Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Har fått en skikkelig mystisk regning fra DHL på engelsk / norsk. Det som er hovedsaken er at de sender en faktura UTEN noe kontonr annet en et internasjonalt IBAN bank nr. Finner det drit irriterende fordi jeg ikke får betalt den uten å streve for mye med det. Når jeg får en regning forventer jeg å få det i norsk format. Ikke noe IBAN, ikke noe SWIFT. Men et norsk kontonr. og beløp lett tilgjengelig slik at jeg kan plotte det inn i nettbanken uten å google rundt i en halvtime. Hvordan er reglementet rundt sånne ting. Kan ett norsk registrert firma virkelig forvente å få betalt gjennom IBAN / SWIFT eller skal det forventes å få ett norskt kontonr og standard faktura regning format? Dere skulle liksom sett den greia som har duppa ned i posten. Mest forvirrende, knotete og irriterende skvipet ever. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Er du sikker på at regningen er fra DHL? Dette høres ut som svindel. Hvis det er en regning du har forventet å få, har du bestilt tjenestene i Norge eller i utlandet? Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 iban swift er jo ikke noe særlig problem å betale i nettbank, bare et par extra museklikk så er det i orden:) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Dersom du forventer å få en regning fra DHL så pass på at det er den "riktige". Siden den er den "Mest forvirrende, knotete og irriterende skvipet ever" så høres det ut som svindel. Kan hende det er "utro" tjenere hos DHL i utlandet som selger informasjon til svindlere som igjen sender "regning". Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Regningen er nok som forventet, er bare formatet som er så forpult surt. Saken er den at det er en faktsik tjeneste, bestilt fra utland. Men denne tjenesten er da betalt, det som regningen gjelder er helt sikkert tollkostnader. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Sist gang jeg betalte tollkostnader ved mottak av pakke fra DHL, så betalte jeg en norsk regning og til et norsk kontonummer. Dette stinker svindel. Endret 14. oktober 2012 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Samme her, får alltid norsk kontonummer til DHL når de sender regning. Jeg foreslår at du ringer DHL i Norge og avklarer om regningen er ekte. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Ringte DHL. Dem sa at regningen var ekte. Jeg nekter av prinsipp å betale med IBAN. Hva nå? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Be de om å sende norsk giro eller vent på inkasso. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 har betalte med iban engang, forstår ikke hvorfor du ikke vil det. er jo nesten som å betale en vanlig regning, bare litt mer dill. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 De nekter å sende norsk giro. Sa det var separate system og at de ikke fikk gjort noe med det. Men vente på inkasso da. Blir det ikke dyrere da? Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 har betalte med iban engang, forstår ikke hvorfor du ikke vil det. er jo som å betale en vanlig regning, bare litt mer dill. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Ringte DHL. Dem sa at regningen var ekte. Jeg nekter av prinsipp å betale med IBAN. Hva nå? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Da ville jeg betalt med IBAN. Det blir dyrere om du ikke betaler for å si det sånn. Endret 14. oktober 2012 av Lunalotic 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Hvis jeg tar det til forliksrådet med den argumentasjon at jeg krever norsk faktura, hvor sterk er saken min da? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Ja, det blir dyrere med inkasso. Kan dessverre ikke hjelpe deg med lover rundt det siste spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Har du behov for å være vanskelig? Makan til primadonna-oppførsel skal man lete lenge etter. Du har kjøpt en tjeneste og skal betale for den, at du gidder å lage sak ut av at du må copypaste to linjer med tekst er bare latterlig. 7 Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) forliksrådet tar seg jaffal ikj av ein slik sak:) -mao"du har en meget svak sak" Endret 14. oktober 2012 av LiNwin Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Ta en telefon til de og fortell at du av prinsipp ikke vil betale en regning der du må bruke IBAN. Så kan du og DHL finne frem til en løsning fremfor at du sitter på et forum og klager over dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Kreditor har rett til å gi anvisning om hvordan skyldig beløp skal betales, såfremt anvisningen ikke påfører vesentlig merutgift eller ulempe for forbrukeren, jfr. finansavtaleloven pgf 38 annet ledd. Det er ikke en vesentlig ulempe i seg selv å betale til utenlandsk bankkonto (men det kan være nærmere omstendigheter rundt debitor som gjør det til en vesentlig ulempe). "Prinsipper" er aldri en tilstrekkelig grunn. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå