Gå til innhold

Plassering av server i garasje?

tormi

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har et trilemma....

Jeg har en stk windows 7 maskin + en stk ReadyNas (6TB med plass) som står og går 24/7. De brukes til mediafiler/deling i hjemmenettverket mitt (xbmc) + backup...

Hvor er det best for meg å plassere dem??

1. Teknisk rom ca 4m2.

Temperatur: Temperatursvingning med utstyr 24-30 grader.

Miljø: Tør varm luft, dårlig ventilering.

2. Garasje på 47 m2.

Temepratur: 0-25 grader avhengig av årstid.

Miljø: Ujevn fuktighet men sannsynligvis ok luftfuktighet. God ventilasjon.

3. Loft ca 20m2.

Temperatur: Har ikke målt temperatur, men det blir VARMT om sommeren, (da er det husets varmeste rom) ellers kan det sammenlignes med garasjen.

Miljø: God ventilasjon, muligens noe støv...

-> Jeg bor i Bergen så det er mye luftfuktighet generelt. Garasjen er ikke isolert men bygget i betong og den ene veggen er direkte knyttet til huset. Har bodd her i 6 år og jeg tror det kun er ett år jeg har hatt minus temperatur i garasjen.

--> Litt avhengig av hvor jeg ender opp med å plassere det ønsker jeg tilbakemeldinger på om tingene skal pakkes inn på noen måte. Har fått forslag tidligere om å pakke det inn i kartonger osv... men er litt usikker.

--> Uansett hvor det blir plassert løftes det opp fra gulvet og blir stående i hyller...

All hjelp og forslag mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Så lenge du sørger for at maskinen er på hele tiden, så ville jeg plassert den i garasjen. Det som kan være litt skummelt, er ved f.eks. strømbrudd over lengre tid enn UPSen (som du bør skaffe deg hvis du ikke har) greier å kjøre på batteri. Har ikke mye peiling på dette med kondens etc, men det har vært nok av diskusjoner om det i andre tråder her. Jeg har hatt flere servere stående i et uisolert kott på loftet over flere vintere uten å oppleve noen problemer, da har det også til tider vært noe nedetid, men disse har stort sett vært på 24/7.

En undersøkelse som Google har gjort, viser at en driftstemperatur på 22 grader C på harddiskene er optimalt. Altså diskens temperatur, og ikke omgivelsene.

Ser forøvrig ikke poenget med å pakke noe inn i kartonger.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Jeg har faktisk en UPS som jeg ikke har testet, den er beregnet for rack. Tenkte å teste den når jeg hadde bestemt meg for sted. Jeg setter pris på svaret ditt og det passer meg bra da jeg helts ønsker å ha det stående i garasjen :) Men her lar jeg hva som er best for komponentene råde :)

Lenke til kommentar

Iallefall ikke ha green/ spin-down på diskene.

Så blir de -10 og spinner opp så ryker de.

Istedet for å pakke inn så reguler heller lufta inn og ut så temp i kassa blir bra.

Hardware har så kort levetid uansett så det blir ikke noe problem.

Om 3 år får du ikke 100kr for det om det hadde stått inne ubrukt.

Kan jo hinte her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=254688&st=18340

Vi kjører mange kabinetter på 24/7 med folding og disse er satt i garasjer ol.

Endret av War
Lenke til kommentar

Iallefall ikke ha green/ spin-down på diskene.

Så blir de -10 og spinner opp så ryker de.

Oooh... Bra du sa... Hadde nemlig bestemt meg for å være økonomisk og kjøre nettopp spindown på diskene. Men det er jo helt naturlig å droppe det. Takk takk :)

Ellers var det ganske mange sider i den Folding siden (husker jeg drev med det der selv for noen år siden), kan du hinte til en spesifikk side :)

Lenke til kommentar

Mente mest spør eller link tråden din inn der.

Jeg har selv pcen i kjeller med sånn 5C ( 0 men pc varmer opp) Og der er det ikke tegn til noe, men disse går med 100% load hele tiden. Krise om de stopper og varmen blir kondens.

En HHD trekker vel maks 5w.

Blir ca 15kr i året i strøm. 3.90 pr regning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...