Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en enkel veske til X100S. Har til nå brukt en 30 år gammel sak jeg hadde liggende som passet perfekt, men med solblender blir den litt for trang. Det som er viktig er at det skal gå raskt å ta opp kameraet dvs ingen glidelåser o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bry seg om en hater som tydeligvis bryr seg mer om sensorstørrelse enn hvordan bildene ser ut?

Hehhe, det jeg bryr meg er hvordan bildene ser ut.

Aha. Så hvis jeg viser deg en serie med bilder, halvparten tatt med FF og halvparten med APS-C, så vil du være i stand til å peke ut hvilke som er tatt med APS-C?

Vi får se :-)

Se denne videoen, du. Den forteller deg hvorfor du tar feil bedre enn jeg kan. Jeg forventer at du enten endrer mening, eller kaster absolutt alt utstyr du har og går over til 10x8" - eller "fullformat" som det kalles.

hehehehe Morsomt å se hvordan folk forsvarer sitt merke. Husker i gamle dager når Zack snakket om Phase One-en sin mot FF (35mm) kameraer.

Når det er sagt, jeg bruker selv APS-C og har ikke problem med det, men jeg ser klart forskjellen til 35mm (analog).

Her er en fin video: http://vimeo.com/31599292

Og denne videoen gjør meg bare flau på vegne av Mr Strobist

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Fikk 18-135 i posten i går :) Skal få testet det litt etter jobb i dag så kan eg komme med et par testbilder hvis folk ønsker det. Noe spesielt dere lurer på? Byggekvaliteten er det i hvert fall ikke noe i veien med. Det blir ganske stort på X-T1 sammenliknet med 18mm og 35mm, men det var jo ingen overraskelse.

Har noen erfaring med Samsyang 12mm f2 forresten? La inn bestilling på det i går. Noen som har testet det på stjernebilder på f2?

Lenke til kommentar

Fikk 18-135 i posten i går :) Skal få testet det litt etter jobb i dag så kan eg komme med et par testbilder hvis folk ønsker det. Noe spesielt dere lurer på? Byggekvaliteten er det i hvert fall ikke noe i veien med. Det blir ganske stort på X-T1 sammenliknet med 18mm og 35mm, men det var jo ingen overraskelse.

Har prøvd 18-135mm, og den virker å være solid og god. Som du skriver er den jo selvsagt "stor", men ikke "for" stor"!

Her er et par bildeeksempel: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1619497&do=findComment&comment=21867136

http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/molde-idag/1428904

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Har noen erfaring med Samsyang 12mm f2 forresten? La inn bestilling på det i går. Noen som har testet det på stjernebilder på f2?

Nei jeg har ingen erfaring med denne, men jeg har god erfaring med Samyang 14mm på Canon. Så jeg ser det meget sannsynlig at jeg også kommer til å gå for denne til min X-E2, men siden jeg er "sær" av meg så må jeg vente til JP får den svarte versjonen inn igjen (jeg liker ikke sølvfargen på objektiv).

Del gjerne dine erfaringer når du har fått testet objektivet,

Lenke til kommentar

Er på jakt etter en enkel veske til X100S. Har til nå brukt en 30 år gammel sak jeg hadde liggende som passet perfekt, men med solblender blir den litt for trang. Det som er viktig er at det skal gå raskt å ta opp kameraet dvs ingen glidelåser o.l.

Jeg bruker en Lowepro Apex 100AW, men den har glidelås. Det går likevel an å ha glidelåsen delvis åpnet uten at kameraet faller ut. Passer perfekt til kameraet med solblender samt et par ekstra batterier og minnekort.

Think Tank Mirrorless Mover 5 kan også være et alternativ som har magnetlåsing i tillegg til glidelås.

Endret av Trig8
Lenke til kommentar

Problemet med X-serien til Fuji er at det er same shit, different wrapping. De spyr ut kamerahus, men det de burde fokusere på var å lage en duganes sensor. Og det kommer de ikke med før de har lagd en FF sensor. Det skjer nok ikke på noen år.

Ser ikke helt hvordan dette skiller seg så veldig fra andre merker og man skal heller ikke kimse av nettopp "wrappingen". Det er jo her meste parten av håndteringen og brukeropplevelsen ligger. For meg var X-T1 avgjørende da jeg vurderte å droppe Fuji helt.

Til det med sensor, om det er den du mener er det virkelige problemet, så skulle jeg ønske den var 24mp. Mest fordi det er det jeg er vant til fra DSLR og jeg liker å croppe en del. Ja, og så er jeg litt pixel peeper... Har vært innom m4/3, men hadde problemer med å tilpasse meg den sensoren. Igjen var også utformingen ("wrappingen") av kamerahusene av betydning.

Lenke til kommentar

Mht. oppsettet på X-T1 - Hva bruker dere som "standard" på D-Rng (Dynamic range)? Auto, eller..... :hmm:

Bruker ikke den. Ikke helt sikker på hva den gjør, men tror jeg leste at den bare overeksponerer litt ved å øke ISO for å få mer detaljer i skyggene.

Lenke til kommentar

Mht. oppsettet på X-T1 - Hva bruker dere som "standard" på D-Rng (Dynamic range)? Auto, eller..... :hmm:

Bruker ikke den. Ikke helt sikker på hva den gjør, men tror jeg leste at den bare overeksponerer litt ved å øke ISO for å få mer detaljer i skyggene.

Den bevarer høylys samtidig som en får detaljer i mørke områder.

Jeg har den på Auto, sammen med auto-iso (siden DR øker iso til 800 ved DR400). Det er ingen grunn til å bruke den om du kun bruker raw-filene - da kan du like gjerne styre alt selv, men til jpg-filer synes jeg bildene blir bedre.

Lenke til kommentar

Den bevarer høylys samtidig som en får detaljer i mørke områder.

Jeg har den på Auto, sammen med auto-iso (siden DR øker iso til 800 ved DR400). Det er ingen grunn til å bruke den om du kun bruker raw-filene - da kan du like gjerne styre alt selv, men til jpg-filer synes jeg bildene blir bedre.

Takker for tilbakemeldinger! :)

Ja, det er nettopp for jpg at jeg mener å ha registrert at i AUTO så ser filene "bedre" ut, iallefall når det er "vanlig" dagslys.....

(X-T1 leverer forresten utrolig bra på jpg....).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...