Gå til innhold

Stjernefotografering

Anbefalte innlegg

Hallo there fellow comrades!

Jeg har lenge ønsket å fotografere mer stjerner og planeter. Har i dag som signaturen tilsier et OM-D E-M5 og 14/2.5 objektiv. Har også et stativ men det begynner å gå i oppløsning.

Så da lurer jeg på, finnes det rimelige teleskoper man kan bruke på Micro Four Thirds? Ser at dinkikkert.no har noen til omlag 2000,- for eksempel.

Min E-M5 kan ikke gi mer en 60 sec lukkertid, men det kan vell løses med et intervallmeter eller hva det heter? Det er vell også lurt å ha en sak som følger jordas rotasjon?

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EQ1-montasje er 99% verdiløst, spesielt til lange eksponeringer. Skal du først satse, bør du satse mer og få deg noe heftigere.

Du kan FÅ et tilsvarende teleskop av meg, uten stativ og montasje men med feste for vanlig fotostativ, om du kommer til Oslo og møter meg. (Det er et Skywatcher 1145Pm for øvrig, med 500mm brennvidde og f/4.38)

De eneste som lager T2-adapter til mFT er så vidt meg bekjent Novoflex, og de er dyre. Her er et eksempel. I tillegg trenger du en adapter til 1.25" okular.

Var jeg deg ville jeg lest Akams astrofotoguider, som forteller deg en del om montasjer og hva du trenger for å koble kameraet til et teleskop.

Du finner dem her:

Del 1: Ulike teleskoptyper

Del 2: Stativ og montasje

Del 3: Bruk det du allerede har

Del 4: Koble kamera på teleskop

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst få det? Gamlingen skal nedover på Tarifforhandlinger til uka, nemlig.

Ja, no problem, så lenge han kan komme hit og plukke det opp, evt møte meg nede i Oslo sentrum på dagtid.

(Med forbehold om at jeg finner det i skrothaugen på loftet, selvsagt. Skal sjekke i morgen.)

Er forresten ikke sikker på om jeg finner noen okularer til det, men skal se hva jeg har.

Lenke til kommentar

Ingen problem å eventuelt komme hjem til deg.

Fant Astromaster 114EQ med motor og et kit til 250USD på telescopes.com tho. Vet ikke om de sender til Norge :/ også funnet T2-M43 adapter til ca 200kr.

Etter det jeg kan forstå og leser i det du linket til, så er EQ1,2,3.. osv, systemet som får teleskopet til å "peke riktig", og/eller hvor stabilt og solid bygget det er? Nøyaktig hva vil jeg opplevd annerledes med et EQ3 vs et EQ1? Og dette er naturligvis mulig å bytte ut?

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

NB! Teleskopet jeg har "til overs" er kun OTA, dvs kun selve røret, pluss festeklemmer der den ene har hull for standard stativskrue. Du fikk det sikkert med deg allerede, men jeg måtte bare være 100% klar på det.

De fleste utenlandske butikker sender ikke Meade og Celestron etc til Norge, da de ikke får lov til det av produsentene, som ønsker å beskytte diverse lokale importører. Astromaster kjenner jeg ikke til, så jeg vet ikke om de også gjør det.

Uansett, hvor i alle svartens dager fant du T2/mFT-adapter for 200-lappen??? Me want!

Lenke til kommentar

Var ikke denne jeg fant i sted, men tror det var Amazon det også. Om det er mulig å få det til Norge er en annen sak da men: HERE

Dersom telescopes.com ikke sender til Norge så får man benytte jetcarrier da :) Når den pakka koster 5-600USD i USA, så kan jeg tenke meg det koster dobbelt så mye i norge, selv etter frakt og slikt.

Fikk med meg det kun var "røret" ja. :)

Men hva vil jeg oppleve som "ubrukelig" med EQ1?

Lenke til kommentar

Ser ut som riktig greie det ja.

EQ1 er svært, svært enkle greier, og er ganske spinkelt konstruert. Du vil mest sannsynlig finne det vanskelig å stille inn nøyaktig, og muligens ustabilt, i tillegg til at det vil være svært vanskelig å kalibrere riktig (dvs sette opp i riktig posisjon). Som jeg skriver i guidene bør du nok opp i EQ3 før det begynner å bli noe tess, og det koster jo en smule mer.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert, det kommer an på hvilke festemekanismer de ulike produsentene bruker. Generelt er nok den du lenker til tiltenkt litt dyrere saker enn den Skywatcheren min (og Astromasteren, for den saks skyld). Montasjen du lenker til er også av en helt annen type, dvs en AltAz, mens EQ1 er en ekvatorialmontasje. (dette finner du mer om i del to av guiden jeg lenket til tidligere)

Lenke til kommentar

Seriøst få det? Gamlingen skal nedover på Tarifforhandlinger til uka, nemlig.

(Med forbehold om at jeg finner det i skrothaugen på loftet, selvsagt. Skal sjekke i morgen.)

Er forresten ikke sikker på om jeg finner noen okularer til det, men skal se hva jeg har.

Sånn, fant teleskopet, men ikke noe okular jeg kan gi bort, dessverre. Tror Simen1 fikk de jeg hadde.

Lenke til kommentar

Nei, ser du i spesifikasjonene så står det "Alt-azimuth", dvs streit opp og ned. Dvs det har motor og Go-to-funksjon, så på det viset vil det nok følge jordens rotasjon, men på grunn av at det ikke er ekvatorialmontasje vil det du ser på synes å rotere i bildet, om du ser på det (eller eksponerer) lenge nok, selv om teleskopets motor sørger for å holde følge med det du ser på.

De fleste slike går på batteri, men de fleste kan også gå på 12v, enten rett fra bil (med rette ledning og adapter) eller fra en powerpack.

Lenke til kommentar

Jeg kan si at det er få ting som er så frustrerende som utstyr som ikke holder mål når det gjelder denne type fotografering. Hvis man satser på en billig løsning så havner den garantert på loftet.

Du må kjøpe noe som er bra nok uansett pris, kjøper du noe som ikke er bra nok så blir det bare en plage du ikke vil få noe glede av.

Jeg vil råde deg til å bruke ganske mange timer på å studere problemene og hvordan de kan løses før du bestemmer deg. Jeg vil si at "stativet" er viktigere enn kameraet og optikken, hvis det ikke er bra nok så går du lei og gir opp i løpet av en kveld.

Lenke til kommentar

Kan sikkert kjøpe det Celestron 114EQ-en nå til å begynne med fra telescopes.com, koster jo ikke allverden akkurat. Så dersom det virkelig faller i smak så kan jeg jo kjøpe et CG-4 mount å swappe over teleskopet?

Edit: Dette har CG-3 mount.

Antar disse er bedre enn utgangspunktet som er CG-2?

Edit2: Jeg er svaksynt, så et teleskop i det hele tatt gjør jo ingenting ;)

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til informasjon har jeg nå kjøpt Sky-Watcher 130M EQ2 med motor til den nettesum av omlag 1900,- inkl.frakt! T2-MFT-adaptere fikk jeg for lengesiden. Kjøpt på eBay for 20USD.

Eneste som mangler er en shutter release :/ 130M har jo en blender på f/6,9 om jeg husker riktig å en ser jo ikke allverden med 60sec lukkertid heller, som er maks jeg kan sette manuelt på M-5-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...