stolthet Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hallo! Jeg er en mann på 20 som har slitt en del år med tett nese. Helt forferdelig, fikk nå for to dager siden redusert nesmuslingene. Jeg har også brukt otrivin i en periode på rundt 3 mnd. Etter det lille inngrepet brukte jeg ikke noe otrivin. Nesa er tett og dårlig og blir lei av og puste med munnen. Tørre sprukne lepper og vanskelig og bruke snus! Ga etter for presset og tok noen spray i hvert nesebor i sta, merker bedring men Øre Nese Hals legen mente at jeg ikke hadde bruk for nesespray. Klarte ikke og skylle nesen med "nesehorn" sånn alovera, saltvannspray har ingen virkning. Det skulle ta 3-4 uker til man fikk virkning av inngrepet men hvis jeg må gå med sår, skorpete nese + bivirkninger fra Otrivinslutt føler jeg meg ganske naken. Vanskelig/irriterende og sove. Våkner med sandpapir i munnen. Noen som har tips/erfaringer? KOM MED DEM FORTEST MULIG! Hilsen en som befinner seg i en kjeeedlig situasjon... Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er frarådet å bruke Otrivin i mer enn 10 dager sammenhengende. Dette pga. den såkalte "rebound"-effekten som oppstår etter hvert og man får en tilstand kalt medikamentell rhinitt. Virkestoffet i Otrivin virker på små kar i nesens slimhinne og får disse blodkarene til å trekke seg sammen, hvilket gir en avsvellende effekt og man opplever at nesen blir mindre tett. Brukes imidlertid Otrivin for lenge vil den avsvellende effekten bli stadig mer kortvarig og man må stadig oftere ta en dose Otrivin - det blir en slags ond sirkel. Jeg har selv slitt med (det jeg antar var) medikamentell rhinitt på bakgrunn av Otrivin-bruk. Jeg seponerte (sluttet med) nesesprayen selv om jeg var potte tett og det var helt forferdelig noen dager. Etter hvert normaliserte forholdene i nesen seg og jeg var kvitt problemene. Mitt råd er derfor å slutte med Otrivinen umiddelbart - det samme tror jeg ØNH-legen vil mene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå