Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Ja, den har vært dypt savnet, men da jeg endelig fikk den glemte jeg den, og trykket stadig på ned-knappen som tok opp en meny i stedet... Men nå har jeg begynt å få draget på den... Smart at du må trykke den inn først for å kunne bruke den, og trykke igjen for å sentrere. Men som regel tror jeg at du skal trykke på den for å velge posisjon også, og da bare sentreres den igjen..

Fungerte jo omtrent like bra med touch-skjermen på X-T20 også da...

Men veldig bra med dedikert knapp for fokuspunkt, blir nok vane ganske snart.

Jeg kan flytte fokuspunkt vha joysticken bare ved å flytte på den, trenger ikke trykke den inn først. Sikkert bare en innstilling?

Digg å kunne flytte fokus uten å ta øyet bort fra søkeren da:) sikkert kjekt med touch hvis kameraet står på stativ!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan flytte fokuspunkt vha joysticken bare ved å flytte på den, trenger ikke trykke den inn først. Sikkert bare en innstilling?

Digg å kunne flytte fokus uten å ta øyet bort fra søkeren da:) sikkert kjekt med touch hvis kameraet står på stativ!

Ja, det er heldigvis en innstilling! Var ikke klar over det, og skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk den til å virke først. Men veldig bra at man kan velge dette, det kan jo være lett å komme borti joysticken ellers hvis kamera dingler på magen...

Skal prøve begge innstillinger for å se hva som er greiest.

Lenke til kommentar

kan jo være lett å komme borti joysticken ellers hvis kamera dingler på magen...

Det kommer jo an på hvordan man liker å jobbe, men et tips er å skru av kameraet når det henger og dingler på magen. Man sparer i hvert fall en vesentlig mengde batteri ved å skru av kameraet når det ikke er i bruk. :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt X-T3 noen måneder nå og med dette som med alle mine foregående kameraer så er det i all hovedsak brukt til fotografering og ikke noe annet.

 

Jeg prøvde meg litt på filming i jula, har til og med investert i en enkel ekstern mikrofon for å få en grei lyd, og resultatene både på film og lyd var så absolutt akseptable.

 

Problemet mitt er rett og slett at når jeg skal stille inn diverse parameter for filming så har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg bør sette diverse innstillinger på og her trenger jeg sikker litt (mye) hjelp.

 

Men når noen vil komme med gode råd til meg så ha i tankene at jeg er en amatørenes amatør, den filmingen jeg kommer til å foreta i tiden som kommer er først og fremst for å bli kjent med "mediet", jeg har ingen planer om å lage noen episk film ennå (eller sannsynligvis noen gang).
Jeg har i denne omgang ikke behov for å filme i 4K, jeg vil heller film i litt lavere oppløsning (HD???) foreløpig både for å spare litt plass på minnekort og for å få litt mindre krevende filer å jobbe med på PC.

Med dette i tankene, hvilke parameter er det jeg bør stille på i kameraet, og hvilke verdier bør hvert enkelt parameter stå på.

 

Jeg kan sikkert google dette, eller se en video på YouTube, men jeg tipper tipsene fra de kildene lett vil være ment for "eliten".
Jeg ønsker bare å stille inn det viktigste slik at jeg har ett grunnlag å stare fra. Har dere noen andre gode tips som er myntet på en nybegynner så tar jeg gjerne i mot de også.

Lenke til kommentar

...

Jeg prøvde meg litt på filming i jula, har til og med investert i en enkel ekstern mikrofon for å få en grei lyd, og resultatene både på film og lyd var så absolutt akseptable.

…..

 

Egentlig ikke rette til å svare, men siden jeg er litt på samme nivå på video har jeg satt meg inn i litt grunnleggende:

 

1. Jeg setter ofte kameraet til P og håper på det beste, eventuelt blenderprioritet hvis jeg skal ha en spesiell dybdeskarphet. Dette er helt forkastelig, men ser ut til å fungere greit ute hvis man ikke bryr seg om hvilken lukketid det blir. 

 

2. For mange er lukkertid essensielt. Den skal i prinsippet være det dobbelte av antall bilder i sekundet, dvs 1/50 ved 24/25 bps, 1/60 ved 30 bps osv. Er du opptatt av "film look" er det 24 bps som gjelder, men de færreste vil se forskjell til 25. Da blir hvert enkelt bilde passe blurry og du får en mindre hakkete film en om du har sylskarpe bilder av bevegelse med 24bps og f.eks 1/250, 1/500 osv.

 

Noen liker å ha høyere bildefrekvens, f.eks 60 bps (og 1/125) som gir mulighet for litt slow motion fra et vanlig opptak og (synes noen) bedre video. Jeg heller mot det, eller ser i hvert fall ikke noen ulempe.

 

Merk også at innelys som blafrer med frekvensen i nettet kan gi striper på video hvis du går over nettfrekvensen.

 

Å holde lukkertiden på ideelt nivå gir åpenbart noen utfordringer både i mye og lite lys. Noe kan fikses med ISO og blender, men ikke alt. For meg er det (ND-filter og/eller videolys) utenfor interesseområdet i øyeblikket.

 

3. Jeg gjør alt i høyeste oppløsning kameraet gir, både stillbilder og video. Vet aldri hva det skal brukes til. Men Full HD (1080p) er bra nok for så og si alt i dag og tar mindre plass. Mbps sier noe om lagringen som kreves. Generelt er høyere bedre, men kodeken som brukes spiller veldig inn her. Litt som lavere eller høyere JPG-komprimering.

 

4. Profil. Jeg bruker en standardprofil som er ganske "klar for bruk", litt som en JPG med standardinnstillinger.

 

Ser du for deg etterbehandling vil en flatere profil gi større rom i etterbehandling, som å skru ned saturation, sharpening og contrast for stillbilder. Log-profiler er det mest ekstreme og krever etterbehandling for å være brukbar.

 

5. Fokusering kan være vanskelig. Jeg bruker stort sett AF og godtar at kamera leter litt når noe endrer seg. Er noe helt i ro er manuell fokus fordel da noen kameraer refokuserer for sikkerhets skyld når det oppdager en endring i bildet selv om ikke avstand er endret.

 

6. Lyd: Ingen ekspert på det, men lyd er viktig for bra opptak. Innebygd lyd (som jeg ofte bruker) er aldri veldig bra. Jeg har en Zoom H1 ekstern opptaker som jeg kan bruke hvis jeg virkelig vil, men det krever at lydspor byttes i etterbehandling. Ekstern mikrofon på kamera som du har er en mellomting. Da får du bedre lyd enn innebygd mikrofon vil gi rett på opptaket, men du er fortsatt bundet til en plassering.

 

7. Hvitbalanse er viktig som på JPG, auto fungerer ofte fint synes jeg, men det avhenger av kamera og lysforhold.

 

Nå kjenner ikke jeg Xt3 så jeg kan ikke gi deg detaljer om navn på profiler osv hos Fuji, men prinsippet er det samme uansett kamera.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@se#

 

Mange svært gode tips der, inkludert et par aha-opplevelser (sett i forhold til julefotograferingen). Jeg forstår at jeg har mye å lære fremover.

 

Video kommer nok alltid til å være noe jeg tar opp unntaksvis, men så gode dagens speilløse er på dette feltet så må man nesten prøve å benytte muligheten.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt X-T3 noen måneder nå og med dette som med alle mine foregående kameraer så er det i all hovedsak brukt til fotografering og ikke noe annet.

 

Jeg prøvde meg litt på filming i jula, har til og med investert i en enkel ekstern mikrofon for å få en grei lyd, og resultatene både på film og lyd var så absolutt akseptable.

 

Problemet mitt er rett og slett at når jeg skal stille inn diverse parameter for filming så har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg bør sette diverse innstillinger på og her trenger jeg sikker litt (mye) hjelp.

 

Men når noen vil komme med gode råd til meg så ha i tankene at jeg er en amatørenes amatør, den filmingen jeg kommer til å foreta i tiden som kommer er først og fremst for å bli kjent med "mediet", jeg har ingen planer om å lage noen episk film ennå (eller sannsynligvis noen gang).

Jeg har i denne omgang ikke behov for å filme i 4K, jeg vil heller film i litt lavere oppløsning (HD???) foreløpig både for å spare litt plass på minnekort og for å få litt mindre krevende filer å jobbe med på PC.

 

Med dette i tankene, hvilke parameter er det jeg bør stille på i kameraet, og hvilke verdier bør hvert enkelt parameter stå på.

 

Jeg kan sikkert google dette, eller se en video på YouTube, men jeg tipper tipsene fra de kildene lett vil være ment for "eliten".

Jeg ønsker bare å stille inn det viktigste slik at jeg har ett grunnlag å stare fra. Har dere noen andre gode tips som er myntet på en nybegynner så tar jeg gjerne i mot de også.

Jobber som filmskaper, og gikk akkurat for et XT3, og kan gi deg et par tips du kan sjekke ut.

 

Anbefaler deg å filme i 4K, da dette gir lavere støy i bildet. Du kan heller bruke Long-GOP komprimering(innstilling i kamera), og 100mbps. Da slipper du skrekkelig store filer. Videre kjører du 16:9 og 23.98.

 

Lukkerhjulet setter du på T for å manuelt justere lukkertiden til 48. Eksponering justerer du med f stoppet og ISOen. Når det kommer til bildeprofil kan du prøve deg frem til du finner en du synes fungerer bra. Jeg filmer alltid i Flog, men det er en del etterarbeid med den gammakurven, derfor kan for eksempel Eterna eller Standard profilen være et greit alternativ.

 

Personlig foretrekker jeg manuell fokus, men objektivene til Fuji er ganske håpløse her, derfor har jeg brukt pekefinger-autofokus med single-autofokus. Dette er S-en på fronten av kameraet. Da velger jeg fokuspunkt på touchskjermen, og starter opptak etterpå.

 

Her er en liten testfilm jeg lagde for et par dager siden. Jeg er seriøst imponert over hva de har klart å få til med dette kameraet. Det er svært god dynamisk rekkevidde, solide farger, god kodek og lav rolling shutter!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vei opp fordeler og ulemper for din del. Fordeler for 35mm-en er jo bedre lysstyrke, isolasjon, bokeh, betraktelig lettere vekt og fysisk størrelse, skarpere bilder, samt at du blir en bedre fotograf av å låse deg til én brennvidde. Fordeler for 16-55mm er fleksibiliteten og værtetting, og jeg mener å huske at autofokusen er av en nyere modell.

 

Se i Lightroom hvilken brennvidde du graviterer mot. Jeg regner med at man bruker 16-55mm en del på 55mm f2.8 for portretter, men om du har mange bilder på 35mm, kan det også være en grunn til å bytte.

 

Kjøpte 35mm-en min sammen med X-Pro1 + 18mm f2 rundt et halvt år etter lansering, og 35mm-en har vært med meg helt til nå. Men, det siste året har jeg brukt Mitakon sin 35mm f0.95 nesten utelukkende. Det fordrer at du er komfortabel med manuell fokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja takk, begge deler?

Evt. bytte ut zoomen med en 35 1.4 + 18-55 2.8-4, som du bør kunne få brukt til omtrent samme prisen du får for den du har nå.

Sønnen min har brukt 35 f2  lenge på sin Fuji, og den har vært overraskende anvendelig. Så hvis du ikke bruker 16-35 området mye, så klarer du deg greit med bare 35mm. Men enkelte ganger er det veldig kjekt med litt mer bredde og variasjon, og da er zoomen perfekt.

 

Jeg kjøpte først 23, 50 og 12mm til min Fuji, men har kjøpt 18-55 og bruker den mye nå. Utrolig bra billedkvalitet! Har tenkt å kjøpe 16-80 f4 når den kommer, hadde en 16-85mm på min Nikon DX tidligere, og er perfekt område til natur.

Har nå også Mitakon 35mm som er utrolig morsom, men krevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kan noen snakke meg til fornuft? :fun:

 

Nei! Men heller gå for f/2 versjonen. Mye raskere, lettere, mindre, stillere, værtettet & og en superb optisk kvalitet! 35mm 1.4 er nå gammel, og jeg regner med i nærmeste framtid så blir denne oppgradert. Har hatt 1.4 versjonen selv, og jeg gikk «ned» til f2, vil nesten si at det var som en oppgradering å regne. :) 

Lenke til kommentar

Vei opp fordeler og ulemper for din del. Fordeler for 35mm-en er jo bedre lysstyrke, isolasjon, bokeh, betraktelig lettere vekt og fysisk størrelse, skarpere bilder, samt at du blir en bedre fotograf av å låse deg til én brennvidde. Fordeler for 16-55mm er fleksibiliteten og værtetting, og jeg mener å huske at autofokusen er av en nyere modell.

 

Se i Lightroom hvilken brennvidde du graviterer mot. Jeg regner med at man bruker 16-55mm en del på 55mm f2.8 for portretter, men om du har mange bilder på 35mm, kan det også være en grunn til å bytte.

 

Kjøpte 35mm-en min sammen med X-Pro1 + 18mm f2 rundt et halvt år etter lansering, og 35mm-en har vært med meg helt til nå. Men, det siste året har jeg brukt Mitakon sin 35mm f0.95 nesten utelukkende. Det fordrer at du er komfortabel med manuell fokus.

Har ikke reagert negativt på autofokusen på 16-55mm-en, er en drøm å bruke. Har ikke lightroom, men endte opp med å parse alle bildene tatt med X-T1-en etter EXIF-data, og lage en graf av det. Egentlig en veldig interessant øvelse.

 

fuji-16-55-chart.png

 

Ser jo ut som om jeg er hovedsaklig skyter enten på min eller maks. Ingen store topper rundt hverken 23mm eller 35mm. Hva som er greia med 21mm har jeg ikke peiling på, merkelig datasett.

 

35mm f0,95 hadde vært morsomt å prøve seg på, men den tror jeg jammen at jeg burde lånt av noen en dag eller to før jeg eventuelt åpner lommeboka. Er komfortabel med manuell fokus, men veit ikke helt om jeg er klar for å kaste ut autofokus.

 

Et annet alternativ om man vil gå for noe uten autofokus er Nikon Nikkor 35mm f2 AF/AF-D, ettersom jeg da óg kan bruke det på Nikon F6-en. Har adapter som gjør om fra Nikon F-mount til Fuji X-mount. Da blir det manuell fokus og focus peaking. Ikke like morsomt som f1,4, da.

 

 

Ja takk, begge deler?

Økonomien er ikke helt enig, med noen store kostnader rundt huset det neste halve året.

 

 

Evt. bytte ut zoomen med en 35 1.4 + 18-55 2.8-4, som du bør kunne få brukt til omtrent samme prisen du får for den du har nå.

Sønnen min har brukt 35 f2  lenge på sin Fuji, og den har vært overraskende anvendelig. Så hvis du ikke bruker 16-35 området mye, så klarer du deg greit med bare 35mm. Men enkelte ganger er det veldig kjekt med litt mer bredde og variasjon, og da er zoomen perfekt.

 

Jeg kjøpte først 23, 50 og 12mm til min Fuji, men har kjøpt 18-55 og bruker den mye nå. Utrolig bra billedkvalitet! Har tenkt å kjøpe 16-80 f4 når den kommer, hadde en 16-85mm på min Nikon DX tidligere, og er perfekt område til natur.

Har nå også Mitakon 35mm som er utrolig morsom, men krevende.

Om jeg hadde klart å få til det byttet ville jeg vært veldig fornøyd. Er ikke så mye tilgjengelig på finn.no, så vil nok bli et langtidsprosjekt i så fall.

 

 

Nei! Men heller gå for f/2 versjonen. Mye raskere, lettere, mindre, stillere, værtettet & og en superb optisk kvalitet! 35mm 1.4 er nå gammel, og jeg regner med i nærmeste framtid så blir denne oppgradert. Har hatt 1.4 versjonen selv, og jeg gikk «ned» til f2, vil nesten si at det var som en oppgradering å regne. :)

Har funnet en lang og god artikkel som tar for seg forskjellene på f1,4 og f2: https://www.fujivsfuji.com/35mm-f1pt4-vs-35mm-f2-wr/

 

Konklusjonen er at rent optisk og blendermessig ville jeg nok blitt fornøyd med begge deler, men om f1,4 dukker opp til en fornuftig pris blir det nok den istedenfor f2.

 

-----

 

Takk for supre tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fujifilm X-T30   m.m.    :dribble:

X-T20'en min ble borte i nesten 5 mnd hos Posten, på vei til verksted. Fikk erstatning og kjøpte en brukt X-T2 i stedet. Nå kom den omsider frem, og jeg får reparert den og får da et kjærkomment backup og feriekamera. Har kjøpt en X-T1 også, så burde vel solgt en av de. Har mest lyst å beholde X-T20'en, som har litt bedre betjening, og er lettere. Skulle GJERNE oppgradert til X-T30 også, men fordel å ha samme sensor på begge husene.

Edit: Pakken med kamera lå på trappa da jeg kom hjem i dag, veldig betryggende.. Godt jeg bor i et trygt nabolag.

 

Men så til X-T30: som sagt er størrelsen genial, men jeg er litt skeptisk til fjerning av D-pad. Du mister da 4 funksjonsknapper, som er erstattet av 4 swipe-bevegelser på skjermen. Det har konas X-T100 også, fungerer så som så...

Joystick er selvfølgelig bedre enn D-pad for å flytte fokuspunkt, men D-Pad sammen med touch fungerte også ganske bra.

Det var jo lynkjapt å bare ta skjermen litt fra ansiktet og sette fokuspunkt, eller flytte punktet mens du ser i EVF. Dette skal ha blitt godt forbedret på X-T30 sies det. Q-knappen er blitt lettere å finne, men også lettere å trykke når man ikke ønsker, i følge Jonas Rask.

 

Ser at prisen er 1000kr høyere enn for X-T20, som har holdt seg stabil siden introduksjon. (selv om det har vært en del rabatter og cashback i det siste). Men fortsatt et knallkjøp til den prisen! Jeg har fått en del til å kjøpe X-T20 etter mine erfaringer og resultater. Synd at ikke 16-80 også ble lansert som nytt kit-objektiv, er spent på den.

Den nye 16mm er også interessant, men til natur og reisebruk vil jeg heller ha fleksibiliteten til zoomen. Jeg hadde en 16-85mm til Nikon DX, og det var en veldig ok standardzoom. Bare håper den er minst like god som 18-55 jeg bruker mye i dag.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en X-E1 som jeg først nå har fått et fuji-objektiv til (18-55, har tidligere bare brukt adapter og gamle objektiver). Jeg hadde visse forventninger til det bakre kommandohjulet, men det gjør jo nesten ingenting? Bla i menyer liksom? Firmwareoppdatering hjalp ikke, så jeg antar det er slik de vil ha det, men er det slik på T-kameraene også? vurderer et x-t20 hvis jeg finner et bra brukt, men håper de har bedre anvendelse av det hjulet der.. jeg vil så gjerne like Fuji, men det er litt overgang fra Pentax og Olympus der det ikke skorter på hjul og det meste kan skreddersys.

Lenke til kommentar

Står objektivet på A på blender, bruker du det bakre kommandohjulet til å justere blenderen. Klikk det inn for å zoome inn.

 

Når du har dedikerte kontrollhjul for blender på objektivet, og lukker + EV (+iso på dyrere modeller), så er det ikke helt det samme behovet for kontrollhjul som speilrefleks.

Lenke til kommentar

Ah, takk for tips! Har imidlertid lagt merke til at skjermen blir laggete og litt 'pasty' når den er satt til A, så ikke sikkert jeg orker å bruke den.

 

Neida, blenderringen på objektivet gjør jo jobben, bare ønsker meg større fleksibilitet i funksjonsangivelse på knapper og hjul. Litt mer tommelnært =)

 

Men alt er en vanesak, og jeg skal bli fortrolig med det. Bare lurer på om det er likt på alle modeller eller om nyere modeller har større fleksibilitet :)

Lenke til kommentar

Merker det samme med høye blendertall i dårlig belysning. Bruker du EVF/LCD med f2.8 går alt fint, men går du opp til f8++ blir det mer hakkete, og regner da med at ISO går opp (og støyreduksjonen gjør at bildet blir mindre skarpt). Det du ser på LCD er rett fra sensoren, og tilsvarer det bildet vil ende opp med å se ut som.

 

Antar jeg. :)

 

Du har et av de enklere X-husene, de har lagt til flere og flere knapper + muligheter for å tilegne dem andre funksjoner med nyere modeller. Mer på X-T2/3 og X-H1 enn X-Ex og X-Prox-modellene, så klart.

Lenke til kommentar

Testet det du foreslo i går, men det bakre hjulet ga ingen utslag på blenderåpning selv om bryteren på objektivet stod til A. Kanskje en annen setting jeg har på, som forhindrer dette, må forske nærmere på det.

 

Er X-Pro serien også å anse som enklere kameraer, altså? Trodde de lå i det øvre segmentet jeg, men kanskje ikke funksjonsmessig? Uansett, det er sannsynligvis en X-T10 eller 20 jeg kommer til å gå for så det er de jeg er mest nysgjerrig på hvorvidt har flere valg når det kommer til funksjonalitet på hjulene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...