Gå til innhold

Ny objektiv til canon eos 1000D

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på utkikk etter et nytt objektiv til et canon 1000D.

Hovedsaklig et med større blenderåpning enn F3.5 som er mitt kit-objektiv.

Jeg er en nybegynner og mitt busjett er noe begrenset, helst ikke over 3500.-

Jeg ønsker å skyte i mørke omgivelser, helst innendørs ved konserter ol. Er ikke direkte interessert i et makro objektiv.

Noen tips?

Takk.

Endret av karbon8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med de foregående, men vil legge til at lysåpningen på kitlinsen din er F3,5 når du er på videste brennvidde (altså 18mm) og stiger til F5,6 på største tele- altså 55mm.

Tamronobjektivet beholder en F-verdi på 2,8 gjennom hele brennvidden, og vil gi deg mye mer å jobbe med.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 1100D og kjøpte 50mm f/1.8 til akkurat dette behovet. Min erfaring er at det er et godt lavlys-objektiv, men brennvidden er upraktisk. Det er ofte i en sosial setting innendørs at det er fordelaktig med lyssterke objektiver for å ta bilder uten blits. Her er 50mm på crop-kamera helt håpløst, fordi man må rygge 2-3 meter bakover for å få med seg det man ønsker, og det er en stor ulempe i en ellers sosial situasjon. Skulle jeg valgt igjen ville jeg nok valgt Sigma sin 30mm f/1.4 til 3000 kroner, det er langt mer anvendelig og har fått svært gode omtaler. Men sånn sett er gjerne Tamron 17-50 f/2.8 med billedstabilisator til 3500 også fabelaktig til innefotografering i dårlig lys. Den er ikke fullt så skarp som den uten stabilisator, men man skal ikke undervurdre nytten av god stabilisering i en innendørs-setting.

Til konserter er det helt andre behov som melder seg. Med mindre du står på første rad bør du ha et teleobjektiv. Selv 50mm kan bli for lite. På en konsert er zoom også veldig fordelaktig, da man gjerne både vil ha oversiktsbilder av scenen og nærbilde av artisten uten å måtte bytte objektiv midt blant publikum. Men da blir det fort både tungt, svært og dyrt om man skal gjøre det skikkelig. Nevnte Tamron-objektiv vil nok være et godt valg her dersom det er en intimkonsert man er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...