IQ84 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 ditt politiske ståsted, viser en ny studie. I fjor ble det oppdaget at delen av hjernen som kontrollerer frykt er mer aktiv hos liberale enn hos konservative. Nylig ble det liberale genet funnet. Dette genet trigges kun om noen miljømessige faktorer er til stedet. Biologi gjør at konservative og liberale er uenige om: - Retten til å bære våpen. - Religion - Synet på minoriteter - Millitæret og utenrikspolitikk - Skatt - Synet på familien - Staten - Synet på rike http://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201104/conservatives-big-fear-brain-study-finds http://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201210/why-liberal-hearts-bleed-and-conservatives-dont Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 What a load of.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jippie! Endelig en form for "rasisme" som jeg kan støtte! Jeg skjønner ikke denne iveren etter å finne biologiske årsaker til alt mulig. Om det finnes et konservativt eller liberalt gen, eller enzym i hjernen eller whatever, hva så? Blir folk noe mindre konservative eller liberale av det? Og hva skal vi i så fall med den kunnskapen? Tilsette antistoffer i morsmelken, eller innføre lobotomering av de med "feil" hjerne så vi alle tenker og stemmer likt? Geir Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er morsomt å vite. Jippie! Endelig en form for "rasisme" som jeg kan støtte! Jeg skjønner ikke denne iveren etter å finne biologiske årsaker til alt mulig. Om det finnes et konservativt eller liberalt gen, eller enzym i hjernen eller whatever, hva så? Blir folk noe mindre konservative eller liberale av det? Og hva skal vi i så fall med den kunnskapen? Tilsette antistoffer i morsmelken, eller innføre lobotomering av de med "feil" hjerne så vi alle tenker og stemmer likt? Geir Det er morsomt å vite Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Jippie! Endelig en form for "rasisme" som jeg kan støtte! Jeg skjønner ikke denne iveren etter å finne biologiske årsaker til alt mulig. Om det finnes et konservativt eller liberalt gen, eller enzym i hjernen eller whatever, hva så? Blir folk noe mindre konservative eller liberale av det? Og hva skal vi i så fall med den kunnskapen? Tilsette antistoffer i morsmelken, eller innføre lobotomering av de med "feil" hjerne så vi alle tenker og stemmer likt? Geir Jeg har ikke sagt noe om å lobotomere noen som helst. I så fall måtte jeg begynt med meg selv. Ingen har påstått at det ene er bedre enn det andre. Det vi kan trekke ut av dette er at vi aldri kan bli enige, at f.eks kommunisme er umulig og at mange (inkludert meg) er født fremmedfiendtlig. Og så er det veldig interessant Endret 13. oktober 2012 av 1Q84 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 "Nylig ble det liberale genet funnet." BS - 90% av vitenskapelige funn er gale konklusjoner. "Vitenskaplig" = Lykkepiller gir bedre humør for mange ut fra undersøkelser (som varer 90 dager eller noe sånt) (liksom alkohol) Virkeligheten Etterhvert blir det omvendt. Lykkepiller gir dårligere humør. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jippie! Endelig en form for "rasisme" som jeg kan støtte! Jeg skjønner ikke denne iveren etter å finne biologiske årsaker til alt mulig. Om det finnes et konservativt eller liberalt gen, eller enzym i hjernen eller whatever, hva så? Blir folk noe mindre konservative eller liberale av det? Og hva skal vi i så fall med den kunnskapen? Tilsette antistoffer i morsmelken, eller innføre lobotomering av de med "feil" hjerne så vi alle tenker og stemmer likt? Geir Det er lite innenfor vitenskap som er så spennende som kartlegging av hjernen og bevisstheten vår etter min mening. Har det noen praktiske anvendelser får det komme i andre rekke. Og hvis vi mennesker tåler ny kunnskap så dårlig at skrekkscenarioene du skisserer blir en realitet så er det faktisk greit for meg at det går til helvete med oss. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det der er bare tull. Forfatteren av de artiklene har en helt tydelig politisk agenda mot Republikanerne. Han prøver ikke en gang å framstille det som objektive funn. I skildringene hans er demokrater intelligente, empatiske, snille og optimistiske, mens republikanere er paranoide og naive. Jeg har plukket ut noen utdrag fra artiklene. Most societies are divided into a party that wants change (the more liberal party) and one that is afraid of change (the conservatives). The liberal party is generally more intellectual and the conservative party is more anti-intellectual. The conservative party is big on national defense and magnifies our perception of threat, whether of foreign aggressors, immigrants, terrorists, or invading ideologies like Communism. To a conservative, the world really is a frightening place. One might ask why conservatives have, or are perceived as having, too little empathy. Why do liberals have too much? A widely-credited explanation is in terms of competing world views. [...] Conservatives see the world as a challenging place in which there is always someone else who is ready to steal your lunch. Confronted by a potentially hostile environment, the best course is to take precautions and to ensure your own well-being and that of your family. [...] The threatening world view illuminates the conservative take on specific political issues in fairly obvious ways. [...] The liberal world view is mostly the opposite. Liberals take a more optimistic view of the world as being somewhat more benign. Government is a vehicle through which the citizens of a democracy can solve problems and improve the well-being and happiness of most people. Denne artikkelen presenterer den andre siden av saken: http://www.psychologytoday.com/blog/your-neurochemical-self/201210/partisan-science Selv om denne forskeren ikke var blendet av det politiske synet sitt, er hjernen og gener altfor komplekse til at man kan trekke enkle konklusjoner. Forskningen var bare utført på amerikanske studenter. Artiklene sier ingenting om hvor mange studenter det var, eller om de var systematisert i representative grupper. Forskning som kun er utført på studenter kan heller ikke fortelle om folk oftere er konservative fordi de har en større amygdala, eller om amygdala oftere blir større fordi folk er konservative. I beste fall kan man si at det er en korrelasjon mellom størrelsen på amygdala og politisk syn. Men forskningen må utføres på et langt større utvalg enn amerikanske studenter. For øvrig ligger jeg plassert i sentrum-høyre i den norske politiske skalaen. Foreldrene mine ligger begge til venstre. Bestefaren min var lokalpolitiker i KrF en gang i tida. Og fetteren min er medlem i DLF. Familien min er sikkert ikke unik. Jeg lurer på hvordan artikkelforfatteren vil forklare det. 4 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det vi kan trekke ut av dette er at vi aldri kan bli enige Nei. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 jo Ok. (Ha! Jeg hadde rett.) 1 Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 er jo ikke nødvendig å sitere ett inlegg som står like ovenfor, men ser da utfor at vi alikevel er enige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå