Gå til innhold

BK: Nordlys over Svolvær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du ønsker tips: Objektiv f/2.8 eller bedre. ISO 500-1000. ISO over 1000 blir det som oftes for fremtredende med fargestøy i bildet. Lukker tid avhenger av intensiteten på nordlys. Raskere bevegelser, kortere lukker og motsatt, men lukkertider over 20 s bør ungås, da bildet blir mye "blur" og det meste blir grønn grøt. Et objektiv med god lysstyrke, kan ikke nevnes for ofte.

Lenke til kommentar

Siden du ønsker tips: Objektiv f/2.8 eller bedre. ISO 500-1000. ISO over 1000 blir det som oftes for fremtredende med fargestøy i bildet. Lukker tid avhenger av intensiteten på nordlys. Raskere bevegelser, kortere lukker og motsatt, men lukkertider over 20 s bør ungås, da bildet blir mye "blur" og det meste blir grønn grøt. Et objektiv med god lysstyrke, kan ikke nevnes for ofte.

Hei, og takk for kommentar!

Nordlyset i går var intenst, mye bevegelse. Tok endel bilder med litt forskjellige innstillinger, dette ble vel det minst grøtete.

Skulle veldig gjerne ha hatt et objektiv med større blenderåpning, men det jeg brukte her er det eneste jeg har, bortsett fra kit-linsa og Canons billigste telezoom. Neste gang prøver jeg med kitlinsa på f/3.5, eller den jeg brukte i går, på største blenderåpning.

Har vurdert å gå til innkjøp av Canon EF 35mm f/2.0 som et rimelig allround fastobjektiv, men huset begynner å bli slitt (og kjedelig), så da er spørsmålet hva man skal prioritere med et begrenset budsjett..

Tusen takk for tips, det setter jeg pris på :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...