Gå til innhold

Anbefaling av HK/CPU med tanke på gaming

kalleklovn12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepps. Vet at 2500k holder. Men blir Haswell LGA1155 eller noe annet? Jeg ønsker meg nytt HK nå egentlig, men den må passe til i2500K og eventuelt Haswell. Dersom Haswell har samme LGA som i2500 o.l. kan jeg kjøpe nytt HK snarest.. Forslag til meget godt HK til mitt nåværende oppsett som også vil fungere med Haswell cpu?

Sett på Gigabyte Sniper/Asus Rampage.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Når du sitter med en overklokket 2500K er det lurest å vente på Broadwell, særlig siden det ikke er sikkert at den blir kompatibel med Haswell-hovedkort.

Ivy Bridge er 5-15% raskere enn Sandy Bridge, og Haswell ytterligere 10% raskere på samme klokkefrekvens. Og da er det bare å krysse fingrene for at Haswell kan overklokkes like bra som din (og mange andres) Sandy Bridge.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen på Haswell og Boardwell? Kommer de samtidig, eller kommer Boardwell senere. Ser at Haswell kommer om drøye 5 mnd.

Broadwell er CPU-familien som kommer etter Haswell, dvs er ticket etter Haswell. Broadwell vil være i forhold til Haswell identisk med Ivy Brigde i forhold til Sandy Brigde. Intel har en måte å utvikle prosessorene på som de kaller tick-tock. Annenhver gang endrer de selve prosessorarkitekturen (kalles for tock) og da også sokkelen (LGA-grid). Annenhver gang endrer de selve produksjonsteknologien - dvs fra 32 nm --> 22 nm --> 14 nm (Broadwell). Dette kalles tick. Ticket kommer normalt 12 - 18 mnd etter tocket.

Det er en betydelig utfordring knyttet til overgang når det gjelder produksjonsteknologi - i realiteten større enn ved endret arkitektur. Særlig når vi begynner å komme ned på 14 - 10 nm teknologi er det ikke enkelt.

Tock - dvs fra en arkitektur til en annen vil jevnt over gi det største ytelseshoppet (i alle fall i teorien). Men i praksis trenger det ikke å være slik.

Hvilken du skal velge neste gang avhenger av hvor ofte du vil oppgradere. Jeg oppgraderer sånn omtrent tock - hopper over tick - tock - og oppgraderer på tick. Det blir omtrent 3 - 3 1/2 år i mellom. Trolig vil du ikke få særlig mye mer spillytelse med Haswell (gitt resten av riggen) - og du kan sikkert vente til Broadwell kommer i 2014.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trolig at de vil, jeg har samme kjøler på 1155 som jeg hadde på 775. Mener jeg måtte kjøpe meg et nytt monteringssett. Mest trolig blir ikke forskjellene større på festeordning at man ikke trenger noe nytt, ellers vil det nok komme nye monteringssett på de mer populære kjølerne.

Lenke til kommentar

Det er trolig at de vil, jeg har samme kjøler på 1155 som jeg hadde på 775. Mener jeg måtte kjøpe meg et nytt monteringssett. Mest trolig blir ikke forskjellene større på festeordning at man ikke trenger noe nytt, ellers vil det nok komme nye monteringssett på de mer populære kjølerne.

Ok. Vil H70 være bra? Vil bare at den skal ta opp en vifteplass i kabinettet, slik at jeg kan ha 2*140 mm toppen som suger ut.

Eller H80?

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...