tormi Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hei folkens! Jeg har et trilemma.... Jeg har en stk windows 7 maskin + en stk ReadyNas (6TB med plass) som står og går 24/7. De brukes til mediafiler/deling i hjemmenettverket mitt (xbmc) + backup... Hvor er det best for meg å plassere dem?? 1. Teknisk rom ca 4m2. Temperatur: Temperatursvingning med utstyr 24-30 grader. Miljø: Tør varm luft, dårlig ventilering. 2. Garasje på 47 m2. Temepratur: 0-25 grader avhengig av årstid. Miljø: Ujevn fuktighet men sannsynligvis ok luftfuktighet. God ventilasjon. 3. Loft ca 20m2. Temperatur: Har ikke målt temperatur, men det blir VARMT om sommeren, (da er det husets varmeste rom) ellers kan det sammenlignes med garasjen. Miljø: God ventilasjon, muligens noe støv... -> Jeg bor i Bergen så det er mye luftfuktighet generelt. Garasjen er ikke isolert men bygget i betong og den ene veggen er direkte knyttet til huset. Har bodd her i 6 år og jeg tror det kun er ett år jeg har hatt minus temperatur i garasjen. --> Litt avhengig av hvor jeg ender opp med å plassere det ønsker jeg tilbakemeldinger på om tingene skal pakkes inn på noen måte. Har fått forslag tidligere om å pakke det inn i kartonger osv... men er litt usikker. --> Uansett hvor det blir plassert løftes det opp fra gulvet og blir stående i hyller... All hjelp og forslag mottaes med takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Så lenge du sørger for at maskinen er på hele tiden, så ville jeg plassert den i garasjen. Det som kan være litt skummelt, er ved f.eks. strømbrudd over lengre tid enn UPSen (som du bør skaffe deg hvis du ikke har) greier å kjøre på batteri. Har ikke mye peiling på dette med kondens etc, men det har vært nok av diskusjoner om det i andre tråder her. Jeg har hatt flere servere stående i et uisolert kott på loftet over flere vintere uten å oppleve noen problemer, da har det også til tider vært noe nedetid, men disse har stort sett vært på 24/7. En undersøkelse som Google har gjort, viser at en driftstemperatur på 22 grader C på harddiskene er optimalt. Altså diskens temperatur, og ikke omgivelsene. Ser forøvrig ikke poenget med å pakke noe inn i kartonger. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Takk skal du ha. Jeg har faktisk en UPS som jeg ikke har testet, den er beregnet for rack. Tenkte å teste den når jeg hadde bestemt meg for sted. Jeg setter pris på svaret ditt og det passer meg bra da jeg helts ønsker å ha det stående i garasjen Men her lar jeg hva som er best for komponentene råde Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Iallefall ikke ha green/ spin-down på diskene. Så blir de -10 og spinner opp så ryker de. Istedet for å pakke inn så reguler heller lufta inn og ut så temp i kassa blir bra. Hardware har så kort levetid uansett så det blir ikke noe problem. Om 3 år får du ikke 100kr for det om det hadde stått inne ubrukt. Kan jo hinte her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=254688&st=18340 Vi kjører mange kabinetter på 24/7 med folding og disse er satt i garasjer ol. Endret 13. oktober 2012 av War Lenke til kommentar
tormi Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Iallefall ikke ha green/ spin-down på diskene. Så blir de -10 og spinner opp så ryker de. Oooh... Bra du sa... Hadde nemlig bestemt meg for å være økonomisk og kjøre nettopp spindown på diskene. Men det er jo helt naturlig å droppe det. Takk takk Ellers var det ganske mange sider i den Folding siden (husker jeg drev med det der selv for noen år siden), kan du hinte til en spesifikk side Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Mente mest spør eller link tråden din inn der. Jeg har selv pcen i kjeller med sånn 5C ( 0 men pc varmer opp) Og der er det ikke tegn til noe, men disse går med 100% load hele tiden. Krise om de stopper og varmen blir kondens. En HHD trekker vel maks 5w. Blir ca 15kr i året i strøm. 3.90 pr regning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå