Abnorm Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Som uerfaren hobby fotograf, er det astrofotografering som står mitt hjerte nærmest. Istedenfor å opprette mangfoldige tråder innen dette emne, ønkser jeg heller å dele mine bilder, erfaringer og ikke minst: selv stille spørsmål i denne tråden. Hadde også vært hyggelig om dere andre også vil dele noen bilder med meg. Fortell gjerne hvor dere har tatt bildene og med hvilket utstyr. Nordlysbilder er også sterkt velkommen. I går var jeg ute å fotograferte Andromedagalaksen. Himmelen var skyfri, så derfor grep jeg kamera og benyttet sjangsen. Bilde ble tatt med Canon 600D m/ Canon 50mm f/1.4 (Iso 1600 - Eks 15sek.) Endret 13. oktober 2012 av frecjoha Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg misunner mange de flotte nordlyd bildene og skulle gjerne tatt noen selv. Hvor i landet er det best egnet for slike forekomster? Furderer sterkt å kjøpe meg en flybillett og ta en weekend i en av de nordlige byer. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg bor i Bodø, er endel bra nordlys her oppe.... Men Bardufoss \ Andøya \ Tromsø er nok om mulig enda mer ideelt. Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Noen år siden jeg har tatt bilder av himmelen nå, men fikk lyst når jeg så bildet ditt. Satt kameraet piggyback på ett gammelt teleskop, du ser teleskopet er med på en del av bildet :/ Jupiter og Pleiadene hvis jeg ikke tar helt feil. Kjenner jeg savner dette litt. Men blir fort en dyr hobby. Device model: DSLR-A350 ISO level: 1600 Exposure time: 13.00 sec Tatt i Bergen. Spesifikke/gode steder å se nordlys på, vet jeg ikke. Men en mulighet er jo å følge med på f.eks en side som overvåker solaktiviteten. Store utbrudd gjør jo at du kan se nordlys fra "overalt". Finnes mange, tror http://www.spaceweather.com/ gjør det. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Noen år siden jeg har tatt bilder av himmelen nå, men fikk lyst når jeg så bildet ditt. Jupiter og Pleiadene hvis jeg ikke tar helt feil. Kjenner jeg savner dette litt. Men blir fort en dyr hobby. Ser du har fått med deg stjernebildet mitt også (Tyren eller fra latin: Taurus) Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Ser du har fått med deg stjernebildet mitt også (Tyren eller fra latin: Taurus) Mye som dukker opp i korte eksponeringer visst, satt og lekte litt med Stellarium. Er mye rart i den retningen med lengre eksponeringer http://www.ba.no/nyh...icle6285401.ece var visst nordlys på vestlandet igår, som jeg ikke fikk med meg. Skal være ikveld også. Se om jeg får sett noe, evt tatt ett bilde Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Som uerfaren hobby fotograf, er det astrofotografering som står mitt hjerte nærmest. Istedenfor å opprette mangfoldige tråder innen dette emne, ønkser jeg heller å dele mine bilder, erfaringer og ikke minst: selv stille spørsmål i denne tråden. Hadde også vært hyggelig om dere andre også vil dele noen bilder med meg. Fortell gjerne hvor dere har tatt bildene og med hvilket utstyr. Nordlysbilder er også sterkt velkommen. I går var jeg ute å fotograferte Andromedagalaksen. Himmelen var skyfri, så derfor grep jeg kamera og benyttet sjangsen. Bilde ble tatt med Canon 600D m/ Canon 50mm f/1.4 (Iso 1600 - Eks 15sek.) Flott tråd hijacker den litt til et eget spørsmål: Noen som vet hvor man finner et skikkelig light pollution map? Er litt for mye light pollution der jeg tar mine astrobilder, men jeg har en anelse om hvor det kan være bedre. Men gidder ikke kjøre 2 timer om natten og gamble. Så hvis noen har et kart hadde det vært topp De kartene jeg har funnet er helt elendige. Og jeg har sikkert sett gjennom 100 resultater på google nå Til trådstarter hvis det enda er aktuelt for deg: Ser det er litt boblete lys på bildet ditt. Når du kjører stor blenderåpning blir mikrokontrasten i objektivet dårligere og man får lysbobler istedenfor prikker. Prøv derfor å blende ned til F2 eller F2.8. Om du har et objektiv på F2.8 og videre vinkel er det mye bedre. På 25mm kan du eksponere i ca 15 sekunder uten å få stjernetrails. Så på ditt bilde har du en del stjernetrails også, pga du har brukt 15 sek på 50mm. Hvis du kjøper Samyang 14mm F2.8 kan du eksponere i ca 18 sekunder på 1.6 crop. Og da vil du også få en mye videre vinkel så bildet vil proppes fullt med langt flere stjerner. Prøv også ISO 3200, eller 6400 dersom kameraet ditt klarer dette uten for mye støy EDIT: Du kan også stacke bilder. Kjører du feks ISO 800 med 15 sek eksponering på alle bildene, kan du stacke 4 bilder og få et bilde som tilsvarer 60 sek eksponering, men da helt uten stjerne trails Endret 4. januar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Henkew Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 http://www.blue-marble.de/nightlights/2010 <-- prøvd denne? Jeg må si astro bilder ser mye bedre ut om man har noe landskap med, ikke bare himmelen;) Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det var fantastisk Hjertelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå