe form for RAID.

Og hvilken størrelse bør det være på SSD disken? 128gb bør holde?

Takk for hjelpen hittil! Vet du hvor Startit i Stavanger ligger (fant det ut)? Kan sikkert bare søke meg frem hvis ikke :)

https://prisguiden.no/liste/135551

Her er listen foreløpig, usikker på om dere kan se den? Tror jeg har alt der utenom nytt tastatur, skjerm og headset, men det er ting jeg kan drøye litt med da jeg har det fra før av, selve pcen er viktigst i første omgang :)

EDIT: Glemte visst ram også, skal hive inn noe.

EDIT2: Når det gjelder headset så er det ikke et must at det er et såkalt "gaming" headset, ønsker noe med god lyd, da jeg ofte hører på musikk mens jeg spiller, mens ingame sounds er på et minimum.

Endret av EirDir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...